Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur stor är slemproppen?

Skrivet av Anneli bf 29/1
Hej!
Min barnmorska kunde inte svara mig när jag frågade henne hur stor slemproppen brukar vara, så jag frågar er som vet...

Trodde nämligen att det kunde varit en liten bit som lossnade häromkvällen. Den var inte större än en stor ärta och den var helt genomskinlig. Det var inget blod. Men konstistensen gjorde att jag misstänkte att det inte var en vanlig flytning. Är nyfiken på storleken eftersom jag inte hittar svaret någonstans!

Eftersom jag skriver här för första gången kanske jag ska berätta att jag är 25 år och väntar mitt första barn nu i slutet av januari.
Svar på tråden: Hur stor är slemproppen?

Det är nog olika...

Skrivet av  Monstermamman
och dessutom så kan den ju återskapas. Så det går nog inte att få ett rakt svar.
Med min första så kom det jättemycket. Under flera dagar, jag vill ej beskriva så mycket pga äckelvarning. ;-) Men det har båda gångerna varit segt och lite gulaktigt ibland med blodstrimmor i.
Med andra var det mindre och det kom mer som en klump har jag för mig.

Välkommen hit (om du nu är ny här vill säga!) :-)

 

Väldigt olika

Skrivet av  Anna med 2
Första gången lossnade en stor klump ca 1 v före förlossningen. Det gick inte att ta miste på att det handlade om slemproppen.

Andra gången märkte jag den inte ens. Möjligen då som lite rikligare flytningar, men det är nog mest en efterkonstruktion.
 

För mig så var det så här

Skrivet av  Thomasina med Celia 22/8
Två veckor innan så lossnade en stoooor klump, som ett finger stor o lång ungefär. (kände hur den "rann ut" efter en dusch) Sen återbildades den nog för att några veckor senare komma ut som rikliga slemmiga flytningar under c:a två dagar, sen gick vattnet...
 

Artiklar från Familjeliv