Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"blödfria nybörjare" på dagis?

Skrivet av m
Dottern har nu klarat sig utan blöja några dagar hemma, vi är lediga från jobb och dagis och har passat på och täna lite extra... Vi måste ju dock påminna henne att gå på pottan, och följa med till toan, annars blir det en olycka, men annars funkar det bra! Men nu när hon ska till dagis igen, hur går det då? Hur bra brukar personal vara på att påminna om toa o.s.v??? Känns ju dumt att hon ska ha blöja där om hon fixar vara utan hemma, men samtidigt vill man ju att hon inte ska misslyckas en massa gånger där för att ingen hjälper henne komma ihåg toan/pottan...
Svar på tråden: "blödfria nybörjare" på dagis?

Det har fungerat bra

Skrivet av  Cecilia med små troll
då mina barn blivit blöjfria. Ni får räkna med att det kan bli extra många olyckor på dagis i början för hon blir ju mer passad hemma. Men är hon blöjfri hemma så kan hon vara det på dagis också. kanske behöver hon blöja ute och ifall hon sover middag?

När mina har blivit torra har jag underlättat för dagispersonalen så mycket som möjligt. Jag har tagit med mycket extra kläder och en rulle plastpåsar att packa tvätt i och ett paket våtservetter som är parfymfria. Då kan personalen lätt ta hand om eventuella olyckor.
 

ett barn är tort om man inte påminner hela tiden

Skrivet av  moa
vi påminner vid rutiner,ex utgång före mat före sovvila,
men jag tycker inte att man ska behöva säga till för att barnet ska vara torrt.
ibland funkar det bra hemma men inte på förskolan/dagmamman.men oftast är det bara en övergångsperiod.
 

Jo precis, men jag...

Skrivet av  m
...undrar alltså hur det funkar med dagis (överlag för andra...) under denna övergångsperiod...
 

Det händer olyckor

Skrivet av  Jennie med Neo 21/8 (fd bf 20/9)
Och det brukar barnen acceptera ganska bra. BLir det allt för många olyckor så är frågan om barnet var redo för att bli torrt på förskolan. Det händer ju så mycket där, så det kan vara svårt för barnet att komma ihåg, påminna gör personalen när de tycker att det har gått ett tag emellan, men inte hela tiden, utan några gånger om dagen.

Ett tips är att använda mjukisbyxor i övergångsperioden som är lätta att dra av och på. Mycket extrakläder= trosor, strumpor och byxor. Vill man att barnet ska vara utan blöja även under utevistelsen så är en extra overall och skor ett måste. För det kan hända olyckor även ute.

Jag som personal har god erfarenhet av den där övergångsperioden, allt beror på om det finns tillräckligt med extrakläder, för oss är det inget problem att byta kläder på barnet 5 gånger per dag, men då måste det finnas extrakläder. Tyvärr glömmer många föräldrar att fylla på förrådet varje dag (för det behövs ofta fyllas på varje dag) och då tvingas vi att ta på blöja när det inte finns extra kläder.

Samtidigt så kan man ju fundera på om barnet är moget för att vara torrt om de kissar på sig 5-6 gånger under en dag?

Kram Jennie
 

Artiklar från Familjeliv