Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur klara att studera och vara ensamstående mamma...?

Skrivet av Marie
Antar att den här frågan kanske ställts tidigare, men jag har inte sett svaren isåfall.
Ni andra som är ensamstående och pluggar, hur gör ni för att få ekonomin och tiden att räcka till ?
För det första ekonomin, man har väl dryga 7.000 per månad...eller ? de månader då man inte får några pengar då...? Går ni ut och jobbar första dan eller? Eller är ni arbetslösa då, isåfall har man inte 5 karensdagar vid varje nytt tillfälle som man har lov då...?
Och så tiden, har tänkt ha min son på dagis på några bestämda tider varje dag, då man tar sig tid att plugga så fort man inte har föreläsningar/lektioner, men räcker verkligen detta ? Har hört att man får läsa bortåt 50 sidor per dag...på engelska. Vet inte hur i jösse namn man ska hinna detta !
Berätta snälla hur ni hanterat sådant här.
Hälsn. Marie
Svar på tråden: Hur klara att studera och vara ensamstående mamma...?

hej marie

Skrivet av  student,stockholm
Jag är förvisso inte ensamstående förälder och kan därför inte ge dig råd angående den ekonmiska biten, men jag är studerande och så länge du har lite självdiciplin så klarar du av studierna om du har barnet på dagis vissa tider. Hur mycket man behöver läsa och ifall kurslitteraturen är på engelska varierar mellan kurserna. Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Ha det bra och lycka till!
 

ven om du skulle gå ut och jobba första dagen

Skrivet av  L
så kommer du att få glapp i utbetalningarna...själv får jag nu i april mitt sista CSN, utbildningen slutar runt den 11 juni tror jag det var, och jag kan stämpla (inte alla kan det...)men får den första utbetalningen i slutet av juli!
Så det är inte fett i maj och juni!
Om du kan så försök jobba extra tidigare under terminen och lägg undan.

Angående tiden, ja det är stenhårde diciplin, jag kör med schema för ta mig tusan allt känns det som!
Mat, vad som ska göras varje dag, handla etc.
Låter lite tråkigt, men det fungerar för oss.
Men du måste avsätta lite tid även för dig själv för att orka.

Lycka till
 

Kommer iofs bara läsa på kunskapslyftet...

Skrivet av  mårran
Och jag ska läsa på distans så är ju inte riktigt samma sak med det höga tempot. Dock är jag jublande glad för dottern skall vara på dagis mellan 4-5 timmar per dag (med början idag *lite nervis*)

men till ekonomin, vi kommer att få det mkt bättre nu ekonomiskt sett med studiestöd mm, men då har jag snålat hela hösten..

Men du måste ju få underhåll till barnet och bostadsbidrag?? Eller?? Vad kostar din lägenhet i hyra?

För att jag ska ha pengar i sommar så ska jag sätta undan pengar varje månad, som den första månaden (nu) så får man ju ut för 1½ så ska sätta undan nästan 5000 spänn (är ju van att leva snålt) sedan blir det ungefär 2000 per månad, sedan kommer jag med största sannolikhet stämpla i sommar. Men kommer inte de pengarna som de ska mm så har jag ju min reserv att ta av. Skulle jag mot förmodan hitta ett sommarjobb så sparar jag pengarna till i höst och tar min lån då. Tänkte sätta in dem på en fond för då hinner de "föröka" sig lite till sommaren oxå :0))

Vet inte om du blev så mkt klokare på detta men iaf, lycka till
 

tack för alla råd iallafall

Skrivet av  Marie
...vet fortfarande inte hur jag ska klara mig ekonomiskt när det här kända glappet inträffar. Jag har studerat tidigare, långt innan jag fick barn, och då la jag undan pengar inför de här "glappmånaderna". Men nu har jag mycket mer räkningar per månad än vad jag hade då, och har ju somsagt också ett barn att klara. Jag har underhållsstöd och barnbidrag, men det är ju inte lätt för det.
Jag undrar hur alla andra ensamstående studerande gör...?
 

Artiklar från Familjeliv