Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får man studera under föräldraledighet?

Skrivet av Kullerbyttan v. 22
Om man tar ut föräldrapenning, får man plugga på högskolan samtidigt? Jag planerar läsa 20p på distans.

Man får väl inte studiebidrag då? Jag är 35 år. Jag har någon kurs från 1995 som jag inte tentat av, kan detta ge mig problem vid ny ansökan till högskolan (kurserna är helt fristående från varandra).

Är det någon som vet vad som gäller? Tacksam för svar!
Svar på tråden: Får man studera under föräldraledighet?

Det ger väl..

Skrivet av  J med N & M
inte problem vid ansökan men det kan ge problem vid ansökan om studiemedel..
 

Tack, hade

Skrivet av  Kullerbyttan v. 22
inte tänkt söka studiemedel...
 

Då borde det..

Skrivet av  J med N & M
inte vara några problem alls..
 

Been there, done that

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
Jag måste börja med att påpeka att detta gäller om man har LÄGSTA BELOPP i FP (alltså ingen SGI).

- Man får läsa på universitet eller högskola och ha FP samtidigt. Vissa kommer att säga att du inte får åka på föreläsning och ta ut FP samma dag, men detta gäller inte om man har lägsta belopp. Eftersom du läser på distans är det garanterat inga problem eftersom du hela tiden är med barnet.

- Däremot kan du inte ta ut CSN och FP samtidigt. Undantag är om du har CSN under veckorna och FP på helgerna (vilket dock är så pass krångligt att jag aldrig gjort så).

Jag läste hela tiden när Markus föddes och fortsatte även direkt efter födseln. Jag har suttit i mååånga och lååånga diskussioner med FK, man blir dessvärre inte alltid bra bemött ("Amen vadå, du kan väl inte vara mamma och student samtidigt?" Vet inte HUR många gånger jag fåt höra det). Men sista dagen jag hade fp pratade jag rejält med en människa på FK, och vi konstaterade att jag avstått från en massa pengar eftersom jag trodde att jag inte fick ha FP och vara i skolan samma dag!

Lycka till och fråga gärna igen!
 

Jag har

Skrivet av  Kullerbyttan v.22
maxbeloppet i FP men som sagt vill jag läsa på distans. Hade tänkt ta ut 2-3 dagar/vecka i fp...

Trodde inte att jag skulle få studiebidrag, men Afrodite påstår ju nedan...?? Kanske gäller det inte om man har högsta SGI?
 

det e väl kanske ett litet

Skrivet av  Afrodite me Luna
kryphål eller vad man skall säga.
Kraven för fp är ju att man e hemma med barnet. Och kraven för studiemedel är ju att du är studerande. Kan man uppfylla båda så får man båda.
Sen får man ju tänka på hur det e om barnet blir sjukt. Personligen så kör jag bara på o anmäler inte, då det blir för krångligt. Dom dagarna man tar ut fp e ju inte rickitgt samma regler som dom dagarna man bar har från csn.
 

Ja, det låter

Skrivet av  Kullerbyttan v.22
nästan för bra för att vara sant.

Jag har faktiskt mailat kundtjänst på FK för att se hur de ställer sig...vågar liksom inte vara 100% säker på att jag gör rätt...

Tack för dina råd!!!
 

fast jag hade CSN och fp

Skrivet av  ~johanna m alicia~
och det gick utmärkt för båda. Eftersom halvårsbeloppet inte överstiger maxsumman så behöver man ju inte egentligen redovisa fp till CSN. För min fk så var det OK. Kolla upp det, det kan tydligen se lite olika ut!!
 

PLuggar distans heltid nu

Skrivet av  Afrodite me Luna
Och pluggar du distans får du ta ut full föräldrapenning och ha studiemedel smatidigt. Inga problem. Du uppfyller kraven för båda. Så jag tycker nog att du skall söka studimedel. Ta bidraget i alla fall, så kan du ju spara några dagar fp till längre fram om du vill.
Själv har jag fullt studiebidrag och studielån. Första månaden hade jag även fp. men har valt att spara min dagar till längre fram nu.
Särskilt om du läser på gymnasienivå och planerar att läsa vidar på högskola är det smartare att ta lånet och spara fp dagarna, då du när du läser vidare på högskola och har studiemedel får skriva av 1/6 av lånet du har på gymnasienivå / 40poäng du klarar på högskolan.
Vilket i slutändan för mig innebär att hälften av mina nuvarande studielån behöver jag inte betala tillbaka.
Så kort svaret på din fråga är JA. du kan ha både och om du vill.
 

Wow, det låter ju underbart

Skrivet av  Kullerbyttan v.22
Jag hade tänkt att ta ut fp så få dagar som möjligt ändå...för att förlänga föräldraledigheten. Trodde ju inte att jag kunde få studiebidag också...vilken bonus...då jag jag ju förlänga ledigheten ännu mer!!!

Jag skall visserligen läsa på högskolan och gör detta delvis för att behålla vår dagisplats (har redan en fil.kand.-examen). Ville att sonen skulle få gå 2-3 dagar a 5h men det gick de inte med på..så jag måste plugga för att behålla platsen...

På detta sätt kan jag själv styra hur mycket min son skall gå på dagis, eftersom jag har rätt till en heltidsplats om jag pluggar, jag kan förlänga föräldraledigheten samtidigt som jag kompetensutv. mig så att jag har nya fräsch kunskaper när jag kommer tillbaka till jobbet...toppen!

Nu blir jag sugen på att läsa också. tack för ditt svar!
 

Artiklar från Familjeliv