Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vid spinae?

Skrivet av Lena L, v 32
Nu behöver jag era råd!!

Vid min förra förlossning (förstföderska) var jag öppen 2 cm när jag kom in, och två timmar senare (efter _mkt_ intensivt värkarbete) avbröts det och det blev akutsnitt. Jag har sedan dess trott att jag inte öppnat mig mer än 2-3 cm (eftersom det var så kort tid), men nu när jag läser min journal ser jag att det under "operationsberättelse" står att "föreliggande fosterdel vid spinae". Vid inskrivningen är föreliggande fosterdel (huvudet alltså) över bäckeningången.

Jag tycker mig läst att om huvudet är vid spinae (och man förstår det av att man t.ex. blir kraftigt illamående) så brukar man säga att "nu är det inte så långt kvar"?

Vad tror ni, var min förlossning på väg att gå ganska fort..? Jag kanske öppnat mig mer än 2-3 cm om huvudet stod vid spinae vid snittet? Det känns ganska relevant eftersom jag trott hela tiden att jag bara öppnat mig 2 cm förra förlossningen, men om jag öppnat mig mer (och kanske ganska fort?) så påverkar ju det hur jag ska tänka inför den här förlossningen.... Jag menar, om jag är inställd på att jag är "nästan förstföderska" kanske jag stannar hemma för länge till slut? Och så är jag ju nyfiken. Hur skulle ni tolka detta?!
Svar på tråden: Vid spinae?
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv