Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad köper ni för vinterkläder ?

Skrivet av Malin och Lucas
till de små 6-åringarna ?

Jag har ännu bara inhandlat ett mjukare galonset med fleecefoder, där jackan är som en höstjacka, så jackan har Lucas som förskolejacka. Och så har jag köpt Ecco Gore Tex boots för första gången. Jag har hört och läst så mycket om dem så jag var tvungen att testa. Förut så har vi alltid köpt Kavatstövlar och boots men nu ska jag testa Ecco. Men sjuttsiken vad de var dyra...hua, 750 pix fick jag punga ut för dem. Men de var ju fiiina *ler*.

Men vad har ni skaffat för vinterkläder ? Köper ni overall eller set med byxa och jacka ? Vad köper ni för mössa ?

/Malin
Svar på tråden: Vad köper ni för vinterkläder ?

Köpte redan i våras...

Skrivet av  Anso W med 3
...en Chinook bävernylonoverall på Team Sportia för halva priset. Brukar passa på att köpa overaller på vårkanten, lite större än den hon hade året innan.

Tvådelat set med hängseltäckbyxa och jacka har vi ärvt. Lite slitet men duger ett tag till.

Eskimokängorna som jag köpte förra året passar fortfarande. Måste ha mätt hennes fötter fel förra året, eller så har de inte växt alls på ett helt år...

Men de var himla bra så nu när man fick köpa en valfri vara med 40% rabatt från Josefssons så skickade jag efter likadana till Linnéa.

Har ytterligare ett par något lägre snowboots (arvegods) som jag ska impregnera och ha som reservskor.

Har köpt en jättefin fleecetröja som hon inte vill använda:-( så hon använder istället en gammal noppig som vi ärvt. Men den nya är något större så när den noppiga är urväxt så får hon finna sig i att använda den nya.

Har också köpt en röd täckväst från H&M Rowells, som hon får ha så länge det är milt om dagarna.

Mössa får hon ha samma som förra året. En inca-modell i fina färger som går ner över öronen.

Så det jag lagt ut på vinterkläder är overallen som jag köpte i våras (minns ej vad jag betalade, kanske 2-300?) samt täckvästen för 119:- och fleecetröjan för 150:-.

Vantar fick hon förra julen - även de inköpta i någon sportaffär - men de var för stora så de blev inte använda i vintras. Får väl se om hon vuxit i dem nu.
 

Vi kommer

Skrivet av  Lhisa
att köpa jacka o byxor.
Hon provad sin overall från förra året, och den går att ha, men kanske en anings tajt.
Men när vi gick på skolgården och jag sa att snart är det overall som gäller så tyckte hon inte det var nån bra ide´. Men ingen annan kommer att ha det, mamma sa hon. De kommer att skratta åt mig då! Stackarn, men vi har en fungerande jacka redan så det är bara att köpa till ett par byxor!
 

Vi har köpt

Skrivet av  Misan & Felix 981001 + 3 till
overall till Felix, förmodligen sista året han går med på det -:) Jag tycker det är så praktiskt med overall, annars blir det lätt att han struntar i all ta på sig byxorna när man har bråttom ut. Mina stora killar använde nästan aldrig termobyxor, så de var ofta blöta och smutsiga när de kom hem. Vi har ju oftast inte så kallt här i Skåne, så frös gjorde de oftast inte.
På fötterna ska han ha ett par kängor som jag köpte på rea i somras. Jag minns faktisk inte riktigt vad det var för sort, men det var typ Gore Tex (men inte Ecco).
Han har också en täckväst som han har nu med vindjacka under.
Han har en fleecemössa på sig nu, förmodligen räcker den hela vintern om det inte blir jättekallt.
Vantar har jag inte köpt, är det någon som har något tips på bra vantar?
 

Andreas har

Skrivet av  Helena & Andreas
fått ett nytt tvådelat set, jacka och byxa. Byxorna går lite högre upp och täcker bröstet/ryggen och har hängslen över axlarna. Det är bra för då gör det inget om det kommer upp snö innanför jackan. Han har växt ur ett likadant set som lillebror fått ta över nu och vi har varit jättenöjda med det. Vi har även en extra täckjacka.

Just nu använder han vindtäta överdragsbyxor med tjock fleecetröja och ibland vindtät jacka över.

Vi har köpt Reima tec-stövlarna, har haft Ecco Goretex tidigare och varit väldigt nöjda med dem.

Han är ganska varm av sig så höstkläderna räcker ännu. Han har gympadojor på fötterna nu.
 

Här är det..

Skrivet av  Anna och Matilda
en fodrad "gummijacka" som gäller nu och sen är det ett par byxor till de som hänger i skolan och dessa tar hon på första rasen(ännu så länge)då det fortfarande är lite kyligt/daggigt. ett par höga fodrade gymnastikskor till det, en tunnare mössa(på fm) och fingervantar.

Sen i vinter har hon tvådelat, det har vi haft sista åren. Tycker det är enklare om de springar kortare sträcker eller vi ska iväg en kort sväng (då blir det kanske långkalsonger/strumpbyxor under byxorna).

har extra täckbyxor som kommer få hänga i skolan så slipper hon ta på sig det varje morgon vi går till skolan. Vi har nära tar högst 3 min att gå dit och är det riktigt kyligt i vinter så får hon ta fleecebyxor över innebyxorna.

Vi har alltid dubbelt av allt(regnkläder,stövlar,mössor,vantar,fleeceset,vinterbyxor,"lekbyxor" etc). Det är så himla skönt att slippa hålla på att släpa fram och tillbaka och inte vara orolig om man glömt nåt över helgen eller om det blir väderomslag.

Hon fick ett par dyra fina vinterskor i födelsedagspresent, nåt "gortex"märke

Klädbytardagar är suuuuuper :)

 

Jag har köpt

Skrivet av  Jenny P m. Joakim 980917
en overall från HM och ett tvådelat FIX-set på Lindex. Handskar köpte jag massor förra året på stadium och de kan han ha i år oxå. Mössa är värre. Än så länge har jag inte hittat någon bra vintermössa. Vi har mössor för barn från blåkläder för ruskiga snöstormar eller hela dagar i pulkabacken. Men inget till vardags. Helst vill jag ha bävernylon med knäppe under hakan, och gärna lappar som går över kinderna en bit.
 

Jag har köpt

Skrivet av  Jånie & Jacob + 4 till
jacka och byxa. Overall har han kvar från förra året. Mössa har han vanlig slät mössa. Men han gillar den inte så jag får väl kika efter något roligare. Vinterskor blev kängor med kardborreknäppning.
 

vi har köpt

Skrivet av  mia b
Jacka o thermobyxor...ett set alltså...149 kronor på Ullared. Jag åker alltid dit 2 ggr per år eftersom alla fyra ofta behöver nytt. Isac har till exempel Lucas gamla vinterkläder som extrakläder hängande på fritids...
Vinterskor ska jag ner i källaren o leta efter...det blir väl begagnade tror jag....
 

Två delat..

Skrivet av  Anna m Hampus Bf 6/4
Hampus vill inte ha overall längre så jag har köpt två set med jacka och täckbyxor.Mösor väljer han själv han gillar att byta så han har väl 4 st han varvar mellan. Hockymössor, spindelmannen osv typ tjocka luvor om man nu ska försöka förklara...
 

Artiklar från Familjeliv