Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tror ni om att plugga halvtid o jobba heltid?

Skrivet av CS
Jag har kollat i ett informationsmaterial till bibliotekarieutbildningen; man läser på distans/halvfart. Någon säger i infon att man inte ska tro att det går att läsa utbildningen PLUS jobba heltid OCH ha familj. Nähä. I samma info står att man måste beräkna att lägga runt 20 timmar/veckan på studierna. Borde inte detta gå att kombinera med 100 & jobb OCH familj (en bebis i mitt fall)? Beror det inte på vilken man man har? Min man är helt jämställd med mig och vi delar allt vi gör; vilket gör att hushållsarbete mm går ganska fort. Om jag lade 2 timmar/dag må-fre på studierna samt 5 timmar/dag under helgen, visst borde det gå att kombinera med allt annat då? Är det inte dessutom så att man läser effektivare om man har *lite tid*? När jag pluggade och var barnlös singel tyckte jag att jag pluggade JÄMT medan kursare med barn bara läste exempelvis under vardagarna och jag fattade inte hur de hann med.. med det gjorde de, för de var tvungna att vara effektiva! Vad tror ni; gå det att läsa halvfart/distans samtidigt som man jobbar och har man och ett barn?
Svar på tråden: Vad tror ni om att plugga halvtid o jobba heltid?

fniss...

Skrivet av  mia
förlåt men det låter verkligen på din frågeställning som om du vill höra att "Klart det går!"
Är det universitetsstudier? Jag skulle läsa teologi och där står också det där med 20 timmar i veckan. Låter jättemycket.
Jag tänker så här; istället för att läsa Daniel Steel-romaner eller se dokusåpor på kvällen så kan jag väl läsa läroböckerna!
Jag har ett lugnt jobb o kan läsa lite på jobbet vissa dagar. Helgerna blir väl bra nu när den mörka årstiden kommer o man är inne lite mer.
Jag jobbar 75% och har tre barn....
Visst kan vi?
kram på Dig
allvarligt talat så tycker jag du ska prova. Kolla litteraturförteckningar osv vad det är du ska läsa och kunna. Förvarna o kom överens med käre maken. Lycka till!
 

Tack för svar 1

Skrivet av  CS
Hej!
Ja det är så jag tänker också; nu lägger jag ju flera timmar varje kväll på att titta på Tv och att sitta vid datorn. Vi har vidare inte något jättesocialt liv eller känner att vi *måste göra något jämt* utan det borde verkligen finnas tid för att plugga utöver jobbet.
Ja, det är universitetsstudier, Högskolan i Borås fast på distans då. Jag får väl börja med att söka och se om jag kommer in i alla fall :-)
 

det är en krävande utbildning

Skrivet av  *på besök*
Hej,
om du är ambitiös och har disciplin (vilket det låter som att du har!) så klarar du det säkert. Men jag vill bara "varna" för att utbildningen är väldigt tidskrävande. Jag går den nu och alla jag pratat med i kursen är överens om att det knappt går att klara den på 20 tim/vecka. En del som har läst andra kurser på heltid innan säger att de var mer lediga då än nu...
Men om du verkligen vill så går det säkert. Vill bara säga att vi haft mängder av avhopp just för att många försökt kombinera det med heltidsjobb o familj. En del klarar det förstås men många gör det inte.

Lycka till hur som helst.
 

Tack för svar 2!.. och ett PS!

Skrivet av  CS
Jag är inte bara ambitiös och har disciplin; jag är studievan dessutom (har pluggat 4 år innan vilket är orsaken till att jag inte vill/kan ta mer CSN-lån). Läste nånstans att mkt av kurslitteraturen är på engelska, stämmer det? Det är heller inga problem.

Jag kan tänka mig att det kräver mkt tid - säkert mer än 20 timmar/veckan emellanåt- men som jag skrev ovan så verkar jag ha den tiden; sitter flera timmar vid dator och TV varje dag nämligen.

PS!
Hoppas att du läser det här för jag skulle gärna vilja veta hur utbildningen är annars. Hur länge har du läst? Hur är träffarna i Borås? Vad säger de om arb.marknaden? Hur funkar det om man tidigare läst mer än 60 poäng; kan den gamla utbildningen ingå i en kanditat- eller magisterexamen? Hoppas du kan berätta mer!
 

kritisk till utbildningen

Skrivet av  *på besök*
Hej igen.
** Jag läser 4:e terminen nu och måste säga att jag är mycket kritisk till utbildningen. Den är oerhört teoretisk och vi är många som reagarar på att den inte alls är verklighetsförankrad till hur det faktistk är att jobba på bibliotek. Vi läser mkt om "information" i allmänhet, men inte så mkt om bibliotek känns det som. Det ingår inga praktiska moment alls.
Jag har erfarenhet av biblioteksarbete och det vi går igenom på utbildningen är inte alls förankrat till hur det går till i verkligheten.

** Väldigt mkt kurslitt är på eng. Första terminen tror jag inte att vi hade nåt alls på svenska.

** Självklart är distans ett bra alternativ om man inte kan läsa på plats, men kursträffarna blir orimligt krävande. Det kan vara 4 föreläsningar på en dag. Schemat kan vara 8-19 och sen förväntas man arbeta med grupparbeten mm efter det.

** Grupparbeten är väldigt vanligt, vi har det nästan hela tiden vilket många (inkl jag) är kritiska till. Självklart är det bra att samarbeta också men vi bor ju utspritt i hela landet och kan inte träffas o då är det inte så lätt att tex skriva uppsatser tillsammans och examineras tillsammans.

** Vi läser överhuvudtaget ingen litteraturkunskap vilket många saknar.

** Sammanfattningsvis är vi många som har känslan av att lärarna inte har så mkt tid avsatt för oss distansare. När vi har kursträffar krånglar det ofta med bokning av lokaler, bokning av datorer osv. Eftersom vi bara är där några dagar åt gången och vi är så många (ca 100 pers tror jag) blir det irriterande.

** Sånt här negativt var nog inte vad du önskade höra men jag vill vara ärlig och säga hur jag och många i min kurs upplever det.

Lycka till hur du än gör.