Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är kutan stimulering ?

Skrivet av Skruttan m. Emma -0210 &Hanna 9605
Det står så i min förlossningsjornal och jag undrar vad det är. Någon som vet ?
Svar på tråden: Vad är kutan stimulering ?

Står det efter att babyn är född???

Skrivet av  sandra bf 31/3
Om jag inte minns helt fel fick min dotter det efter hon var född.... jag hade fått bäckenbottenbedövning under förlossningen och bm fick "massera" och suga slem på henne så att hon började andas ordentligt....
Jag tror i allafall att det kallades för kutan stimulering....
 

Det betyder

Skrivet av  Malin
helt enkelt hudstimulering. Alltså man frotterar barnet med en handduk så att det ska komma igång och andas bra.
 

Vad konstigt

Skrivet av  Skruttan m. Emma -0210 &Hanna 9605
För det står "skriker efter kutan stimulering" och det låter så dramatiskt men vad jag kommer ihåg så var det inte det. Emma började kippa efer andan redan när bara huvudet var ute så jag tror inte att det var något problem med andningen.

Tack för hjälpen med förklaringen.
 

Det är nog

Skrivet av  Laila
massage de menar. Vet själv att jag skrek efter det vid min tidigare förlossning.. ;0)
 

Det handlar

Skrivet av  Malin
om barnet när man skriver så. Massagen som mamman "skriker" efter skrivs inte på det sättet.
 

Det behöver

Skrivet av  Malin
inte vara dramatiskt alls. Frotterar man dem med en handduk så brukar de skrika rejält och det är det man eftersträvar. Man vill att de ska skrika ordentligt och inte bara gny och "småskrika" för att de ska få rent lungorna på fostervatten.
De flesta barn andas mer eller mindre direkt när de kommer ut men inte alla ger ifrån sig ett rejält skrik och därför frotterar man. Man kan också "riva" den under fötterna eller blåsa dem i ansiktet om de inte skriker ordentligt direkt för det brukar också få dem att dra ordentligt efter andan.

Ibland kan barnen ligga och kvida lite efteråt och även smårossla lite. Det brukar man också kunna rätta till genom att massera/frottera dem lite över ryggen så att de skriker ordentligt.
 

Artiklar från Familjeliv