Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hoppas jag kommit rätt...

Skrivet av Orolig vän
Min vännina har träffat en man från Jordanien och de ska snart få barn. De har fått reda på att de blir en pojke och för hennes man är det självklart att han ska omskäras. Min vännina har ingen åsik i det hela. Min fråga är: Var vänder man sig när det sker och hur gammal måste barnet vara??? Är det inte förbjudet att göra det i Sverige?? För hennes man spelar det ingen roll vem eller hur det sker bara det blir gjort?? Jag känner mig orolig ang detta. Varför kan inte barnet själv få betämma detta när han blr äldre.
Hon är även gift sig i en moské. Har hon då automatiskt konverterat och blivit muslim??
Många frågor det här. Alla frågar och undrar men hon vill inte ge några svar. Har dessutom slutat att ringa oss och har aldrig tid att träffa oss. Hennes man är mycket manupulativ, kontrollerande och vi misstänker att han även är alkoholist trots att han är muslim.
Tacksam för svar!!
Svar på tråden: Hoppas jag kommit rätt...

tja...

Skrivet av  Ambiente
vet i alla fall att detta med omskärelse kan ske på det vanliga svenska sjukhuset mot att man betalar kostnaden för ingreppet (vet ej summa men kan tänka mig att det är en hel del) för det ingår INTE i den subventionerade vården, om det inte är omskärelse av medicinska orsaker dvs.

Omskärelsen kan nog variera på barnets ålder allt från månadsgamla till flera år gamla.
Tycker det låter knasigt att mannen inte skulle bry sig VEM som gör detta bara ATT det sker... skulle JAG vara mamma åt ett barn som skall omskäras så skulle jag DEFINITIVT INTE låta det göras av en kvackare eller i hans hemland,, då hellre på sjukhuset och allra helst INTE ALLS.

Min egen man är född in i islam men han utövar den inte ett dugg utan ser sig själv mer som internationell utan att vara bunden till någon tro och det gör vi hela familjen även om jag är född in i kristendomen och vår dotter är även döpt.

Frågan ang. att gifta sig i en moské så vet jag inte om det automatiskt betyder att man blir muslim men skulle anta att man blir det (vi gifte oss i rådhuset så jag kan inte ge nåt korrekt svar på den frågan)

Är du säker på att hennes man är muslim i muslimernas bemärkelse? Jag menar man kan vara född in i en religion men för den sakens skull betyder det inte att man är praktiserande muslim (som min man) för din vänninas make kanske detta m. omskärelsen är en tradition och att han skulle vara alkoholist för att han är muslim??? En ÄKTA troende, praktiserande muslim dricker inte alkohol... gör de det så är de i mina ögon inga riktiga islamister.
 

Du läste nog fel, Ambiente!

Skrivet av  Helena
Orolig vän skriver att de tror att han är alkoholist "trots att han är muslim" inte "för att han är muslim". En viss skillnad. Självklart kan han vara alkoholist även om han är en troende muslim, men han har såklart misslyckats med att följa islams bud! Människan är svag...
Islamist är något helt annat än en praktiserande muslim, det är en politisk beteckning!
 

oj..

Skrivet av  Ambiente
får väl skylla på den sena timmen.. sen är jag inte jätteinsatt i Islam heller även om min man är sk. "muslim" men då han ej utövar eller pratar om ditt och datt ang. islam så har det inte blivit att jag vet så JÄTTE mycket... det jag vet har jag läst/hört som andra person.

Ber om ursäkt om nån blev stött.
 

Tack snälla

Skrivet av  Orolig vän
för att ni tog er tid att svara på mitt inlägg.
Ja, det finns många frågetecken kring hennes förhållande.
Jag är helt övertygad om att han är alkoholist eftersom han dricker stora mängder sprit flera gånger i veckan trots att de har en mycket ansträngd ekonomi.

