Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad händer om...

Skrivet av Ananke
Jag undrar lite över var man kan få information om vad som händer med barnen om båda föräldrarna skulle omkomma. Ja, det är väl lite morbida tankar, men trots allt en realitet efter vågen i Asien. Vi är från två olika länder, boende i Sverige med två (snart tre) små barn. Vart ska våra barn ta vägen om vi omkommer? Här finns bara en åldrande mormor och morfar. Långt borta finns farmor, farfar, fastrar och farbröder som barnen sällan träffar (cirka vart tredje år). Vem av dem skulle ta emot mina barn... Hur tänker ni kring sådant här? Finns det nån juridiskt kunnig här eller nån som vet vad som gäller???
Svar på tråden: Vad händer om...

Det finns en blankett....

Skrivet av  Mamma till 2
som du kan fylla i om dina önskningar ifall något skulle hända dig! Den blanketten finns på SVT:s hemsida, gå in på Allt Om Barn och leta upp blanketter/gamla program så finns det där. Har för mig att programmet hette "Om jag dör" eller något liknande.
Jag har fyllt i den och gett till mina föräldrar men min man vet inte om det. Det är pga att jag inte vill att hans föräldrar ska vårdnad av barnen.