Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

min 4 åring har klippa av sig allt hår ( gråter )

Skrivet av gick lös med saxen på dagis,,,,,,
vad gör man,,, när jag skulle hämta min 4 åring så möttes jag först av fröknarna som såg lite konstigt på mig, sen dök min tjej upp, från att ha haft långt självfall i hårtet, är hon nu klippt i en munkfrisyr fram och hockeyfrilla bak, och mitt på huvudet är det 3 cm kort, vad gör man.....
Just nu gråter jag nästan, vad gör man - finns hårförlängning för barn ????
Svar på tråden: min 4 åring har klippa av sig allt hår ( gråter )

Varför var det ingen

Skrivet av  Mum
fröken som sade ifrån? Tittade fröken på? Kan man tillåta barn vara ensamma med en sax? Vad som helst hemskt kan ju hända med en sax. Jag skulle också bli ledsen, om mitt barn hade klippt av sig håret.
 

ojdå!!!

Skrivet av  Jo73hanna
Dårligt av fröknarna......men så har ju barn kunat bita barn på dagis. Men saxar ska ju inte få vara framme så de kan andvända dem själva.
DEt finns nog hår förlängning på typ afrohair salonger.
Mend et är inget jag rekomenderar alla som satt in löshår vet att det gör ont tänck då hur ont det gör på barnet.
DEt växer ut.....tar låång tid men det blir nog finnare sendan än det var förut...klen tröst jag vet!
 

vadå inte vara frammme?

Skrivet av  carro
självklart ska barnen ha tillgång till sax precis som de har tillgån till allt annant material.
 

Skämtar du?

Skrivet av  Petra
Skämtar du? Självklart ska inte saxar, sågar, knivar etc ligga framme så att barnen kan ta dem utan att en vuxen är i rummet.
 

skämtar inte..

Skrivet av  carro
vi har alltid haft saxar i hyllan där allt annat skapande material fginns tillgängligt och barnen tar själv en sax när de behöver en. Allt vårt material tillb arnen finns så att de når det själva.
 

Varför skulle det vara ett skämt?

Skrivet av  Ulrikah
Är man 5 år och snart skall börja i skolan ska man väl kunna hantera en sax utan att en vuxen sitter bredvid?

Vad tror du händer nästa år barnet fyller 6 år och börjar på 6-års och fritids? Min dotter var drygt 5,5 när hon började i "skolan" och hade _60_ kompisar på fritids på _4 fritidsledare_. HUR tror du det skall gå för barnet då om du anser att en 5-åring inte klarar det ansvaret att sitta själv på en stol och klippa?

 

åhhh, nu när jag ser henne med afro hår

Skrivet av  gick lös med saxen på dagis,,,,,,
så kan jag inte låta bli att skratta :) !
Jag skyller inte på någon, men när jag skrev kort, ja då är det väldigt kort, några centimeter i pannan vet inte bara hur man ska kunna göra en snygg frisyr utan att ( snagga henne ).
Nu liknar hon mer en pojke får väll köra allt rosa jag kan komma på så att jag inte behöver tala om att det är en Klara och inte en Karl :) !!
Kunde inte låta bli att se affro looken på henne bara, tack för ett gott skratt !!!!
 

Tycker det är stor skillnad

Skrivet av  Ulrikah
om det är en avdelning med tvååringar eller om det är en med 4-5 åringar.

PÅ vårt dagis så står saxarna och allt annat papperpyssel framme på en hylla så barnen själva kan plocka fram när de själva vill. Men nu handlar det ju saom sagt inte om barn i bitåldern då det givetvis blir en annan sak eftersom de är så små.
 

Jag förstår...

Skrivet av  Mumsan1965
...din olycka, men tack och lov så växer ju hår ut igen...
 

Det gör väl alla barn någon gång?

Skrivet av  Sara m. Viggo
Jag och alla mina syskon gjorde det i den åldern, och många av mina vänners barn har gjort det. Tänk vilken effekt! Saxen i håret och raaaaassssssss!

Upp med hakan, håret växer ut igen! Klipp dotra i en snygg kort frisyr! Det är fint det med.
 

saxar som bara kan klippa i papper

Skrivet av  gwendolyn, som också blev klippt som 5 åring, då snaggad, det växte ut! : )
är en utmärkt uppfinnin. jag hittade kärnans för 16 kr. det känns bra då jag inte vill öppna frisersalong. du kan ju rekommendera sådana till förskolan också!

det växer ut!
 

tack det ska jag göra ( imt )

Skrivet av  gick lös med saxen på,,,,
qq
 

Dålig sax att lära sig klippa med

Skrivet av  Milla
De saxar (som vi haft) som bara klipper papper kräver att man redan kan klippa och det ganska bra. Jag har inget problem med att använda dem men de små barnen blir bara frustrerade över att det inte fungerar. Vi har tröttnat på våra och nu så ska vi köpa (igen) riktiga saxar till de mindre barnen. Nu så står småbarnsavdelningens saxar inte i barnhöjd så vi kommer alltid att sitta med men de stora barnen har fri tillgång till sax MEN man måste sitta vid bordet för att få klippa.
 