Jag är verkligen inte insatt hur muslimer lever eller bör leva men är mycket intresserad just nu som ni kanske förstår.
Det känns som om han övertalat henne att gifta sig bara för att få stanna i Sverige. Han har fortfarande inte fått besked om han får det.
Är det någon som vet om han nu automatiskt får stanna nu när hon är gravid eller kan han bli utvisad trots det?
Oj, blev många frågor igen!
 

Inte behöver

Skrivet av  Kia m 3
barnet vara månadsgammalt. i USA omskärs de inom 24 timmar.
 

måste man

Skrivet av  Vickan m.4
verkligen sätta mannens religiösa tro i samband med hans beteende?
Om en klassisk "svensk" man agerade på samma sätt, skulle hans tro (lr brist på tro) komma upp i samtalet?
Sånt gör mig ganska trött då det är samma sak med media. Oavsett vad som händer så skrivs det alltid ner om nån "dålig" person gjort nåt att h*n är av utländsk härkomst. Även om det är i 3:e led så skrivs det ut. Som om det skulle förklara gärningen i sig.

Först o främst, omskärelse har ingen grund i islam. Detta är en tradition som inte bara förekommer i muslimska länder.
Att man gifter sig i moské konverterar inte automatiskt en människa. Muslim blir du när du sagt trohetseden först. Om din vän gjort detta innan de gifte sig vet jag ju inte men är en möjlighet, då jag vet att många moskéer inte vill gifta folk av en annan tro. Detta är dock moskéns (dens folk) val. Inom islam får en man gifta sig över religionerna. Men visst är det mer "poppis" om man håller sig till en av samma tro... :0)

Sen sätter du hans konrollbehov o manipulation i samma mening som alkolism o muslim. Visst kan en "muslim" vara alkolist! En praktiserande muslim skulle ha väldigt svårt för att bli det då man är förbjuden rusdrycker i Koranen, men denna man är tydligen ingen muslim i den bemärkelsen. Så han är inget exempel på muslimer alls.

Vad jag vill säga med detta inlägg är nog, skyll inte den här mannens dåliga beteende på nån tro han säger sig tillhöra. Skyll på honom...
 

Jag kan tänka mig att...

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
... din väninna känner din misstro mot hennes man och därför inte vill prata med dig om detta. Har svårt att tro att hon inte kommer att bry sig om vem som omskär pojken när han väl är född. Tror faktiskt också att även om hon skulle vara nonchalant nu, så kommer hon att ändra sig när hon väl har fått sitt barn. Även de som vill omskära sin son har svårt att se barnet ha ont. Med det menar jag inte att det skulle vara fel att omskära sin son, bara att knappast någon förälder kan vara nonchalant inför ett sådant ingrepp, även om man ser det som i grunden något positivt. Och nej, det är alltså inte förbjudet i Sverige. Däremot är det förbjudet med könstympning på flickor, vilket är en helt annan sak. (Anser åtminstone jag och den svenska lagen.)

Det finns sjukhus som utför manlig omskärelse, men jag vet sen tidigare diskussioner att barnet ska vara mellan vissa åldrar och att det finns andra åldrar när de inte gör det.

Det är ju bara föräldrarna som kan svara på varför barnet inte kan få bestämma själv när det blir äldre. Själv tycker jag att det är det vettigaste alternativet överhuvudtaget när det gäller religion. Vi har tex. inte döpt våra döttrar, utan tycker att de kan få bestämma själva när de blir äldre.

Din väninna vet säkert själv om hon är muslim eller inte, men det finns så många olika regler beroende på land och tradition, så det kan nog vara svårt för en utomstående att veta.

Jag tror att om du vill få kontakt med din väninna igen, så ska du sluta att fråga om dessa saker. Det är upp till henne att besluta om. Om det är så att hennes man är alkoholist och dessutom manupulativ och kontrollerande, så behöver hon dig säkert, men då hjälper du henne bäst genom att bara visa att du finns där när hon vill, utan att ifrågasätta hennes val av liv.
 

