Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Patienthotellet i Lund

Skrivet av Snart där
Någon som bott på Patienthotellet i Lund i samband med att de fått barn?
Snart är det dags för mig och jag funderar på vad jag behöver tänka på. Vad jag behöver ha med mig och så. Har förstått att blöjor och bindor och andra hygienartiklar måste man ha med sig själv och kläder förstås. Men, hur är det med handdukar och annat? BB-väskan börjar bli full och jag vet inte hur jag ska få plats med allt...*ler*.
Hur ser rummen ut? Har man toalett och dusch på rummet eller delar man sånt?
Svar på tråden: Patienthotellet i Lund

Bodde där senast i september

Skrivet av  Anna m Rebecca 030321 och Elise 040909
förra året, så det kan ju inte ha hunnit ändras så mycket sedan dess! Rummen är som hotellrum, dvs man har toalett och dusch på rummet och där finns rena handdukar utlagda när man kommer. Lakan och extra filtar finns förstås, och det finns möjlighet för pappan att sova över på rummet. I mitt rum fanns det en säng, soffa, soffbord, fåtölj, skrivbord, TV, telefon och garderob. Jag har trivts jättebra båda gångerna jag bott där, man får vara ifred samtidigt som det alltid finns sjuksköterska/barnmorska på plats som man kan ringa på när som helst på dygnet, och som kommer och knackar på lite då och då för att se om allt är bra. De brukar vara extra noga med att se till att amningen kommer igång bra innan man åker hem, vilket jag har uppskattat mycket då det inte är så lätt för den lille/lilla att få till rätt sugtag i början.

Sedan finns det då en restaurang som har jättegod mat, och för mamman ingår frukost, lunch, eftermiddagsfika, middag och kvällsfika i de 80 kr det kostar att bo där per dygn, vill pappan äta får man betala extra för det. Jag tycker att det är jättegod mat där, och det är guld värt att bara kunna gå ner och sätta sig till dukat bord och slippa tänka på att laga mat de första dagarna.

Jag har trivts mycket bra på patienthotellet och hoppas att du gör det med!
 

P.S. Jag hade med mig

Skrivet av  Anna m Rebecca 030321 och Elise 040909
egna blöjor, men hade inte behövt ta med det då man får en "baby-bag" när man anländer till rummet, och i den finns det bl a newborn-blöjor ifrån både Libero och Pampers, och för mig räckte de hela tiden jag var där. Där finns också lite andra "gåvor", bl a salvor och våttvättlappar. Vidare finns det tvål på toaletten, men schampo får man nog ta med sig själv. Skulle man få slut på bindor eller amningsinlägg så finns det ett Apotek på första våningen i samma byggnad, det är bara att ta hissen ner och köpa mer.

Så, nu var det nog inget mer!
 

Jag! *långt*

Skrivet av  Fröken gnällspik
I maj i år fick vi vår flicka och då bodde vi där. Mina erfarenheter är inte riktigt lika positiva som Annas ovan.

Rummen är som hotellrum, men mycket små. Inte mycket att säga om dem. De önskemål vi skulle haft var en mer bekväm plats för pappan att sova i än bäddsoffan och jag skulle uppskattat ett ställe där man kunde sitta bekvämt och amma.

Vi fick också en babybag, kvällen innan vi åkte hem. I vår fanns det dessutom bara ett par blöjor, så man kan inte räkna med att de räcker.

Personalen är jättegullig, men verkar inte ha så bra koll på saker. Alla gav olika info om amningen. De flesta var överens om att min flicka sög precis helt rätt och de kunde inte förstå varför det gjorde så ont på mig. Det blev värre och värre hemma sen och när jag ringde tillbaka för att få hjälp sa de bara "vi kan inte hjälpa till med sånt och vi vet inte vart du kan ringa istället".

Som tur är har jag en vänninna som gav min nummret till amningsmottagningen på mas. Där konstaterade de att jag höll henne helt fel, att hon sög fel och att jag var väldigt nära mjölkstockning på båda brösten. Jag fick med mig en pump hem för att pumpa ett par veckor tills bröstvårtorna hade slutat blöda och såren läkt.

Ang resturangen så håller jag med, det var skönt att slippa laga mat själv. Men jag tyckte inte att det var speciellt god mat där. Hade aldrig betalt för den under andra omständigheter.

En annan sak som speciellt min man tyckte var jobbigt var att vi såg att personalen gick om kring i korridoren och satte örat mot dörren till flera rum för att lyssna vad som hände där inne. Vi som förstagångsföräldrar kände oss övervakade och varje gång vår flicka gjorde minsta ljud ifrån sig flög vi upp för att hon inte skulle börja skrika. Vill ju inte att personalen skulle stå utanför vår dörr och skaka på huvudet.

Jag tycker också att det är lite irriterande att folk hela tiden kommer in på ens rum och kollar var man håller på med. När man sitter där med bar överkropp och försöker amma för första gången i sitt liv vill man kanske inte att det kommer in flera personer som vill titta och inte skäms för att ta tag i ens bröst och trycka in i munnen på barnet. Speciellt inte utan att knacka eller fråga.

Men om allt funkar för dig så blir det säkert helt annorlunda. De ÄR verkligen snälla och trevliga och menar säkert väl. I vårt fall blev det inte riktigt bra bara. Annars kan man ju åka hem när man vill :)

Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv