Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dominika Peczynski

Skrivet av A-K
I dagens Aftonbladet säger Dominica: "Jag har ingen lust att ligga och föda, jag tycker att det är en ganska poänglös aktivitet."

Poänglös aktivitet??? Fattar inte riktigt hur hon kan uttrycka sig så???
Svar på tråden: Dominika Peczynski

Visst tog hon..

Skrivet av  eleonor*
kejsarsnitt?? Hon valde att föda så, alltså?
Lite knäpp kommentar tycker jag också, helt poänglös är den ju inte.. :o)
 

Jo, hon snittades, och...

Skrivet av  A-K
... det får hon väl göra om hon vill, tycker jag. Det lät ju bara så dumt att säga att det är poänglöst att föda. Dåligt ordval!
 

håller med dig...

Skrivet av  eka
fullständigt! Skulle föda barn vara poänglöst????!
Ne, precis hur kan man bara säga en sådan sak?
 

Hela hon är ju

Skrivet av  hippo
pantad. Jag läste en intervju med henne där hon skriver i stil med:
*Jag tänker inte föda för det är poänglöst
* Jag har barnvakt på natten,jag vill sova
* Jag vill jobba genast, bebis får följa med
* Jag tänker inte amma,sabbar brösten
* Jag tänker inte förändra mitt liv efter en bebis

Grrr, undrar varför hon skaffade barn överhuvudtaget???? Huuu, männskan ger mig kalla kårar.
 

stackars...

Skrivet av  eka
barn som får henne till mamma....
 

Javisst är det synd

Skrivet av  Jodu!!
om barn som får en stark mamma som vågar ställa krav, som trivs med sitt arbete, som vägrar att låta sig kränkas av gamla könsfördomar! Har du ens frågat dig var pappan finns i det hela?? _Han_ kanske är hemma och gör allt detta som du tydligen kräver ska vara kvinnans uppgift?? Du som dessutom anser dig ha rätt att sätta dig till doms över andra. Stackars de barn som får dig till mamma!!
 

Men!

Skrivet av  Mi
Varken föda barn eller amma kan pappan göra, även om jag tror att många män skulle vilja göra detta för sina barn. Det finns annan närhet för pappor som inte är sämre.

Jag tycker det är anmärkningsvärt och fel av en kvinna att säga att hon tycker att förlossningen är poänglös, och att amning förstör brösten, då ÄR hon inte mogen för barn. Dessutom sätter hennes ställningstagande för snitt de många kvinnorna i skuggan som verkligen behöver ett snitt! De har det nog svårt ändå utan att jämföras med kvinnor utan större mogenhetesgrad!

Att jobba och ta med bebisen är inget hinder där håller jag med dig, det tänker jag göra också, tänker inte ta ut föräldradagar förrän efter 6 månader på grund av att jag inte kan sluta jobba före jag slutfört ett uppdrag. Bebisen hänger med mig i bärsjalen runt min kropp (jag jobbar hemma vilket underlättar) och jag ammar på så vis precis när bebisen vill! Bebisen mår rent utav bättre att integreras i vardagsrutinen för mamman än att isoleras i en barninriktad sfär där allt kretskar kring barnet (kolla snacket attachment parenting vidare för detta synsätt), MEN ditt barn mår allra bäst av att vara nära din kropp, du bär ditt barn intill dig hela tiden, och att ammas (förutsatt att du kan det). Detta med anti förlossning och anti amning vänder jag mig emot och menar tyder på att D.P inte har satt sig in i vad det innebär att vara en liten bebis, utan bara tänker på sig själv.
 

ställa krav?

Skrivet av  Mumin
vem menar du att hon ställer krav på? den som förlorar mest på att ha en mamma som inte vill amma eller föda barn är väl ändå barnet! Det är en av de riktigt stora sakerna med att bli förälder - man sätter barnet framför allt, inklusive sig själv. Kan man inte det så tycker inte jag att man medvetet bör skaffa barn.
 

