Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

färdknäppen?

Skrivet av Loppan bf 2/5
Finns det ngn här som kan säga att "JA, det funkar". Vi gjorde ett tappert försök, men magen är så ivägen så jag har svårt att få igång lusten...det funkade helt enkelt inte. Nu tickar dagarna på övertid och kanske ska vi iallafall förssöka igen..? Vad säger ni tjejer - är det värt "böket"????

;)
Svar på tråden: färdknäppen?

Den enda

Skrivet av  Cecilia
som kan säga om det är "värt böket" är du själv. Det finns absolut inga garantier för att det fungerar för det beror helt på hur moget det är.
10 stycken kan svara "jo det funkade för mig" men om det verkligen var färdknäppen som satte igång det går inte att bevisa.
Så "böket" kan sätta igång om du har tur men kan lika gärna inte göra det.

Sperman innehåller prostaglandiner som verkar igångsättande. Det finns ju läkemedel som innehåller det som man använder vid igångsättning. Men sperman innehåller betyligt mindre mängd så för att det ska ha samma effekt som läkemedlen så krävs det upprepade utlösningar i snabb följd. Något som inte så många män klarar tyvärr.

Nu låter jag säkert negativ ang detta men är bara realist. Det är DU som avgör om du vill satsa på "böket". Väljer du att låta bli så kommer nog bebisen snart ändå.
Lycka till!
 

håller med

Skrivet av  sophie med johanna 020715 + bebis bf 18/9
ovanstående svar! Bebisen kommer när den är "mogen". Jag försökte med färdknäpp och risinolja som inte hade någon effekt alls. Ta det lugnt, bebisen kommer snart ändå. Försäk att vila mycket och samla krafter istället. Lycka till med förlossningen!
 

Tror mer på oxytocin

Skrivet av  En annan Cecilia, men samma som skrivit längre ner ;-)
Ja, det är ju tveksamt med färdknäppen. Jag tror att det snarare är oxotycinet som kommer igång i kroppen när man har sex som är positivt för förlossningsarbetet, än den lilla dos prostataglandiner. Orgasm är ett bra sätt att sätta fart på sina hormoner :-)

 

äsch

Skrivet av  maria
åk till IKEA i stället, det funkade för mig.
 

Funkar, fast...

Skrivet av  Anna S
Jag tror så här (efter 2 tidigare "färdknäppta" förlossningar, väntar nu nr 3): färdknäppen hjälper cervix på traven. Även om det inte sätts igång, så är det en hjälp med prostaglandiner när cervix ska vidgas. Därför tror jag att även om det krävs mycket för att få igång en fölossning, så kan det ändå vara underlättande.

Vi har "knäppt" nära bf, så ofta vi orkat. Lust har jag inte alltid haft, att ha sex alltså, men jag tycker att detta hör till ett större sammanhang liksom. Ser det som en slags naturlig smärtlindring:-)
Förlossningarna har kommit igång inom ett dygn, och jag har haft lätta öppningsskeden, även som förstföderska.

Men det bästa med färdknäppen (blev långt det här) är faktiskt den mentala biten! Vi har gjort vad vi kunnat, min man har bidragit fysiskt till att vårt barn föds på ett bra sätt, och cirkeln sluts liksom. Det slutar där det böjade....
 

Nyfiken

Skrivet av  Molle
Vad menar du med "min man har bidragit till att vårt barn föds på ett bra sätt"? Vaddå "bra sätt"?

Jag hade också ett lätt öppningsskede, ja hela förlossningen var faktiskt ganska lätt och tog bara 6 timmar, trots att det var första. Det var utan färdknäpp. Så jag tror inte ett dugg på att färdknäppen påverkar så att förlossningen blir lättare. Det enda som en färdknäpp möjligen gör är att hjälpa till att mjuka upp livmodertappen.

Du skriver också att "ni har gjort vad ni kunnat"....varför inte låta barnet komma när det är moget utan måste påskynda processen?
 

Mer färdknäppt

Skrivet av  Anna S
Med bra sätt menar jag att det gick smidigt för mig, bebisen och pappan, fysiskt och även mentalt. För oss bidrog färdknäppen till detta! Kanske "bara" mentalt, men jag tror att det är minst lika viktigt i sammanhanget, dvs att känna tillit till det naturliga förloppet. Självklart tror jag inte på några förenklade samband typ: ingen färdknäpp = svår förlossning o vice versa.

Jag har haft lite av förlossningsskräck pga att min mor haft riktigt hemska förlossningar, och det finns ju en viss ärftlighet mor - dotter.

Min man är mer inne på det hormonella än det mentala. Han är läkare och jag tror jag vågar påstå att han vet vad han pratar om. Men mest gillar han nog att få bidra! När det väl satt igång (och jag håller med om att det ska få starta i sin egen tid) är det ju jag som måste göra jobbet. Men veckan innan bjussar han mer än gärna på en serie prostaglandinduschar! :0)

 

Visst!

Skrivet av  Hannanon med 4 barn
Jag har fött 4 barn. och med de 2 sista hade vi färdknäppar...

När 4.an kom, hade vi en färdknäpp klockan 23.30. 2 timmar senare var jag 4 barns mamma. och visst 17, var det färdknäppen som satte igång förlossningen:-)

Med 3.an hade vi färdknäpp på natta..Och fick värkar klockan 8.00. 2½ timme senare föddes sonen i bilen..

Jag tror _sten hårt_ på färdknäppen.._Men_ förutsatt att allt är moget & barnet är klar för att födas..