Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om schema SSK! *Panik*!!!

Skrivet av Sunshine m. Ludde & Alex - 03
Ni som gått termin 1 på KI och kommer ihåg erat schema då, är det ofta till kl 16.00? Inte för att det är sent egentligen, men dagis stänger 16 och jag får panik över att fixa barnvakt jämt!! Kollar just på ett schema jag hbittade på KI hemsida, och det är svårt att avgöra, för jag tycker det verkar som om man går till 16 varje dag nästan, beroende på vilken grupp man tillhör, men det är lika mkt sent som tidigt för alla grupper....Hur kommer ni ihåg att det var, sena eftermiddagar ofta eller??
Svar på tråden: En fråga om schema SSK! *Panik*!!!

Vad är det för dagis

Skrivet av  Anna
som stänger 16?
 

föräldra koperativ

Skrivet av  Eva
Hej!

Antagligen ett föräldrakooperativ.
De stänger 16.00 samt har stängt alla lov
 

Fattar inte

Skrivet av  Anna
vilka det är som kan ha barnen på ett sådant dagis?

De flesta har ju bara 5 veckors semester och även om man delar upp veckorna så man inte har något gemensamt så räcker det ju inte?

 

Ja...

Skrivet av  Sunshine m. Ludde & Alex - 03
..det är tufft....Men vi hade inget val, det är 150 barn i vår kommun som inte fått barnomsorg (tre föräldrar har dessutom stämt kommunen...) Så när vi fick tag i detta ställe (som vi hört ska vara mkt bra) så tog vi det direkt istället för att stå utan helt. Och det är en privat dagmamma som har ett litet "minidagis", 14 barn och 4 anställda. Om dom har stängt alla lov vet jag inte, men har för mig att dom inte har stängt, men det har jag inte tagit reda på så noga ännu. (står forfarande i kö för annat dagis) Så vi får se hur det funkar med hämtningen, vill ju ändå inte ha dom senare än till 16, men visst hade det varit skönt OM man kunde ibland hämta 16.30.....(hade dock inte klarat dessa tider om det dessutom skulle vara stängt på loven med ett vanligt jobb).....
 

Fast det gäller ju inte alla

Skrivet av  Majsan med Karl och Ida
En lite parantes bara, dessa tider gäller ju inte alla föräldrakooperativ. Nu är jag lite petig kanske, men där Karl går har de öppet till halv fem och loven med. Men visst, kommunerna är väl skyldiga att ha öppet till halv sju om så krävs, så lite skillnad är det ju.
 

Och hos oss har vi öppet ända till 17.30. *ler*

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
Och öppet på loven. Dock stängt en månad på sommaren. En liten parentes, bara..:-)
 

Å det undrar jag också! *imt*

Skrivet av  Majsan med Karl och Ida
 

Men...

Skrivet av  vovv
Dagis är en kommunalverksamhet där verksamheten går ut på att dels följa skollagen samt att vara en servicverksamhet åt föräldrarna. Så detta betyder att dagis skall ha öppet när det finns behov.

Ring och tala med verksamhetschefen och påtala dina behov. De är skyldiga att hålla öppet så länge det finns behov bara man föranmäler sina behov en månad tidigare.

Är det ett privatdagis eller kooperativ eller kommunalt?

Vovv
 

Det är...

Skrivet av  Sunshine m. Ludde & Alex - 03
...en privat dagmamma som har ett litet dagis med 14 barn och 4 anställda. Jag har inte frågat om det går att hämta senare, kanske man kan det, men jag hoppas på att kunna grejja det med morfar/mormor/farmors hjälp, det löser sig nog, jag står dessutom kvar i en överflyttningskö till kommunalt dagis så fort det finns plats där, så förhoppningsvis så gäller detta bara denna termin, resterande terminer har vi nog annat dagis. Så jag hoppas att första terminen är lite "hämta-barn-på-dagis-som-stänger-tidigt-snäll"b...*ler*
 

Föreläsningar är inte obligatoriska

Skrivet av  Christine-sskstudent T4
och nej, jag minns inte att det var så hårt i början. Men börjar du med anatomi/fysiologi så säger jag nästan att du SKA gå på alla föreläsningarna, du missar så otroligt mycket annars.
Kanske ska du kräva lite av ditt föräldrakooperativ? Annars kommer du bli tokig av att plugga. Framöver under utbildningen finns en hel del obligatoriska seminarium etc ända till 17. Går man inte på obligatoriska moment får man lämna in skriftligt.
 

Jag ska....

Skrivet av  Sunshine m. Ludde & Alex - 03
...absolut gå på alla föreläsningar, obligatoriska eller inte, jag kommer bli knäpp om jag missar massor! Jag hoppas som du säger att första terminen är lite "snäll", för som jag skrev här ovanför, till nästa termin och alla andra har vi förhoppningsvis kommit in på kommunalt dagis med andra tider. Som tur är har vi otroligt mkt hjälp från mormof/morfar/farmor, men man kan ju inte fråga dom VARJE dag kanske.....:-)
 

Här är scheman för din kurs!

Skrivet av  Netti - SSK KI T2 Norrtälje
Antingen börjar du med anatomi/fysiologi eller med introduktion till omv. och Etik.

http://courses.ki.se/utbildningsprogram/Sjukskoterska/termin_1/kurser
 

Artiklar från Familjeliv