Riktigt förbannad..

Skrivet av  Tjoppa med Sandra och Pillan
..skulle jag bli! Min äldsta dotter nyss fyllda fem år blev lämnad ensam med en sax och klepp av sig håret på hela vänster sida från lugg till långt bak i nacken.. Som tur var så hade hon en inbakad fläta mitt på huvudet så allt blev inte avklippt.. men jag blev vansinnig! Jag skällde ut fröken och ifrågasatte huruvida hon kunnat lämna henne ensam i flera minuter med en sax! Nu hade vi turen att hon bara klippt av sig håret för vad hade hänt om hon kommit springandes med öppen sax, fallit och fått in den i ögonen eller skurit sönder sig i ansiktet på den.
*ryser av blotta tanken*
Vad gav de för förklaring? Tycker det är rent förjäkligt olyckligt när sånt här händer.
Kram till dig! Förstår vilken frustration du känner!
 

Jag slutar aldrig förvånas?

Skrivet av  Ulrikah
Hon var 5 ÅR?? Tacka sjutton för att fröken måste kunna gå ut ur rummet en liten stund för att göra annat? Kanske plåstra om ett annat barn? När din dotter är hemma är era saxar inlåsta eller finns du ALLTID med henne?

Jag blir nästan förbannad över att höra att dagispedagoger blir utskällda för en sådan sak! Dom är ju för sjutton inga övermänniskor som kan vara överallt hela tiden? 3-4 personal skall ha 100% koll på varenda unge hela tiden? Det måste man ju inte att det INTE går.


Mina barn får sitta i köket och klippa och klistra bäst dom vill och jag finns naturligtvis hemma men är inte med dem HELA tiden.
 

??????

Skrivet av  Petra
Jag slutar heller aldrig att förvånas. SJÄLVKLART skall personalen ha uppsikt över barnen HELA tiden. Det är inget problem om man har rätt lokaler och rätt personal. Ploster etc kan man ha i samtliga rum så man behöver inte alls gå ut med ett enstaka barn och lämna resten ensamma. Man kan ha stora glasrutor mellan rummer så ser man också vad som händer i rummer intill. Det är inga problem alls och verkligen någon man som förälder ska kunna kräva.
 

förvånad..

Skrivet av  carro
när man 5 år vill man gärna ha lite avskildhet, tycker itne alls att man behöver ALLLA barn i HELA tiden.

jag tror att barn som hela tiden blir hejdade innan de hunnit prova själv är de som lätt hittar på de mest konstiga sakerna när de får ett tillfälle, för barn som alltid fått förtroende att försöka själv känns det inte lika lockande. Barn som inte får ta i en sax själv innan de börjar skolan ser det givetvis som mer spännande än en som fått klippa långt tidigare.

Har man kravet att barnen ska övervakas varje minut så är nog förskolan inte rätt ställe.

Sen är ju f4rågan vad personalen hinner göra om den på andra sidan en glasruta om någon helt plötsligt klipper i håret...
 

Stora barn behöver få leka själva

Skrivet av  Milla
Nej personalen på storabarnsavdelningar ska inte behöva ha barnen inom synhåll hela tiden. De stora barnen ska dessutom inte behöva ha vuxna i rummet hela tiden. De behöver få leka ifred. Våra stora barn har ett pysselrum där de ofta får sitta själva och pyssla. Saxarna kan de själva hämta och likaså pärlor, papper, pennor, tejp, tyg och klister. Naturligtvis så tittar personalen till dem med jämna mellanrum och de mindre barnen får inte sitta där inne själva. De har fått lära sig att saxarna används bara när man sitter ner. Jag tror att ansvar gör att barnen växer. Att hela tiden övervakas och kontrolleras är det som ställer till bekymmer. Sen undrar jag hur två personal ska kunna finnas i 5 rum samtidigt? Ska alla förskolor byggas av plexiglas? Det fungerar alldeles utmärkt att barnen inte är under övervakning 100% av tiden eftersom personalen känner barnen så de vet vilka som inte kan hantera saxar, rivs eller liknande och därför bör vara under ständig uppsikt. SOm sagt ansvar gör att barnen växer.

 

En omöjlighet

Skrivet av  Ulrikah
är det som du begör. Vi har 4 olika rum på vår avdelning plus kök och personalen är MAX 4 pers. Säger sig självt att de inte kan vara överallt. Dessutom har de också rätt till raster mm.

Ett barn som är 5 år vill ibland leka ifred och det skall de också få göra.

Har DU själv uppsikt över dina barn HELA tiden? Det har då INTE jag. Däremot så finns jag i deras närhet precis som personalen gör.