Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Profylax och förlossning

Skrivet av Saga
Vill höra lite tips och råd inför förlossningen - har gått en kurs i profylax och blev nästan mer orolig efter det, det är så mkt att tänka på!! Min pojkvän vägrade följa med på kursen så jag kommer få påminna mig själv om andningen under förlossningen - om det nu är möjligt...Tror ni jag har nytta av kursen och vad ska man tänka på inför förlossningen?
Svar på tråden: Profylax och förlossning

Ja det är klart !

Skrivet av  trollmamma med Tor o Axel
Det var klart synd att din pokjvän inte ville följa med, det dock kan du alltid få stöd av en Doula som kan hjälpa dig just med adningen. Det går oxå höra om någon på Barnmorska kan Profylax o då kan hon hjälpa.
Det är inte så mycket att tänka på bara man tränar innan så går det nästan av sig själv "det är lite meningen" Vilken kurs gick du? mest nyfiken.
För mig fungerade jätte jätte bra jag hade nytta av andningen båda förlossningarna o Jag hade Doula det rek jag Andningen har jag haft nytta av även vid andra tillfällen !!!
Hoppas detta hjälpte nått !!
 

Tvärtom!

Skrivet av  Anna T2
Vad är det du tänker att du måste tänka på? Du behöver inte tänka på något alls. Var bara närvarande i varje andetag.

Ska man TÄNKA medan man föder barn tar det garanterat en evighet ;-)

Det är din kille som ska använda hjärnan, ta hand om parkeringspengar, väskor, batterier till kameran, mobiltelefon, inskrivningspapper, journal, svara på frågor etc etc. Synd att han inte följer med på profylaxkursen, det är jättebra att ha samma mål.

Lycka till!
 

Jag tror Annas råd var jättebra.

Skrivet av  karin
Skit i allt du lärt dig när du väl kommer in på förlossningen. Om du behöver påminnas om andningen så är det BMs jobb att påminna dig. Du behöver "bara" vara närvarande, med din kropp, vad som händer med den. Det är bättre att göra som det känns bra än som man lärt sig, eller som man tror att det förväntas av en.

Och om det var en bra kurs du gick, så underlättas förlossningen av övningarna, utan att du måste tänka på det hela tiden medan du föder.

När jag försökte göra som man skulle blev det helt fel. (Första förlossningen) Andra förlossningen försökte jag göra som det kändes istället, och först DÅ begrep jag vad de menade med det som stod i boken.
 

Träna och förbered dig

Skrivet av  Enna
Ju mer du tränar på andnignen innan ju mindre behöver du tänka på hur när värkarna sätter igång.
Andnignen ska finnas att fokuseras på men tekniken ska sitta i ryggraden så du slipper fundera på när var och hur.

Vem hade du som instruktör?
 

Skriv...

Skrivet av  Sofia, son 050103
i en förlossningsplan att du vill ha stöd och hjälp i det som du inte tror din sambo kan stötta dig med. För mig kändes det som om de tog till sig det jag hade skrivit ner var viktigt för mig (några få punkter).
 

tack för era svar!

Skrivet av  Saga
Jag har gått profylaxkurs "Annas profylax", hade en kvinna som hette "Mickan" som instruktör ute i Enebyberg. Jag tror att ni har rätt, man ska nog inte - kan nog inte - tänka så mkt när man väl är på förlossningen, sitter andningen i ryggraden så gör den, annars löser jag väl det på plats...Jag känner mig märkligt lugn över saker som smärta, andning m.m. just nu, dock fortfarande orolig över att bebin m¨år bra därinne...
 

Artiklar från Familjeliv