Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vattenavgång eller inte...

Skrivet av Goingen, jag och lilla liten bf 1/6
Hej,
finns det någon som varit med om båda delarna, d.v.s. en förlossning där vattnet gått, och en där man fått ta hål på hinnan? Jag skulle väldigt gärna velat veta i så fall hur man har upplevt värkarna i respektive förlossning, var de annorlunda på något sätt? Jag har nämnligen hört att värkarna blir "värre" om man måste ta hål på hinnan, stämmer det, eller är det eg. bara skrönor det här?

Tacksam för svar,
Svar på tråden: Vattenavgång eller inte...

Jag har varit med om båda

Skrivet av  71:an Nika
sätten. Två ggr startade förlossningarna med vattenavgång. En gång gick inte vattnet förrän precis innan barnet föddes, men det togs inte hål på hinnorna. Vid senaste förlossningen tog sköterska hål på hinnorna direkt när jag var öppen 10 cm.
Jag har inte upplevt någon skillnad på värkarna. De har varit liknande.

Har fött fyra barn.
 

Vid mina förlossningar...

Skrivet av  Åsa m 3 barn + 1 i magen v36
har BM tagit hål på hinnorna ( vid alla 3 ) och jag har inte märkt att värkarna har blivit så mkt starkare då.
 

Bara haft en förlossning, men

Skrivet av  Jill med Alice 030412 + bf 16/5
då tog bm hål på hinnorna vid ca 4 cm. Nästan precis efter det så blev värkarna betydligt mycket starkare och intensivare. Tyvärr kan jag inte jämföra med vattengång då jag inte haft någon...
 

Mina erfarenheter!

Skrivet av  Jessika
Jag har varit med om båda - min första förlossning började med att hinnorna sprack, utan att jag hade värkar eller var öppen, så det kom inget vatten med en gång. Den förlossningen tog 8 h, varav sista timmen var jobbig. (starka värkar och snabbt förlopp!)

Andra förlossningen började med värkar, och i slutet fick bm ta hål på hinnorna eftersom det tog så lång tid. Jag fick också värkstimulerande efter det. Det tog sammanlagt 12 h, varav 5 h var jobbiga.

När de tog hål på hinnorna gjorde det inte ont, jag kände bara det varma vattnet rinna. Jag märkte ingen större skillnad på värkarna innan och efter, men lite effektivare kanske de blev, eftersom jag öppnade mig något snabbare.
 

Japp!

Skrivet av  karin
första började med vattenavgång, andra hade jag buktande hinnor länge, och de tog hål på dem för att skynda på förloppet. Första var värre, alltså den som började med vattenavgång. Men det var nog värre mer för att det var första gången, inte för att vattnet gått.

Men jag tror du virrat ihop det: värkarna känns värre när vattnet gått. Man kan ta hål på hinnorna för att få fart på värkarna och snabba på förloppet, och då gör det förståss mer ont efter än före. Men det betyder absolut inte att det skulle varit lindrigare om vattnet gått ännu tidigare.
 

Mina värkar

Skrivet av  Jessis
Har inte varit annorlunda iaf....

Vattenavgång med ett av fyra barn... Och Så som jag minns, drygt 4 år efter det att han kom, så kändes värkarna likadana...
 

Dämpande vattenkudde

Skrivet av  Erika m 3 +2 bf 050312
upplever jag det som att det blir när intevattnet går. Trycket dämpas, vilket gör att det går framåt saktare.
Jag tackar gladerligen ja om de erbjuder att ta hål på hinnorna, för sedan står det inte på innan det är klart!
 

För mig

Skrivet av  ankan m Isa-01&Liam-03
så var det så här:
När dottern föddes, så gick vattnet ca 30 timmar innan jag fick några värkar. När värkarna kom så var det starka och onda från första början. När jag kom in till bb var jag öppen 4 cm och flickan föddes ca 7 timmar senare.

När sonen föddes hade jag knappt ont alls, men när jag var öppen 8cm så började jag få kraftiga värkar och då tog bm hål på hinnorna. Efter det fick jag krystvärkar och sonen föddes 40 minuter senare. Efter att vattnet gått så hade jag jätte ont!Liak ont som jag hade med dottern när jag kom in till bb och födde henne.

Men jag vet inte om jag kan säga att det gör ondare för att vattnet gått. Jag kanske hade ont för att jag var öppen 8 cm och var på slutfasen av förlossningen.
Jag tror att det är väldigt olika för alla, men jag har en egen liten teori om att det gör ondare när vattnet gått,för att då trycker bebbens huvud direkt mot livmodertappen och när vattnet inte gått så kanske det skyddar den lite.