Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har en STOR förstfödd och är grav. eller...

Skrivet av Elin med Selma
har fått flera barn efter det.....

Selma var 58 cm lång och vägde 5220 gr när hon föddes och jag gick över 18 dgr, det höll på att bli 19 dgr.

Jag undrar om det är så att man kan få en "planerad" igångsättning med nästa barn så att man slipper få så stort barn igen och slipper gå över så mycket.

Eller hur var det för er?

Det var väl iofs ingen fara med att hon var så stor vid förlossningenegentligen.

Men det var jobbigt att gå över så mycket och hon var ju så stor så jag kunde ju varken ligga eller sitta på slutet, inte andas för den delen heller ! =)
Svar på tråden: Ni som har en STOR förstfödd och är grav. eller...

Stora barn...

Skrivet av  Margut med 4:an i magen
... är ett skäl att bli igånsatt lite tidigare, kanske i v. 38-39.
Prata med din bm och din läkare om det.
Du kan nog få gå på tillväxtUL i slutet av graviditeten också för att kolla hur stort barnet är.
Lycka till!
 

Ja det....

Skrivet av  Elin med Selma
vad något sånt jag misstänkte.

Men görs dess tillväxt UL på någon specialavdelning då eller?

För när vui gjorde ett tillväxt UL på morgonen innan Selma föddes så var hon uppskattad till 4334 g, och det var ju ett helt kilo fel, men det var ju någon gammal skranglig låda på förlossningen som var tillväxtUL där.

Jag är ju inte gravid nu eller så, men det kan ju vara "skönt" att veta sånt. Så att man slipper gå och vara orolig.

Tack för att du svarade ! =)

 

Man kan få igångsättning

Skrivet av  Jenny
pga tidigare stora barn. Men då vill man nog oxå att det skall ha varit någon komplikation eller att det finns risker som föreligger. Min förstfödda var stor 4630gr och ett huvudmått på 39,5cm. Detta medförde att barnen fastnade i kanalen. Vid min andra grav sattes därför ett maximått och undersöktes med tillväxt-ul. Tala med din bm så kan du säkert oxå få komma på ett tillväxt-ul och utifrån det sätta ett slutdatum på grav och möjlig igångsättning. Men sen är det ju inte heller så att nästföljande barn blir stort.
 

Ja här kan man det

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Min förstfödde vägde 5180g & var 55cm lång och trots att barnmorskorna var väldigt imponerade över att rebecka hade så mkt plats på vägen ut & sa att 6kg inte skulle vara några som helst problem fick jag löftet om att jag skulle bli igångsatt tidigare _om jag själv önskade_
Jag ville inte det, just för att jag visste att jag skulle klara 6kg minst, men däremot ville jag ha ett tillväxt-UL för att vara mer förberedd.
Det fick jag och i vecka 36 såg jag Lukas ansikte för första gången.
han beräknades väga 3,9kg vid bf.
Läkaren poängterade dock att det kan slå fel med ett halvt kilo.
Det blev aningens mer. Lukas kom, efter mkt om och men, 3 dagar efter bf och vägde 4485g till sina 54cm.
Stå på dig om du vill ha igångsättning!
Jag blev igångsatt även fast jag inte ville, eftersom vattnet gick men ingen Lukas kom, och jag vill _inte_ rekommendera det till andra.
Kram
 

Artiklar från Familjeliv