Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis och förskola=samma sak!

Skrivet av Mii
Varför envisas med att kalla förskolan för dagis? Eller lär er i alla fall att förskola och dagis är samma sak.
1998 kom det en läroplan för förskolan och det är meningen att man ska kalla dagis för förskola. Dagis finns inte längre inskrivet i skolplanen. Förskolan är en del i skolsystemet, en del i det livslånga lärandet. Med det inte sagt att förskolan ska vara som skolan utan där ska pedagogiken bygga på lek och omsorgen står högt i verksamheten.
Men hjälp oss som jobbar i förskolan att få upp statusen på förskolan och kalla det för sitt riktiga namn!
Svar på tråden: Dagis och förskola=samma sak!

Jo, jag vet

Skrivet av  Matilda m. William
Jag är själv lärarstuderande och vet mycket väl att förskola inte heter dagis. När jag talar med andra om förskolan använder jag dess riktiga namn, men när jag säger till sonen att vi skall åka till förskolan säger jag dagis. Dagis låter lite roligare att säga till min son tycker jag, dessutom tror jag inte att han bryr sig om dess riktiga namn nu iallafall (han är 1 1/2 år). Nu har han sommarlov, till hösten får jag väl börja säga förskola istället... :-)
 

Där kan jag hålla med...

Skrivet av  Mii
... det låter liksom mysigare med dagis än förskola. Men det är ju ingen som säger att de ska till skolis eller hur. Ska namnet ändras måste man nog börja även hos barnen. Men det är lättare sagt än gjort, jag håller med!
 

jag säger Dagis till min son

Skrivet av  Emma med Daniel&Ida
av 2 anledningar
Dels är det lättare och det var det vi började med för det var enklare för honom att lära sig säga än förskolan.
Nu är han 2.5 år och kan iofs säga förskola men jag håller kvar vid dagis då han lärt sig det och vet vad det är.
sedan går vi även till Öppna förskolan och det vet han att det heter just öppna förskolan och om vi kallar det ena för dagis och det andra för förskolan blir det mycket lättare att hålla isär så han vet vart han ska
jag som vuxen vet naturligtvis att det egentligen heter förskolan men jag tycker inte det gör något alls att mitt barn säger dagis för det är lättare :)
 

Det där resonmanget förstår jag inte...

Skrivet av  Anna m David 011211
Skulle det vara sämre status med "dagis" än "förskola"?
Vad jag än väljer att kalla det, dagis i mitt fall, så har vi världens bästa dagis!! I vems öron är det högre status att säga förskola? Låter det bättre på nåt sätt?
Låter det som om man har en högre utbildning för att man jobbar på "förskola" och inte på "dagis"?

Eller menar du att folk har fördomar om dagis, att det
inte görs något speciellt för barnen, att personalen inte skulle vara utbildad?

Tja, om det är så är det deras fördomar = deras förlust
att de inte vet bättre. Jag kommer att fortsätta säga
dagis (daghem, där min son är på dagarna) och så länge det inte låter negativt för min del, så kommer jag att fortsätta säga det. Det är dessutom gulligt!

Sedan så tror jag nog att de flesta (?) som skriver här inne är väl medvetna om att det egentligen heter förskola och att det finns en läroplan. Det blev man väl om inte annat upplyst om vid inskrivningen av sitt/sina barn?
 

Du skriver precis det jag ville säga!

Skrivet av  Almas mamma
Jag säger oxå dagis, trots att jag jobbat med små barn i 9 år....men så är jag ju oxå bara en enkel barnskötare o vi räknas ju knappt som människor på vissa FÖRSKOLOR.......
 

DAGIS

Skrivet av  Min åsikt
Mycket trevligare ord, tycker jag!
Bryr mig inte vad som står på pappret, för barnen är det mycket lättare att säga dagis än förskolan!
Varför skulle vi hjälpa till, det är det ni får betalt för!
 

Hoppsan!

Skrivet av  Helena, fsk
"Varför skulle vi hjälpa till, det är det ni får betalt för!" Hmmm, och jag som i min enfald trodde att jag fick betalt för att arbeta pedagogiskt med barnen i ett nära samarbete med föräldrarna...
 

Har ni inte

Skrivet av  Min åsikt
ett nära samarbete med föräldrar om det heter dagis?
 

Oj oj oj...

Skrivet av  Mia.fskl
Föräldra samverkan finns visst inte där ni har barnen . Nära kontakt med föräldrar och barn.
För att kunna ha en pedagigisk verksamhet.
 