Jag anser

Skrivet av  Jodu
att det inte finns någon poäng i att _föda vaginalt, enbart för sakens skull_, om man som kvinna känner att man av _något skäl_ hellre föder med kejsarsnitt så är man i sin fulla rätt! Ingen ska ens kunna kräva att man ska motivera sig - det anser jag! Vad gäller amning så pekar ju forskningen i olika riktningar, och jag vill påstå att det finns minst sagt tillräckligt med forskning som visar på riskerna med amning för att varje kvinna som så väljer ska kunna avstå från att amma utan att bli ifrågasatt!!
 

Suck...

Skrivet av  Mi
Riskerna med amning övervägs alltid av fördelarna i en jämförelse med alternativen; tillägg, välling eller vanlig mat. Gå in på www.amningshjalpen.se för länkar till bland annat WHO som diskuterar detta. Hittills har jag inte sett några vetenskapliga belägg för detta påstående som dyker upp då och då, det enda som personerna som påstår detta kan komma med är egna teorier, dvs inget stöd av litteratur, länkar, officiella hemsidor osv. Har du något sådant att dela med dig av, så gör gärna det.

Förlossningen, återigen, en vaginal förlossning är det bästa för barnet, OM det inte tillstöter komplikationer och OM mamman klarar av en vaginal förlossning, mentalt och fysiskt. Det är långt fler komplikationer för mamma och barn för att man skall tycka att det är OK att vem som helst som "känner för det" skall erbjudas kejsarsnitt. Det borde väl ändå vara barnet som kommer i första hand, när det handlar om ett barn? Barnet har inte bett om att bli född av en förälder som uppenbarligen inte kan se längre än sin egen person. Mamman däremot har ett val, hon kan låta bli att föda barn om hon inte vill tillgodose två så stora och grundläggande behov barnet har, trots att hon "kan" om hon skulle vilja det.

 

Jodu...

Skrivet av  Mumin
För _sakens skull_ finns det enbart fördelar med att föda vaginalt om man kan mentalt och fysiskt, för mamma såväl som barn. Feministiska värderingar om könsroller och kvinnors rättigheter bör inte ställas före de medicinska (inkluderar även mentala) aspekterna!

 

Jag håller med...

Skrivet av  eka
dig om att mitt ordval kanske var lite väl starkt.
Men det jag reagerar på, är det faktum att Dominika har uttryckt sig "jag har ingen lust att ligga och föda, jag tycker att det är en ganska poänglös aktivitet" Säger inte det allt om hur långt hon har kommit i sin mognad när det gäller att vara en ansvarstagande mamma? _Jag_ ställer upp 100% för mina barn. Och de flesta här vet väl att det är bäst för _barnet_ att födas vaginalt? (då det inte föreligger några medicinska eller psykiska/ fysiska skäl).

Jag tycker också att det är mycket märkligt av en mamma som burit sitt barn i magen i 9 månader att sedan vilja börja jobba med en gång efter födelsen. Istället för att lära känna sitt barn i lugn och ro i hemmiljö. Fast som sagt var, jobbar man då hemma är ju det en annan sak.

Tycker att du skall ta och läsa igenom hippos inlägg ovan och fundera lite på om du verkligen tycker att det hon har skrivit låter okej?
 

Härligt källkritiska

Skrivet av  Jodu
folk är när de propagerar för amning - och hänvisar till amningshjälpens hemsida som källmaterial!
WHO säger i sina rekommendationer att i u-länderna är amningen oöverträffad, _eftersom man inte har råd att ge barnen adekvata ersättningar_. I övrigt vet alla att bröstmjölk innehåller både gifter och cancerogena ämnen, precis som ersättning. Man får helt enkelt välja vilka gifter man vill ge sitt barn! Att bröstmjölken dessutom innehåller skadliga fetter som bevisligen ( enligt svensk forskning) markant ökar riskerna för hjärtsjukdomar kan ju underlätta valet! Nej, de som fortfarande propagerar för amning gör detta pga värderingar och tabun, det är min övertygelse, och detsamma gäller vaginala förlossningar. Jag åtminstone föredrar risken för initiala andingsproblem framför kroniska hjärnskador!!
 

