Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Modersmålets för- och nackdelar (långt)

Skrivet av Kristina
Modersmålet kom ursprungligen till för att hjälpa barn som talar minoritetsspråket i hemmet att bättre förstå vad som sker på majoritetsspråket i skolan. Modersmålsundervisningen skulle alltså fungera parallellt med ordinarie undervisning. Starkt förenklat: En läxläsningsfunktion. Man fick repeterat på modersmålet det som svenska lärare gått igenom på svenska. HÄnger ni med?
I dag har det gjorts ett stort antal studier med litet olika resultat. Sammanfattningsvis kan man säga att...
...barn som endast talar minoritetsspråket hemma och som deltar i modersmålsundervisning har bättre betyg i svenska språket än de barn som inte har modersmålsundervisning. Dessa barn blir också stärkta i sin kunskap om kultur, tradition och historia. (Lär sig bla skillnad på vad som är kultur och vad som är religion för att knyta ann till tidigare diskussion)
...barn som talar både minoritetsspråket och majoritetsspråket i hemmet och som deltar i modersmålsundervisning har lättare för att lära sig andra språk dessutom.
...språket är kulturbärare. Genom modersmålsundervisningen får barnen sin identitet stärkt och en större förståelse för kulturella skillnader inom - och utom de egna kulturerna.
...människor som läser från vänster till höger, nedifrån och upp, uppifrån och ned etc. inhämtar information i övrigt på samma sätt. Tittar man tex. på en karta så letar jag (som svensk) från vänster till höger (sker snabbt och omedvetet) medan ex. vis en iranier gör det från höger till vänster. Detta är en förmåga som ytterligare tränas i modersmålsundervisningen. Ekonomiska vinster görs i stora multinationella företag när de har anställda som gör just detta: Löser problem utifrån sina kulturella ramar.
...Nackdelen är att modersmålsundervisningen ofta läggs samtidigt med annat ämne som då går förlorat. Eller så läggs den sent på eftermiddagen när barnen är trötta och omotiverade.
Det blev långt men inte för flummigt hoppas jag.
Svar på tråden: Modersmålets för- och nackdelar (långt)

såå olika från kommun till kommun

Skrivet av  Oms
Jag har pratat med en del vänner som har modersmålsundervisning till sina barn och ingen har stött på patrull. Och dagen undervisning är långt ifrån läxläsningmodellen, fast det var den redan på "min tid" mina komisar som gick på hemspråk tidigt 80-tal pratade det inte så mkt hemma då det inte pratades direkt i hemmet. Däremot så lärde de sig det på hemspråket i skolan och kunde på så vis kommunicera med släkt oså.

sammanfattningsvis så är det helt olika hur man gör det beroende på vart man bor. Jag bor i ett väldigt svenskt område så modersmålsundervisning ser kommunen som en xtra onödig kostnad, tyvärr...
 

Ohja! Utvecklingen har gått framåt

Skrivet av  Kristina
Jag ville bara ge en bakgrund till hur modersmålsundervisningen kom till. Den ursprungliga tanken var att barnen skulle stärkas i det svenska språket via sin modersmålsundervisning. Sedan har erfarenheten gjort att man upptäckt en mängd andra fördelar. Men nog är det sant som du säger - det är vansinne (enligt min mening) att tvinga barnet dit. Å andra sidan tror jag att om undervisningen förläggs vid bättre tider och om det är bra lärare som gör ämnet intressant så vill nog många barn själva. Här har till exempel den bosniska föreningen flest deltagare - det sker utanför skolans regi och på söndagar. Men nästan samtliga bosniska barn i kommunen deltar.
Nej, jag tog det inte som kritik. Om vi inte har olika åsikter så blir diskussionerna så tråkiga. Eller hur? *ler*
 

Oops. det där med kritik var till Mia... IMT

Skrivet av  Kristina
.
 

Stämmer så bra!

Skrivet av  Mia
Fast tyvärr har jag tidigare blivit så påhoppad bara för att jag haft en annan åsikt (dock inte på detta snack) så jag är väl lite skadad av det. Jag kan ju tänka mig att det finns många med starka känslor runt detta ämne...
 

Tack...

Skrivet av  Mia
.. för en bra förklaring till oss som inte mycket visste i denna fråga! Lite knepigt ändå det där, som du ju oxå säger; hemspråksundervisningen sker ju ofta på ordinarie skoltid o då missar barnet ju något annat. En annan sak som jag tycker är viktig är att lyssna på sitt barn, vill de inte så är det ingen idé att övertala el tvinga. Ett omotiverat barn lär sig ändå ingenting o missar således andra lektioner utan nytta... Barn brukar ju vara duktiga på att snappa upp det nödvändiga o är hejare på kroppspråket, det kanske räcker till den där släktträffen 1 g/ år? Som sagt ta nu inte detta som kritik, det är bara en fundering över hemspråksundervisningens förträfflighet (?).
 

Blev förvirrad. Förlåt!

Skrivet av  Kristina
Jag läste både ditt och Oms inlägg innan jag skrev mina svar. Nu hamnade allt under ett tak. Läs det jag skrev till Oms... Förlåt igen!