Ni får betalt

Skrivet av  Min åsikt
för att jobba med barnen, om det heter dagis eller förskola spelar ingen roll för varken mig eller mina barn. Ni ska ju en pedagogisk verksamhet oavsett namnet, eller har jag fel!?
 

Äsch, det hjälper inte.

Skrivet av  Miko
Städare kallar sig lokalvårdare men inte anses det finare att vara lokalvårdare än städare?

Jämför dagis med fritids, inte säger man väl fritidshem som det eg. heter?
För att höja status på dagis krävs det att minst 30% av de anställda är män så att lönen höjs.
Alla omvårdande yrken har ganska låg status, även ssk till viss del, det är nästintill bara läkare och tandläkare som kommit undan det men det är för att de inte är närmast patienten.
 

Psst det heter Hygientekniker..

Skrivet av  Emma
*fniss*
 

eller golvkosmetolog

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
som vi glatt kallade det när jag sommarjobbade som kontorsstädare på gymnasiet...:-)
 

skillnaden

Skrivet av  Christine med Samuel 11/11-00 &Hanna 21/8-03
är väl att fritids just är en förkortning av fritidshem men dagis är inte en förkortning av förskola utan av daghem som det hette förut.
 

Och hur kommer det sig...

Skrivet av  MoJ
... att det öht heter fritidsHEM??? De som arbetar där är ju också pedagoger med lång(?) högskoleutbildning. Borde kanske kallas Fritidsskola? Eller? Om nu så´nt är jätteviktigt...
 

Säger dagis....

Skrivet av  Anna-Mia
och kommer att fortsätta med det....
personalen på dagis säger själv dagis så....
 

dagis för att

Skrivet av  Cilla med Hugo 030208
Jag säger dagis. jag har min son på dagis för jag måste jobba, inte för att det ingår i hans utbildning. Visserligen är det bra att det finns en uttänkt pedagogik, men om jag kan så är jag hemma med min son och då ska inte dagiset ha det upplägget att han måste vara där varje dag för att inte missa något.
 

Tramsigt

Skrivet av  Humhum
tycker jag det är att kräva att folk ska säga förskola. Dagis har det kallats länge, det är ett enkelt lite gulligt ord. Det finns väl många saker som man inte alltid använder de "korrekta" beteckningarna för. Min son får macka till mellis fast jag vet att det egentligen heter smörgås till mellanmål. Jag brukar säga att jag var mammaledig i ett år och min man pappaledig i ett halvår fast jag vet att vi båda egentligen var föräldralediga. Min väninna säger att hon jobbar som städerska fast hon egenligen är anställd som lokalvårdare. Min mans kvinnliga kollegor blir kallade för fröken fast de i flera fall är gifta och naturligtvis är anställda som lärare och inget annat.

Statusen kommer inte ändras för att man byter namn. Det har man försökt med i många andra sammanhang men så enkelt är det inte. Tyvärr är det väl så att kvinnoyrken sällan har hög status. Att ändra på det kräver mer än att byta namn.
 

Håller helt med

Skrivet av  Annjo
vi säger förskola hemma hos oss. Barnen säger förskola eller skola om sin förskola. För mig är det skillnad på dagis och förskola. Dagis kommer från daghem, och det är enbart "barnpassning". Förskola har en läroplan!
 

Men skrev inte hon

Skrivet av  Min åsikt
dagis och förskola=samma sak!??
 

Det finns inget som heter dagis längre

Skrivet av  maisy
Men det som i folkmun kallas för dagis är det samma som förskola. Det var så hon menade.

 

Och vad får vi kalla fritids för då???

Skrivet av  Hs mamma
Skolbarnomsorg???
"Mamma, ska jag till skolbarnomsorgen efter skolan?"
Och hur förvirrande är det inte för barnen att höra att lillasyster ska till förskolan och storebror ska till förskolan? De ska alltså till samma plats? Nej, förskolan ligger i den ändan av stan och förskolan ligger i den vanliga skolan.
Håller helt med Anna m David och Humhum m fl.
 

Det har varit uppe

Skrivet av  Skrållan
förr och som med många andra jobb/ställen så anv "vardagsuttryck". Alla vet att förskola och dagis är samma sak.
Jag får nöja mig med att bli kallad "terapeuten"-vilken äldre orkar säga arbetsterapeuten, vi kallar fortfarande loklavårdare städare, fastighetsskötare-vaktmästare, Frisören för Frissan osv osv.

Det har inget med respekt eller att statuset sitter i namnet på ett yrke eller ställe. Det är innebörden i det ord vi anv som är det viktiga.
 

Artiklar från Familjeliv