Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får man ha barn på dagis när man har semester?

Skrivet av M
Ni kanske tycker det var en konstig fråga, såhär menar jag:
Jag är ensamstående med min son (han går på dagis sedan en månad, därför är jag ny på ALLT som gäller dagis). Nu är det ett par saker jag måste fixa, och det måste göras på vardagar.
Jag kan inte klura ut någon annan lösning än att jag tar ett två dagars semester från mitt jobb för att stöka undan de här bestyren, och att min son samtidigt får vara på dagis.
Men till personalen måste jag ju säga att det är på hemnumret de ska ringa om de behöver nå mig. Kan de ha synpunketr på att man är hemma från jobbet och ej har barnet hemma? För jag är ju inte sjukskriven då, utan har tagit ledigt?
Svar på tråden: Får man ha barn på dagis när man har semester?

Nej

Skrivet av  JessicaF
Jag kan säga så här - rent generellt får man inte ha barnen på dagis när man har semester. Men, t ex när vi flyttade så hade vi semester några dagar för att hinna undan lite grann. Dottern fick då vara på dagis, "med deras goda minne". Ja, de var alltså införstådda med att vi var hemma, vi hade kollat det med dem först - och det var som de sa, att "egentligen får man inte det, men det finns ju föräldrar som kanske åker utomlands utan sina barn en vecka och mormor/farmor tar hand om barnet, så..." Jag tror inte att det finns några regler som inte tillåter några undantag - om du lägger korten på bordet och säger precis som det är till dagis så hoppas och tror jag absolut inte att de har något emot det. Jag menar, vissa saker behöver man ordna på dagtid - utan barn, så är det... Lycka till!
 

Så här tycker jag

Skrivet av  MammaA
Att av princip så ska man inte ha barnen på dagis när man själv har semester. Men som i ditt fall när du har något speciellt som måste göras och det är en enstaka gång kan det ju inte göra någonting. Personalen på dagis ska egentligen inte ha något att göra med vilket nummer du nås på, jag tex jobbar hemifrån vissa dagar och nås då på hemnumret. Det har aldrig varit någon som har frågat om jag jobbar hemifrån eller inte, de har bara accepterat att jag ibland nås på hemnumret.
 

olika i olika kommuner

Skrivet av  Ullen
Reglerna är lite olika i olika kommuner, och på olika dagis. På det dagis vi hade våra barn (kommunalt i Stockholm) brydde sig aldrig personalen om vad vi föräldrar gjorde när barnen var där. De var stolta över sin verksamhet och tyckte inte att det var någon "barnpassning". Snarare tyckte de att det var tråkigt för de barn som var på dagis alltför "lite".
 

Borde inte vara några problem

Skrivet av  Mia
Förklara du som du gjorde här,de förstår säkert.
Det där ser de snabbt vilka föräldrar som TYVÄRR utnyttjar detta för att få lugn o ro från sina barn...

På barnens förra dagis berättade personalen om barn som går HELA sommrar utan ledighet pga att när mamma har sem så får pappa ha barnet (då han jobbar) och tvärtom (de var skilda) på så vis fick var o en ha en härlig sem. med sin nya partner!!!!!och vara barnledig...

Det händer att jag har ledigt och låter barnen vara på dagis för DERAS skull mest för de är där så liten tid redan som det är 22.7tim/v
Jag talar alltid om det för personalen och de tycker precis som Ullen skriver att det bara är bra!
 

vad trist med så

Skrivet av  sara
skvallrig personal...
 

Ännu mer trist med föräldrarna

Skrivet av  Mariolina
Hur kan man bara få för sig att göra så mot sitt barn. Att neka det sommarlov för att man själv vill åka på semester. Fy f*n! Man undrar ju snabbt om barnet blev till av misstag!
 

Inte på vårt dagis i alla fall!

Skrivet av  Prinsen och prinsessans mamma
Man får INTE ha barnet på dagis när man är ledig från arbetet. Nu vet jag ju inte vad du ska göra men är det något jätteviktigt som ett läkarbesök tex. så tror jag att de ställer upp på att ha honom där någon timme i alla fall. Annars får du vara lite ful och lämna honom och hoppas att de inte ringer eller helt enkelt honom med dig.
 

säg som det är!

Skrivet av  jenna
det är bäst och jag kan inte tänka mig att personlen har något emot det!
 

Och jag som jobbar med det hade...

Skrivet av  Marre
ingen aning...*S*
Jag tycker att så länge man betalar så ska man ha den möjligheten att få lämna in sitt barn...men mycket handlar om att ge och ta.
Marre
 

så har jag gjort

Skrivet av  mandelblomman
o det var inga problem, men det kan säkert skilja sig åt mellan olika dagis.
Jag tycker det är en stor skillnad mellan att ta några dagar som du ska göra, mot att låta barnet gå halva semmestern på ex sommaren.
 

Artiklar från Familjeliv