Dubbelsuck!

Skrivet av  Mi
Länken på amningshjälpens hemsida är HÄMTAD från WHO... de har med andra ord inte hittat på det och skrivit det själva... Men du kan annars titta på WHO:s egen hemsida, där står det om amning, http://www.who.int/home-page/:

"The WHO and UNICEF recommend exclusive breastfeeding from birth for the first 6 months of life and sustained breastfeeding together with adequate complementary foods thereafter for up to 2 years of age or beyond".

Fortfarande ser jag ingen hänvisning till den forskning du syftar på, finns det överhuvudtaget kan du väl presentera den, annars är du inte särskilt trovärdig. Återigen, amning med ALLA sina nackdelar med gift osv överväger jämfört med ersättning, välling eller "riktig" mat, som också innehåller gift. Amning har fördelar som inte kan ersättas med annan mat.

Lägg ner det här nu eller visa på någon referens.

 

Jodu.....

Skrivet av  eka

Ja precis, man får väl helt enkelt välja vilka gifter man stoppar i sitt barn! Men har du tänkt på att det är en oerhörd mysfaktor för både mamma och barn att ge bröstmjölk vid bröstet? Varför göra allt så onaturligt som möjligt, du kanske inte heller tycker att vi ska producera barn som vi gör nu? Kanske ska vi ta och börja klona fram dem istället? Ja, du det hade ju varit mysigt.....
Föda barn är det mest fantastiska jag varit med om och jag skulle _aldrig_ välja att göra ett Kejsarsnitt bara för att -det kan ju göra ont att föda barn....
Likadant att amning skulle förstöra brösten. Bullshit, tror jag. Under graviditeten ökar ju brösten i volym avsevärt för de allra flesta kvinnor. Sen när du gått ner din vikt igen och svullnaden försvunnit från brösten, så är de förändrade. Har ingenting med själva amningen att göra.

"Jag åtminstone föredrar risken för initiala andingsproblem framför kroniska hjärnskador!!"

Var får du allt ifrån? Hur stora är oddsen att ditt barn får kroniska hjärnskador vid en vaginal förlossning jämfört med initiala andningsproblem vid Kejsarsnitt??? Ta reda på fakta!
Vaginal förlossning är bäst för _barnet_ (om inte fysisk/ psykisk orsak föreligger)
 

Jodu...

Skrivet av  Helena
Egentligen har jag ingen lust att delta i ett åsiktsutbyte med någon som visar på de extrema åsikter du gör... Men det är svårt att låta bli.

Kvinnor med åsikter som dina dyker då och då upp här på sidan, även om det nu var länge sen. Och alla har förstås rätt till sin ÅSIKT - men det är skillnad på just åsikter och medicinska fakta. Hittills har du och andra med liknande åsiker inte presenterat NÅGOT som helst trovärdigt forskningsmaterial som stöder era teser. Jag misstänker att det handlar om att försöka rättfärdiga egna känslor av tillkortakommanden med "vetenskapliga fakta". Det tycker jag är onödigt. Man kan stå för sina åsikter kring kejsarsnitt och neka amning på diverse grunder ändå! Jag har större respekt för den kvinna som är öppen kring sin egen rädsla/fobi kring förlossningar och amning än för dem som på ett aggressivt sätt försöker bevisa snittets förträfflighet och med feltolkade forskningsresultat kring amning skrämma kvinnor som följer vedertagna rekommendationer från förlossnings- och barnhälsovård.

