Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

C-uppsats ämne efterlyses! socionom

Skrivet av Sanne
Ska skriva C-uppsats nu. Något som handlar om barn/föräldraskap. Är inne på anknytning, hur den tidiga anknytningen påverkar både barn/förälder. Men hur avgränsar man? Har ingen aning om frågeställning eller något. Tycker bara ämnet är intressant. Är det praktiskt genomförbart? Vem ställer upp att bli intervjuad, tror ni det finns någon?

Annat intressant ämne???????
Svar på tråden: C-uppsats ämne efterlyses! socionom

Hej Sanne!

Skrivet av  Ä~tina tentar vidare
Svår fråga, det finns ju mycket att skriva om men det är svårt ändå att hitta frågeställningen. Jag har själv inte skrivit C-uppsats än.

Grattis i alla fall till att ha nått sluttampen av programmet.Önskar dig all lycka.
 

Tips!

Skrivet av  Milda Matilda
Vår c-uppsats är en litteraturstudie kring föräldraskap och psykisk sjukdom (hos föräldern). Ämnet för oss är omvårdnad, men det skulle ju passa lika bra dig.
Våra huvudfynd har varit att de här familjerna är otroligt isolerade och ensamma och att barnen är omgärdade av tystnad. Ingen berättar för barnen om förälderns sjukdom och ingen ser deras behov.
Barnen till psykiskt sjuka brukar kallas "de osynliga barnen" och deras situation behöver verkligen belysas.
Svensk forskning har varit jättesvårt att hitta. En empirisk studie i ämnet är mitt förslag.
 

Förlåt men...får jag fråga?

Skrivet av  Ä~tina med hemtentan
Jag tyckte det lät som ngt som skulle passa mig; litteraturstudie. Tack för tipset.
Vilka är fördelarna/nackdelarna?
Ngn som kan kommentera?

Lycka till Milda Matilda.
 

Japp det får du :)

Skrivet av  Milda Matilda
Eftersom vi bara har tio veckor på oss så tyckte våra lärare att en litteraturstudie är att föredra då det är rätt tidskrävande att genomföra enkätstudier.
Det är väl fördelen.
Nackdelen som jag ser är att man blir rätt begränsad av att bara redogöra för andras forskning. Vi hittade ett antal artiklar som handlade om psykiskt sjuka föräldrar, däremot så svarade de inte mot våra frågeställningar så väl. Så uppsatsen har inte det innehåll som vi på förhand hade förväntat oss. Vi har fått anpassa oss efter vad vi funnit och ändrat både syfte och frågeställningar i efterhand.
Vi har valt att analysera artiklarna med kvalitativ innehållsanalys (den vanligaste metoden vid littstudie tror jag)och det är en rätt tidskrävande metod. Man får gena lite för att hinna.

Vi ångrar lite att vi inte gjorde en case-studie istället på en bok. Det hade varit intressant.

Ursäkta om detta lät lite svamlande. Jag har en femåring i knät som vill ha datorn NUU!
 

Jag tackar dig och sparar

Skrivet av  Ä~tina tentar ff
svaret inför hösten...
*ler*

Jag har också en 5~åring (snart)*ler*

Trevlig helg.Och tack!
 

finns en del

Skrivet av  mady
annemie skerfving är en som forskat mycket i ämnet. Har oxå skrivit ett arbete i ämnet och hittade en hel del litteratur.
 

KOrta tips

Skrivet av  Cee
Frågeställningarna lär du få ändra efterhand, man märker ofta när man börjat jobba hur man ska inrikta sig.
En bra fråga att ställa sig är, ur vems perspektiv ska jag skriva? Ur barnets/ förälderns/samhällets?

KOm ihåg att frågeställningen aldrig ska vara en JA/NEJ fråga.

Jag rekomenderar att du gör en kvalitativ studie, en djupintervju, om du kan hitta någon att prata med. Det är lättare om man får mera nyanserade svar än i en stor enkät. Dessutom tar det hemskt lång tid at få in alla svar om man gör en stor undersökning.

Det var en kul inriktning förresten=)
 

tack för era svar

Skrivet av  Sanne
Har suttit nu i helgen och funderat och funderat. Vet inte vad det blir.
Att man nog får ändra frågeställningen efterhand, det är nog sant. Men man måste ju ha något att utgå från!
Ja, ja, lycka till alla medsyskon i studievärlden!
 

Artiklar från Familjeliv