Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kommer att börja plugga till hösten.

Skrivet av Hanna m twins
Hej!

Jag är ensamstående med tvillingpojkar - nu åtta månader gamla (korrigerad ålder fem månader så de är för tidigt födda...). Jag har jobbat i dryga fem år och sedan varit gravid, passade på att säga upp mig då jag blev sjukskriven eftersom jag inte trivdes med jobbet. Sen har jag varit hemma och varit mammaledig och kommer så att vara ett tag till.

Nu är det så att jag äntligen bestämt mig för vad jag vill göra med mitt liv. Jag vill börja plugga.
Mina funderingar är ju många givetvis eftersom det är en helt ny situation för mig...
Men motivationen har jag, det känner jag.

Men hur är det med det här med studielån? Bostadsbidrag? Underhållsbidrag kommer jag ju att börja få när jag flyttar, det vet jag.
Hur "stort" har man råd att bo på som studerande? Jag skulle ju givetvis vilja ha en trea eftersom jag vill att pojkarna ska få ett eget sovrum att dela på och att jag själv vill ha ett sovrum och inte sova i vardagsrum.

Hoppas det finns någon vänlig själ som kanske vill "förklara" lite hur det fungerar och hur man får vardagen att gå runt ekonomiskt som studerande med två små barn.

Kram!
Svar på tråden: Kommer att börja plugga till hösten.

Försäkringskassan har regler

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
om storleken påboendet. Det har inget med antalet rum att göra utan de ser på kvadratmeterytan. Vi bor 5 personen på 140 kvm och försäkringskassan säger att den är för stor och tror det är 126 kvm vi får tillgodoräkna oss när det gäller bostadsbidrag.

Som inkomst räknas 80% av bidraget du får när du studerar som inkomst och inget av lånedelen. Min man som studerar räknas på en inkomst från CSN på 24 300:- per år.

Hela årets inkomster räknas för bostadsbidraget. Så du kan egentlintligen söka bostadsbidraget så snart du har din lägenhet oavsett om det blir imorgon eller i sommar. Bostadsbidraget räknas från den månad du lämnar in ansökan. Så om du ansöker i mars så får du första bidraget för mars oavsett om de blir klara med utredningen i mars eller i juli.

Hade du mer än 165000:- ungefär förra året i inkomst så kan du få det högre lånet från CSN (De ändrar gränsen för varje år så jag har itne total koll). Då får du i snitt 8200:- i månaden om jag minns rätt. Du får extra mycket i september och ett halvt studiemedel i december så det gälelr att hushålla med pengarna.

Jobbar du eller tar ut a-kassa/fp under sommaren så finns det gränser för varje halvår som din inkomst inte får överstiga för att ditt studimedel inte ska sjunka. Vilka gränserna är står på CSN:s hemsida.

Inkomsterna räknar från 1/1-30/6 och från 1/7-31/12 Då om man sommarjobbar så får man oftast lönen i efterskott och all sommarinkomst hamnar på höstens maxbelopp för CSN.
 

Artiklar från Familjeliv