Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inskolning på måndag - vad ska vi tänka på??

Skrivet av Anna
Lilltjejen börjar på ett föräldrakooperativ på måndag, vad ska jag tänka på?

Vad ska jag fråga om?
Tips?
Har aldrig haft dagisbarn förut och har aldrig gått själv heller så jag vet inte vad jag ska/bör förvänta mig...
:)
Svar på tråden: Inskolning på måndag - vad ska vi tänka på??

Lite tips!

Skrivet av  Cecilia med små troll
Några tips som underlättade för oss:

Innan hon började på dagis satt vi hemma och gjorde en noggrann lista över saker tex tips på ord som hon använde men var svåra att förstå för andra. Vi skrev också ner att hon var rädd för att bli knuffad och att hon reagerade mycket ifall någon tog ifrån henne saker. Med ett papper är det lättare att få fram samma information till all personal. Vi märkte att det var smart att tipsa om saker vår tjej gillar att göra så att personalen vet vad de kan locka med.

Jag tog med kollegieblock och penna första dagen så att jag kunde skriva ner all info. Saker som kan vara bra att ta reda på:
*Vad behöver barnen för extrakläder? Vill personalen tex att det finns regnkläder hängande på dagis? Hur mycket ska kläderna märkas?
*har de några särskilda tider då de vill att man lämnar? Tex före 7.30 för att inte störa i frukosten?
*Vad har de för rutiner då barnen är sjuka? Ringer de direkt till föräldern eller avvaktar de osv. vad är det för regler då barnet varit sjukt? När får det komma tillbaka till dagis?


Försök som förälder att vara så passiv som möjligt under inskolningen och ge alla möjligheter till personal och barn att ta kontakt med er lilla. Parkera dig någonstans och sitt där utan att göra så mycket. Låt din lilla röra sig ifrån dig i sin egen takt samtidigt som hon säkert vet att du finns kvar där ifall hon vill komma tillbaka. Försök att inte "lägga dig i" och tex översätta det hon säger eller rusa fram till hjälp utan låt henne eller personalen be om hjälp först. Din tös och personalen ska ju snart klara ut detta ihop själva så låt dem försöka ( det där tyckte jag var svårt).



 

Hej

Skrivet av  Hannele
Som sagt, dra dig tillbaka när det går, håll en låg profil. Om det går så umgås lite med de andra barnen så du lär känna dem. Låt inskolningen ta sin tid.
 

Tips

Skrivet av  Cimex
Att själv vara glad och positiv, så att man förmedlar att det är kul att gå till dagis. Pratade med en mamma nyligen vars dotter inte gillade dagis och det var värsta problemet att få dit och lämna henne. Sen trodde mamman att det var hon själv som förmedlat negativa signaler om dagis till flickan. Hon gillade själv inte dagis när hon var liten och sen ville hon ha dagmamma men det fanns ingen så hon tvingas ha flickan på dagis ändå, hon var besviken över det och fick det att låta som om det var synd att flickan måste till dagis.
 

Artiklar från Familjeliv