Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Regler vid hämtning och lämning!

Skrivet av Undrande
Hur ser reglerna ut på eran förskola?

Vi har restid plus arbetstid, Man får ej göra andra saker. I bland så kan man fråga om man kan ha barnet längre,Tex vid läkarbesök.
Om den ena föräldern är sjuk så får barnet vara den andre förälderns arbetstid.
Barnet får ej vara kvar då de får syskon.
Är föräldrarna arbetslösa så är det 3 timmar som gäller 8.15-11.15
Svar på tråden: Regler vid hämtning och lämning!

Inga såna krav

Skrivet av  Tania
På dagiset där min son gick förut (han går i ettan nu) hade de inte många synpunkter på när man hämtade eller lämande sitt barn om barnet gick på heltid. Jag frågade faktiskt och dagisfröken sa att jag skulle kunna ha min son på dagis från kl 6.30 när de öppnade till kl 18.00 när de stängde. Men hons åg lite nervös ut när jag frågade, så jag fick tillägga att det inte avr aktuellt :-) Det enda de ville var att barnen skulle vara där senast nio, för då började samlingen.

Om man hade deltid gjorde man upp ett schema som de var rätt noga med att man följde.

Men aldrig att någon ifrågasatte vad jag eller nån annan gjorde när barnen var på dagis. Det var upp till föräldrarna. Jag undrar om dagispersonalen verkligen har rätt att ha synpunkter på vad föräldrarna gör när barnen är på dagis? Har man plats så har man, eller?

Hur det går till när föräldern är föräldraledig vet jag inte, men jag hade heltidsplats till min son när jag var arbetslös. Jag pluggade och hade så låg inkomst att avgiften blev låg, så därför brydde jag mig inte om att söka deltid på t ex somrarna även om han var där korta dagar.
 

Krav och krav...

Skrivet av  pebbles
Hos oss är det så att man har dagisplats för att man behöver den som barnomsorg för att man läser eller arbetar och då är det arbetstid+hämtning som gäller. Och det är viktigt om att man talar om ifall man avviker från jobbet för det kan ju faktiskt hända saker på dagis och man behöver nås, då kan det bli lätt pinsamt om man ej har talat om att man är ledig...
Hos oss har det varit okej att göra ärenden bara vi talar om att vi nås någon annastans eller att det finns någon annan att ringa till om det skulle inträffa något. Föräldralediga barn får ej vara på dagis, urtöntigt!
Arbetslösas barn får vara 15 timmar per vecka och den tiden bestämmer de själva.
 

Jag får handla på vägen hem

Skrivet av  Mamma Erik
För om jag tar av min flex, eller minskar min lunch för att handla (vilket tar c:a 20 minuter extra) så säger de inget.
I fredags då Erik var dålig kom vi överrens att jag skulle hämta honom efter vilan. Jag skippade då lunchen och åkte och handla. Mötte föreståndaren, hon tyckte det var bra att jag handlade innan jag hämtade Erik, för att släpa runt ett sjukt barn i affären tyckte hon var vansinnigt, till saken hör att sambon var bortrest.
De har hellre barnet en halvtimme extra, för att man skall kunna handla, än att vi skall släpa det trötta barnet i en affär.
Men nu bor vi som vi bor och det vet ju dagispersonalen om (2 mil till affären).
Annars får barn vara på dagis, ifall de har syskon hemma eller föräldrarna är arbetslösa, 5 timmar om dagen.
De barn som har heltid får vara på dagis 6 timmar om föräldrarna har semester eller ledigt i skiftveckan. När vi är sjuka få barnet vara på förälderns ordinarie arbetstid.
 

Olika dagis

Skrivet av  Christina
Tänk vad olika det är på dagisen. På vårt dagis talar man om vilka tider man vill ha barnet där och det betalar man för och sedan är det så. Var man är eller vad man gör spelar ingen roll. Det är klart att de vill ju veta var man kan få tag i någon om det skulle hända något. Ett plus är att fröknarna är så mysiga och är väldigt förstående om man kommer lite för sent eller så.
 

Inte för sent

Skrivet av  Emmi
Visst kan man handla och så innan man hämtar,men har man väldigt lite marginal innan dagis stänger så är det bättre att hämta först, det är inte så kul för personalen när föräldrar kommer efter stängningstid för att de handlat eller gjort ärenden, och man själv kommer försent eller får stressa halvt ihjäl sig för att hinna hämta sina egna barn.
 

Artiklar från Familjeliv