Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Specialpedagog på kooperativ?

Skrivet av Jenny
Jag har en kompis som har sin dotter på föräldrakooperativ. Det har varit lite "stökigt" i barngruppen den senaste tiden, speciellt bland några flickor, däribland min kompis dotter som nästan råkat ut för ren mobbing trots att hon är 3 år. Personalen har tyvärr varit väldig ovillig att ta tag i saken och försökt släta över det hela.

Min kompis ( som liksom jag är förskollärare) hade lite försynt ställt frågan om man kunde tänka sig att ta in en specialpedagog för att få lite mer "kött på benen". Personalen hade varit helt oförstående till hennes förslag, under de 15 år som kooperativet funnits hade det tydligen aldrig inträffat att man tagit hjälp utifrån.

Jag jämför med min egen arbetsplats, där vi har en egen specialpedagog inom enheten (tre förskolor). Vet inte hur vi skulle klara oss utan henne. För även om har vår utbildning så dyker det alltid upp tillfällen då vi behöver hjälp att "komma vidare" för att vi ska kunna göra ett så proffesionellt arbete som möjligt.

Ni som jobbar/har era barn på kooperativ, hur fungerar det där? Finns det tillgång till specialpedagog?
Svar på tråden: Specialpedagog på kooperativ?

jag har

Skrivet av  Fsk
tidigare jobbat på kooperativ och det hände att vi hade hjälp av specialpedagog ibland.
Ett kooperativ har samma rätt att använda sig av kommunens resurser som vilken annan förskola som helst.
När vi behövde en specialpedagog så ringde vi bara till den som var aktuell för vårat område och bokade en tid. Specialpedagogen tillhörde komunnen och vi hade samma rättigheter till den som de kommunala förskolorna.
 

När jag arbetade på koperativ

Skrivet av  Jennie med Neo 21/8 (fd bf 20/9)
(Föräldrakoperativ) tog vi aldrig in hjälp utifrån, visste inte äns att man fick det. VI hade dock inte så mycket behov av det då. (arbetade där 1 1/2 år)

Kram Jennie
 

Artiklar från Familjeliv