Foglossningen efter förlossningen |
|
Skrivet av | Annette bf 22/2 |
Jag har haft foglossning nästan hela graviditeten och den har blivit värre och värre ju längre det gått. Just nu är den inte av denna världen, men bf närmar sig, så jag försöker stå ut. Måste bara få fråga er som haft foglossning; Hur snabbt efter förlossningen blev ni bättre? Hur lång tid tog det tills den var helt borta? |
|
Svar på tråden: Foglossningen efter förlossningen | |
|
|
Efter första förlossningen.. |
|
Skrivet av mvh jesse | |
..hade jag i princip bara ont ett par dagar och sedan försvann det helt vilket var jätteskönt för jag hade fruktansvärda foglossningsproblem hela den graviditeten. Nu efter andra förlossningen kvarstår problemen än och det är över en månad sedan. Iofs väldigt lindrigt, typ när jag vänder mig i sängen osv. Jag hade dock knappt några problem vid denna graviditet, bara lagomt ont, som jag brukar säga. Kan tillägga att jag haft störst problem från blygdbensfogen fram och vad jag har hört så brukar det ta längre tid ifall man haft problem med fogarna bak innan det går över helt. |
|
Min foglossning... |
|
Skrivet av sandra bf 31/3 | |
.... har i stort sett försvunnit direkt efter förlossningen (ja eller ett par dagar efter)... Men om den inte skulle försvunnit tills ett par månader efter förlossningen skulle jag höra av mig igen så skulle sjukgymnasten hjälpa mig att bli av med foglossningen... det skulle inta alls vara några svåriheter att bli av med den efter förlossningen.... | |
|
|
Inga problem? |
|
Skrivet av Vi finns | |
Jag har problem fortfarande 2 år efter senaste förlossningen. Inga allvarliga problem, men de hindrar mig från att göra vissa saker. Jag kan t.ex. inte ligga raklång på ett hårt golv. Då kan jag inte ta mig upp sedan för allt låser sig. Jag har flitigt gjort övningarna som sjukgymnasten gav mig men det har inte gett resultat. Nu tänker jag gå till en naprapat för jag börjar bli desperat. Jag vill inte ha ont längre. Tyvärr är jag inte ensam om att ha det så här. För de flesta går det att bota men inte för alla. |
|
Ungefär 2 månader......... |
|
Skrivet av Vevve m Alex01,+91,93,95! | |
Men jag känner av det ibland nu oxså, födde mitt 4:e barn 01! | |
tyvärr |
|
Skrivet av Cina | |
så hade iallafall jag nästan lika ont ca 2 månader efter förlossningen sen började det sakta bli bättre. Idag snart 1 1/2 år senare är det inte riktigt bra än... | |
|
|
Jag blev bättre |
|
Skrivet av Elisabeth m Flavia 2/2 | |
redan dagen efter förlossningen! I dag är det en vecka sedan jag födde barn, och jag har INGA känningar kvar. Visst är jag fortfarande försiktig med rörelser som jag vet gjorde ont innan, och jag måste nog vara rädd om mig ett bra tag. Men det kanske känns skönt för dig att veta att det faktiskt KAN bli mycket bättre SNABBT! Hoppas det! | |
Allra värst var det veckan efter förlossningen |
|
Skrivet av MA | |
sedan avklingade det något, och var nog helt borta efter 3 veckor. | |
Den värsta smärtan |
|
Skrivet av Anette m Lovisa 020626 f v 33+4 | |
släppte den första veckan. 2 veckor efter förlossningen kunde jag gå normalt utan den där karaktäristiska "vaggande" gången. (Jag gick på kryckor de sista veckorna innan förlossningen.) Nu, 7 månader efter, har jag fortfarande ont vid vissa rörelser. Går på sjukgymnastik+vattengympa och blir sakta bättre. De flesta blir ju faktiskt bra ganska snabbt efter förlossningen. En kompis till mig som hade så ont av foglossningen att hon fick sitta i rullstol de två sista månaderna blev helt smärtfri nästan direkt! Hoppas att förlossningen går bra och att du blir smärtfri direkt. Kram |
|
|
|
foglossningen var bäckenrotation.. |
|
Skrivet av Annapanna | |
Hade hört att det kunde ta tid med foglossningsbesvären, jag hade molande värk och besvärligt när jag tex gått en prommis. Jag "teg och led" i 2år sedan sökte jag upp en sjukgymnast/kiropraktor. Det visade sig att mitt bäcken vridet sig lite och låst sig i fel ställning! Han "knäckte" tillbaka det(smärtfritt)och sedan var mitt lidande slut... Jag vill inte att nån ska gå och ha ont i onödan så kolla upp ordentligt. Jag hade ont helt "onödan" och sjukgymnasten tyckte det var typiskt kvinnor att inte söka hjälp på en gång:-) |
|