Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är gruppen 1-3 år uppdelad ?

Skrivet av Malin
Hej

Om man på dagis går i en grupp som är mellan 1-3 år leker alla tillsammans då eller är dom mindre barnen för sig och 2,5-3 åringarna för sig ?

Min 16 månaders har träffas sin kusin flera gånger som är 2,5 och det är mycket knuff och bråk från den stora pojkens sida. Är bara lite nyfiken hur man
gör i dessa grupper på dagis ?

/ Malin
Svar på tråden: Hur är gruppen 1-3 år uppdelad ?

På vår avdelning

Skrivet av  Lotta
så är stora delar av veckan gemensam. En förmiddag i veckan går 3-åringarna iväg för sig och en annan förmiddag går 2-åringarna iväg för sig. Då blir det "lugnare" i gruppen dessa förmiddagar. Utevistelsen är normalt lagd till förmiddagen för samtliga barn. Sen på eftermiddagen så får de större barnen som har myror i baken gå ut igen, de äter då mellis ute (Givetvis går alla barnen ut på eftermiddagen om det är fint väder.) så att de mindre barnen får lite lugn och ro.
 

Det är nog väldigt olika

Skrivet av  Hulma m Totil +
På min sons förskola är det 13 barn som är ungefär 1-3 år. De är indelade i 3 grupper, efter ålder, med varsin personal. De äter och sjunger t ex i dessa grupper, och personalen är ansvarig för "sina" barn. Men när de leker, inne och ute, är ju alla barn i samma lokaler (3-4 rum), och det är ju ingen som delar upp dem då, om de inte själva spontant delar upp sig.

När jag var med under inskolningen tyckte jag inte det var särskilt mycket bråk mellan "stora" och "små". Det är ju mest om flera vill ha samma sak. Barnen lär sig ju också att inte springa omkull varandra och så. Dock är de minsta på förskolan alla äldre än 1.5 år, och jag tror inte ens de äldsta har fyllt 3.
 

Hos oss

Skrivet av  Helena, fskl
är barnen i smågrupper på max 5 barn och minst en pedagog mellan 9 och 15, och dessa grupper är åldershomogena. Före och efter det är alla barn tillsammans. Men oavsett hur stora grupperna är, eller vilka barn som ingår är det ALDRIG tillåtet att knuffa och bråka med varandra, och det är ju vårt arbete som pedagoger att finnas där och se till att alla har det bra.
 

Artiklar från Familjeliv