Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Detta med att krysta!

Skrivet av mamman
Jag har fött två barn och jag har inte känt krystvärkar tror jag. Många beskriver krystvärkarna som om att man bara måste ta i och pressa ut barnet. Men jag kände bara en ofantlig smärta. Kände inte alls att jag ville trycka på. Kände mig inte alls bajsnödig som en del beskriver känslan.
Det gjorde bara ooooooooont och sen så tryckta jag på lite i taget, men det var bara för att bm sa att jag skulle(annars hade jag väl haft värkar än idag!)
Sen undrar jag varför bm (iaf vid mina förlossningar) stressat på när det gällde krystningen. Det verkade som om det var bra om jag kunde krysta ut barnet på två krystningar. Barnen har mått under förlossningarna och det har jag oxo. När sista barnet föddes muttrade bm efteråt att detta barn kunde ha krystats ut på två värkar om jag inte hållit emot. Men jag höll inte emot, jag vägrade bara att stressa på.
Vad har ni för erfarenhet ang krysningsvärkarna?
Svar på tråden: Detta med att krysta!

svag krystkänsla

Skrivet av  Spirella
Jag upplevde inte alls krystimpulserna som "oemotståndliga" etc. Mina var ganska svaga och jag var tvungen att hjälpa till själv för att öht känna dem. Tog fel flera gånger och trodde jag hade en krystvärk fast jag inte hade det. Jag hade ingen medicinsk smärtlindring och inget värkstimulerande, så det påverkade inte känslan. Kanske var det för att krystimpulserna kom så tidigt, innan barnet hade roterat klart och jag andades förbi dem ganska länge, som jag hade svårt att känna dem sedan.

Just när utdrivningsskedet började så var det skiftbyte förstås och den första bm upplevde jag som stressande. Hon gjorde mig stressad och tjatade om att jag skulle "ta i som när du bajsar". Blev så irriterad och kände hur jag började få panikkänslor när vi inte kunde kommunicera. Bytte bm och hon som kom då var inte ett dugg stressande! Hon lämnade mig och maken ifred och sade att vi kunde ju ringa på henne när huvudet började synas! Funkade _mycket_ bättre och dottern kom ut på totalt 1 timme.
 

Artiklar från Familjeliv