Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hallå Maja och Turkietkunniga människor!

Skrivet av Vildänglarnas mamma
Jag är ledsen, men jag har ingen exakt källa till påståendet om att slöja är förbjudet i skolorna i Turkiet. Jag hörde det alltså i ett debattprogram i P1 och det togs upp som ett exempel på ett problem som Turkiet borde lösa innan det får bli medlem i EU. Probemet är alltså att slöjförbudet gör att väldigt många flickor hålls hemma från skolan och därför blir analfabeter. Eftersom det var ett seriöst program så tog jag för givet att påståendet var sant, men visst tycker jag också att det vore bra att få veta det från en mer säker källa. Kanske det är någon här som vet mer?
Svar på tråden: Hallå Maja och Turkietkunniga människor!

slöjor är förbjudna

Skrivet av  Anna m E&S
för kvinnor som studerar på Universitet, arbetar inom den offentliga sektorn etc. Detta beslutades redan av Atatürk, första presidenten, någongång runt 1926-30, tror jag. Man måste komma ihåg att Ataturk gjorde allt han kunde för att ena ett land som hade mängder av olika folkgrupper och olika religioner/inriktningar. Under denna tid var det många som levde efter uppfattningen att "ett land - ett språk" var det rätta och därför blev turkiska alla turkars modersmål. Atatürk ville modernisera landet och att skilja på stat och religion var ett steg i den riktningen. Religion hörde till hemmets vrå och därför skulle inga religiösa klädesplagg tillåtas (ex fez och slöja).

Det finns mycket att läsa om Turkiets modernisering på nätet. Från www.ataturk.com har jag hämtat detta:

"Atatürk introduced many reforms: European hats replaced the fez; women stopped wearing the veil; all citizens took surnames; and the Islamic calendar gave way to the Western calendar."

"With abiding faith in the vital importance of women in society, Atatürk launched many reforms to give Turkish women equal rights and opportunities. The new Civil Code, adopted in 1926, abolished polygamy and recognized the equal rights of women in divorce, custody, and inheritance. The entire educational system from the grade school to the university became coeducational. Atatürk greatly admired the support that the national liberation struggle received from women and praised their many contributions: " In Turkish society, women have not lagged behind men in science, scholarship, and culture. Perhaps they have even gone further ahead." He gave women the same opportunities as men, including full political rights. In the mid-1930s, 18 women, among them a villager, were elected to the national parliament. Later, Turkey had the world\'s first women supreme court justice."

"Women\'s education was very close to Atatürk\'s hearth. In 1922, even before proclaiming the Republic, he vowed: " We shall emphasize putting our women\'s secondary and higher education on an equal footing with men."

"From grade school to graduate school, education was made free, secular, and co-educational. Primary education was declared compulsory."

"countries. Religious laws were abolished, and a secular system of jurisprudence introduced. The concepts, the texts and contexts of the laws were made harmonious with the progressive thrust of Atatürk\'s Turkey. " The nation", Atatürk said, " has placed its faith in the precept that all laws should be inspired by actual needs here on earth as a basic fact of national life."

"The new legal system made all citizens - men and women, rich and poor - equal before the law. It gave Turkey a firm foundation for a society of justice and equal rights."

Kram

 

glömde ju

Skrivet av  Anna m E&S
detta med att du skriver att många inte låter sina barn gå i skolan pga slöjförbudet. Det hittar jag ingen info om, har du siffror på detta? Jag kan tänka mig att det förekommer men jag vet inte om det är så höga siffror. Att barn/flickor inte går i skolan, trots skolplikt, tror jag kanske i högre grad beror på att de behöver stanna hemma/arbeta för att familjen ska klara sig. Dessutom kan det ju vara en kostnadsfråga, även om skolan är fri så kostar ju böcker, pennor, skolunifprm etc. Att flickorna skulle stanna hemma av religiösa orsaker tror jag inte.

Däremot tror jag att många muslimska kvinnor avstår ifrån högre studier därför att de inte får bära slöja. Många turkiska kvinnor har ju kämpat för att själva få välja om de ska bära slöja eller inte. Ni kanske minns den turkiska kvinnliga parlamentsledamoten (tor jag) som inte fick sitta kvar pga sin slöja?
 

Hej!

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Vilket bra svar! Nej, tyvärr har jag inte mer info än det jag skrev, som kom från radioprogrammet. Och visst kan det vara så att det finns många anledningar till att människor inte låter sina barn gå i skolan. Men när det gäller att arbete får gå före så borde det ju även gälla pojkarna. Men det är iallafall skolplikt då i ett visst antal år? Som lärare jag har träffat både lite äldre och rätt unga (dock vuxna) turkiska tjejer som inte gått mer än några få år i skolan och i det närmaste är anafabeter. De har då varit från landsbygden. Dumt nog har jag aldrig riktigt frågat varför de gått så lite i skolan.

Om jag går tillbaka tillhuvudfrågan, som var anledningen till att jag skrev om detta från början, så räcker ju ändå det du skriver att kvinnor väljer bort högre studier pga. slöjförbudet. Det tycker jag faktiskt är ett bra argument för att inte förbjuda i Sverige!
 

Artiklar från Familjeliv