Att Dominika och andra som inte låter barnen ta någon plats skulle vara "starka" och därigenom särskilt bra förebilder för sina barn har jag svårt att se. På vems villkor föder de och fostrar sina barn egentligen? Är det inte en ganska traditionellt manlig värld de tillfredsställer med sina åsikter om snitt (för att inte förstöra sexlivet?), amning (för att behålla bröstens form?) och rädslan att försvinna från arbetslivet i och med att de får barn?
 

Härligt inlägg Helena! :0) IMT

Skrivet av  eka
.
 

Mycket bra Helena!

Skrivet av  Em
Det där sista du skriver är helt rätt! Precis vad jag också vill säga. Varför är kvinnor som Dominika de "starka" när det borde vara de kvinnor som vill föda naturligt och skiter i om deras kroppar ändras efter barnafödande som ska hyllas som starka? Det är synen på dagens kvinna som ska ändras INTE vi kvinnor som ska ändra oss pga ett hårt samhälle där mannen styr!
Vi kvinnor måste hålla ihop och arbeta FÖR ett humanare samhälle där barnafödande ses som en tillgång och INTE ett hinder i arbetslivet!
 

Jättebra Helena!

Skrivet av  Kattis
Jag håller med dig totalt! Och du slår verkligen huvudet på spiken - dessa kvinnor som väljer snitt och väljer bort amning av "feministiska" skäl har ju verkligen helt anammat det "manliga" synsättet".

Nej, fram för starka, fria, frimodiga kvinnor som vågar låta kroppen visa att de burit, fött och ammat sina barn!

Vissa kvinnor tror att de får mer kontrol över sina kroppar om de föder med snitt. Men det är precis tvärtom. Vad kan vara mer passivt än att lämna ut sig totalt och lägga upp sig på rygg på operationsbordet? Då lämnar man över allt ansvar till läkaren med sin skalpell, till skillnad från en vaginal förlossning när man föder av egen kraft.

OBS - inget ont om snitt av medicinska skäl, eller för kvinnor med grav förlossningsskräck. De måste ha rätt att välja snitt.
Men jag säger nej tack till planerade snitt av andra orsaker. Det är ju hemskt om kvinnor vill bli snittade av rädsla att inte kunna tillfredsställa sina män sexuellt efter en vaginal förlossning! Och om de avstår från amning för att de vill ha perfekta bröst!
 

Jodu...

Skrivet av  Malin
Varför använder du inte ditt riktiga namn när det är så uppenbart vem du är? Det är som hämtat ur flera av dina krönikor Linda Skugge!
 

Bröst efter amning

Skrivet av  Molle
Det är inte amningen som sådan som förstör brösten, det är graviditeten! Så har man burit ett barn i magen så är brösten redan "förstörda" innan man ens börjat amma om man nu kan säga att de är förstörda, förändrade är ett bättre ord. Man märker det inte direkt efter förlossningen eftersom mjölken då rinner till och spänner brösten ytterligar. Sen efter avslutad amning så märker man däremot skillnaden mot innan graviditeten.

Ang gifter i bröstmjölken. Trots att det är bevisat att bröstmjölk innehåller vissa gifter så anses det ändå bättre med bröstmjölk än med ersättning. Den innehåller ämnen som ersättningen aldrig kommer att kunna innehålla. De än dessutom betydligt mer lättsmält för barnets mage och anpassad just för det egna barnet. Ersättningen ska passa "alla" barn och det säger sig självt att det är omöjligt att göra en allroundersättning som passar alla.
 

Hon är singel numer

Skrivet av  Thérèse´o Gabriel(5/10)
och visst är det okej att bryta könsmönstren..Men om man inte är beredd att förändra sitt liv ett dugg när man blir förälder så är man nog inte heller riktigt redo. Ett barn måste få ta plats!
 

korkat inlägg i debatten...

