Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ensamstående studerande...

Skrivet av Haylis
Hur är det när man studerar och tar studielån...får man något extra bidrag om man har barn? Hur mycket är det på isåfall?
Jag är nyligen ensamstående och skall fortsätta mina studier men man får ju lätt en klump i magen när man räknar på hur ekonomin skall gå ihop. Har ännu inte hittat en egen lägenhet...bor tillfälligt i en lägenhet. Vet inte riktigt vad för hyra jag kan acceptera eftersom jag inte vet exakt hur mycket pengar man kan få när man är studerande med barn. Har tittat på en del fina lägenheter...men har jag verkligen råd att bo där liksom???
Får man bostadsbidrag?
Ni med lite erfarenheter...har ni några tankar..tips...råd på vägen??
Tack!
Svar på tråden: Ensamstående studerande...

Se mina svar ovan

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Kolla med FK hur stor lägenhet och maxhyra du får ha och leta lägenhet efter det. Från vt 2006 (har jag för mig) så får man extra bidrag för varje barn. Tror att det var runt 900:-, men jag är inte säker.

Du kan köra simuleringar på FK:s hemsida så du får veta hur mycket i bostadsbidrag du kan få med de lägenheter du tittar på. Så vet du precis hur mycket i bidrag du får.

Om ni har växelvis boende så kan man få ett utfyllnadsbidrag (har jag för mig det heter). Det är upp till ett halvt underhåll per barn och beräknas på din inkomst som förälder för 2 år sedan (för 2004 så gäller inkomsten för 2002) och antalet barn du har. Det kluriga där är ju att det räknas ett par år tillbaka så man kanske inte alls får pengarna när man egentligen behöver dem. Du kan alltid söka. Det kostar ju inte mer än pappret du skriver på och ev frimärke.
 

Artiklar från Familjeliv