Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svetten lackar, eller?

Skrivet av Toodiloo
Hej igen!

Nu kommer jag med ännu en underliga frågor (p.g.a mycket prat med höggravid kompis :-)!

Sist jag skrev så var jag ju nyfiken på vad tänkte på under värkarbetet när ni födde, och nu sist jag träffade min jäääättegravida (läs: 12 dagar +) kompis så började vi prata om det här med att svettas när man föder.

Hon ville veta om man faktiskt blir sådär plaskvåt av svett som i alla Amerikanska filmer när man pressar fram ungen *s*....och jag kan inte minnas att jag svettades alls när jag födde!

Visst var jag ansträngd och varm, men inte svettig!

Så nu måste jag få fråga er, svettades ni floder som i filmerna eller hur var det :-)!

Kraaaam
Svar på tråden: Svetten lackar, eller?

Nej

Skrivet av  L.i.s.a
det har jag inget minne av att jag gjorde någon av gångerna...
 

Inte under värkarbetet

Skrivet av  Jessica m Sebastian 010625 & Madicken 040622
Snarare har det för mig båda gångerna varit så att jag har frusit och haft frossa emellanåt trots att det varit mitt i sommaren och varmt i förlossningsrummet.

Vid första förlossningen svettades jag ingenting men nu under andra så kände jag att jag helt plöstligt blev jättevarm och ville bara slänga av mig alla filtar och det var precis när krystvärkarna började.

Men svettats floder har jag inte gjort.
 

Födde isf en tropisk natt

Skrivet av  Enna
Utanför fönstret var det 22grader och klockan var 3 på natten så jo, jag var så där svettig som man ser i amerikanska filmer och mer därtill.
Många som ser bilderna när liten är 1-3 minuter undrar hur jag hunnit upp och duschat så fort...

Mest rann svetten under krystningen men även under öppningsskedet rann det.
 

Nej jag svettades inte mer än

Skrivet av  Katarina m. Leon
då jag tränar :) Så ingen filmsvettsförlossning här inte!
 

näää, inte har jag då...

Skrivet av  Åsa m 3 barn + 1 i magen v36
blivit det.
 

Nä o jag är svettig av mig

Skrivet av  trollmamma med Tor o Axel
Min först födde blev svettig mycket eftersom det gick fort o de höjde temperaturen i rummet för barnetst skull, men den andra blev inte lika svettig för jag krävde ha fönstret öppet tills han kom.

När värkarna är som mest effektiva då svettas man av kroppens jobb.
 

Nej

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
men nu är det ju så att inte mycket beträffande förlossningar skildras realistiskt i amerikanska filmer...,-)
Jag svettades inte mer än annars (mao rätt lite) under förlossningen, inte under utdrivningsskedet heller. Det är nog rätt ovanligt med förlossningar där man ligger sådär på rygg med benen i vädret och krystar på kommando i en halvtimme som i dylika filmer, men när det blir så så svettas man väl antar jag.
Jag trod på knä de två första gångerna och det gick fort, tredje gången stod jag upp, det gick väldigt fort och var inte speciellt jobbigt fysiskt öht.
 

Näää!

Skrivet av  Venus
Som sagt, anstränd och varm men inte sjöblöt!
Men jag satt ju i och för sig i badet rätt länge... :)

Men det är ju så mycket man ser i amerikanska filmer som inte riktigt stämmer med verkligheten!

*födande kvinnor liggar _alltid_ på rygg, skriker lite och sen är det klart

*bilar exploderar inte för att man skjuter på dem

*en bildörr är inte ett säkert ställe att stå på under skottlossning

*folk dansar romantisk hemme mellan middagen och sex

till exempel...
 

*asg*!

Skrivet av  Toodiloo
Ja där tog du död på några myter à la Amerikansk filmverklighet :-)))!

En annan myt i Amerikanska filmfödslar är ju att barnet ofelbart kommer sekunden efter att vattnet har gått!
 

Minns inte men jag var då betydligt fagrare

Skrivet av  Kallinka
innan förlossningarna än efter om man kan lita på korten.Så nog såg jag ut som om jag intensiv tränat alltid.
 

Inte det minsta

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Då jag födde Rebecka var jag den enda inne i rummet som inte svettades. För er som minns sommaren 2002 så förstår ni kanske hur varmt det var klockan 17 i slutet av agusti *s*
 

Inte första men andra förlossningen

Skrivet av  Carro W
Första förlossningen så svettades jag inmget, inte vad jag kan minnas iaf men under min andra... åh herregud, det rann av mig. Jag fick våta kalla handdukar som de lade på min panna och på bröstet. Skjortan var alldeles svettblöt efteråt. Och detta var i november, så det var ganska kallt på sjukhuset... Det var alltså precis som i amerikanska filmer :-D
 

Frossa

Skrivet av  karin
Jag fick frossa mot slutet. Minns inte om jag var svettig, men jag satt ju rätt mycket i duschen.

Dagarna efter svettas man däremot som en gris, det tror jag nästan alla gör, när man ska sova, pga hormonomställning. Det kan du berätta för henne. Tredje dagen är värst. Man gråter, svettas, mjölken rinner och avslaget rinner. Klibb och söl. :-)
 

*fniss*

Skrivet av  Toodiloo
Jo det ska jag hälsa henne :-)!
 

Nej

Skrivet av  Mmaria
jag var torr som om jag suttit still i en stol hela tiden. Undrade lite också varför jag inte var blöt i svett :-)
 

Nja

Skrivet av  Jessis
Svettades en hel del men så att det lackade - Näpp...
 

Nej inte alls*imt*

Skrivet av  Anja
 

Svettades och frös...

Skrivet av  Sofia, son 050103
...om varannat. Ville ha täcke på mig hela tiden, fick frossa annars. Och då var det så svårt att slappna av så som jag ville...
 

Jodå

Skrivet av  Kristina m Hjalmar
Kanske inte plaskblöt men nästan! Vet att jag fick en kall, våt trasa att lägga på pannan och fattade inte varför jag skulle ha den förrän jag insåg att jag var mera fuktig i ansiktet så att säga...
 

Artiklar från Familjeliv