Skrivet av  Mumin
...tycker jag. Jag blev arg på hennes (Dominicas alltså) uttalande och anser att det inte gör saken lättare för de kvinnor som verkligen behöver göra kejsarsnitt av olika skäl. Jag tycker inte att skälet "jag tycker det är poänglöst att ligga och föda barn" är tillräckligt tungt vägande... De kvinnor som verkligen behöver få ett kejsarsnitt blir ju nedgraderade till en korkad kändis nivå! En kändis som menar att man vid en normal förlossning spricker så mycket att man måste sy 40 stygn och vad är det emot 17 stygn som det blir efter ett snitt? Skäl som att risken för bukinflammationer, att bebisen inte förbereds som den normalt gör vid en vaginal förlossning, att det blir ärrvävnad i buk och livmoder vilket kan innebära infertilitet eller komplikationer vid nästa förlossning är saker som helt enkelt sopas under mattan...

Korkat! Som vanligt blir jag än mer förbannad på aftonbladet som alltid skriver så låga artiklar med uselt innehåll!
 

Någon

Skrivet av  En bra mamma
som har hört uttrycket "dömen icke på det att ni själva ej skall bli dömda"? Jägarns vad snabba folk är på denna sida att slänga förkastningsdomar över varandra! Dominica fattade ett beslut utifrån sina referenser, och jag vet att det är svårt att respektera andra människor - men man kan väl försöka?? Och jag iaf skulle hellre ha en mamma som inte ammade, eller som alltid var glad och stark för att hon har barnvakt på nätterna, än en mamma som lär mig att det är rätt att fördömma andra människor och deras handlingar, eller att klanka ner på andra människor utifrån ofullständig information!! (Det kallas att ha fördomar)
 

Jättebra skrivet!

Skrivet av  Mikko
Jag tycker precis som du!!
 

tycker inte...

Skrivet av  eka
att det är att ha fördomar. Att ha fördomar är tex att tro att alla judar är snåla.
Jag har en _åsikt_ om Dominikas ordval.
Vad menar du med ofullständig information??? Det jag reagerade på var Dominikas egna ord i en intervju.
 

Jag pratade med en som känner henne..

Skrivet av  Anna-68 & Nova 010929, D -96, F -97
eller som träffar i sitt arbete. Han berättade att hon hade sagt att hon skulle föda barn en viss dag och att de kunde ta det där affärsmötet dagen efter för då hade hon tid. Om det är sant verkar hon ju inte( innan i alla fall) helt insatt i hur det blir när man får kejsarsnitt. Jag tror inte att det är så vanligt att gå på affärsmöte dagen efter snittet. Jag håller med, hon verkar lite puckad.
 

Gick hon på mötet dagen efter? IMT

Skrivet av  Nyfiken i en strut
-
 

Jag vet faktiskt inte..

Skrivet av  Anna-68 & Nova 010929, D -96, F -97
Jag åt lunch med min man och några arbetskompisar till honom och då var den här "vännen" till Dominica med. Disskusionen kom upp bara för att vi hade barn och en av de andra killarna skulle bli pappa vilken dag som helst. Jag tycker bara att det var helt otroligt eftersom han frågade mig om man verkligen kunde ha ett affärsmöte en dag efter man har gjort kejsarsnitt. När jag frågade varför han undrade det så berättade han det jag skrev ovanför. Jag har inte träffat den killen något mer så jag har inte svaret men jag kan väl inte tänka mig att inte ens hon skulle klara det.
 

Nog

Skrivet av  Johanna
för hon verkar ganska pundig, men att vara så pundig får man väl hoppas att hon _inte_ var..
Jag säger då det..*SUCK*
 

Vad fånigt sagt

Skrivet av  Jag

Poänglöst? Man får ju sitt barn, det är väl ändå hela poängen?

Jag delade faktiskt BB med Dominyka Peczynski... hon såg rätt fånig ut när hon i BB-linne rullade sin egen rullstol med en mugg vatten i munnen. Gubben och läkaren gick framför och ingen ville köra henne... hon sa bara "men hallå, jag ska snittas" *S*

Fånig människa...
 

Artiklar från Familjeliv