Min bror var född i USA

Skrivet av  Är detta Sverige !!
det är ganska vanligt att pojkar omskärs på BB.Han har levt i Sverige nästan hela upväxten och har fått skämmas för detta. Killarna i omklädningsrummen på gympan och i simhallen har kommenterat hans utseende.Även flick vänner har undrat.Varför tycker sig föräldra ha rätten att göra ingrepp på sina barn som inte går att återställa. Jag blir så arg att jag ryser min bror har mått så dåligt av detta och det är fruktansvärt känsligt för honom.
 

Hastiga svar

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
vet ej om någon ovan skrivit det; men konvertering är ej nödvändig för kvinna som gifter sig med muslim, inte ens om man gifter sig i moskén. Jag har själv skrivit kontrakt i moské med min man, ingen frågade om min religionstillhörighet.
I Sverige brukar man (har jag för mig) omskära innan 3 månader och efter 7 år.
 

nej...(omskärelse och ålder)

Skrivet av  Ambiente
min kusin är gift med en muslimsk alban och deras första son blev omskuren på sjukhuset när han var 3 år gammal.
Så jag tror att man kan göra omskärelsen i princip i vilken ålder som föräldrarna tycker det är lägligt.
 

Fast

Skrivet av  Josefine m Junia 12/8-03
tror att reglerna har skärpts på senare år. Tror ex att bara vissa kliniker har tillåtelse att genomföra omskärelse numera och att man satt dessa åldersregler. Men jag kan ha missförstått, kanske gäller det bara att ex klinikerna i Stockholm har dessa regler uppsatta för egen del
 

möjligt...

Skrivet av  Ambiente
Detta med kusinens pojke var för några år sen.. då var han 3 år idag är han 10 år så det kan ju ha ändrats.
 

ingrepp

Skrivet av  i USA
Vi bor i USA och bara en (EN!!!) av min sons kompisar är intakt (inte omskuren). Min son är också omskuren, något jag ångrat bittert. Det finns massor av websidor om omskärelse och judar gör det oftast utan bedövning (ger dem en slurk vin). En del amerikanare säger att barn inte känner smärtan, utan en del bara somnar under ingreppet. Hemskt! Ett barn "går in i sig självt när smärtan blir för stor" - därför "somnar" det. Inte för att det inte känner smärtan.
Här blir barn retade för att de är intakta.
Jag tycker det är fel att göra ingrepp på barn utan deras medgivan. De är födda med förskinn, varför ska vi ta bort det?
 

Bor oxå i USA

Skrivet av  Michelle m pågarna
och bara ett fåtal av min sons kompisar är omskurna. Trenden är på väg att vända tror jag.

Att de som inte är omskurna blir retande tror jag inte i såfall beror på icke-omskärningen utan de hade blivit retade ändå.

Varför omskars din son? Om du nu ångrar det så mycket menar jag.

 

mitt fel (långt svar)

Skrivet av  i USA
Jag var dålig på att läsa på om omskärelse på internet. Jag umgås bara med amerikanare, som inte vet bättre. Min man fick det att låta helt naturligt och eftersom alla andra var omskurna, lät jag doktorn göra det när min son var 24 h. Han såg dock halvomskuren ut när han var färdig (jag tvingade min man att gå med min son). På halva sidan hängde förhuden och andra sidan såg hemsk ut. Läkarna säger att detta är normalt och händer ibland!!!!!!!!! Att de växer till sig. Nu ser det lite bättre ut, men det är fortfarande mer förskinn på en sida.

Typ. på mitt sjukhus fanns små info. blad om omkärelse. Jag läste alla. Det stod INTE en negativ grej (hur brutalt själva ingreppet är, hur vissa läkare skär för mycket, för lite och hur de förlorar tusen känsel nerver osv), utan bara varför man väljer att att göra det (renlighet, mobbning i skolan, se ut som pappa osv). Det stod dock att det inte längre finns medicinska anledningar till att göra det - vilket många tror och fortfarande tror.

Jag önskar de kunde förbjuda omskärelse. Varför denna onödiga grej???????
 

Artiklar från Familjeliv