Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1åring

Skrivet av mallan m hugo
Skulle gärna få lite synpunkter på barnomsorg för 1åring, vilken ålder är lämpligast att börja på förskola och varför, för o nackdelar med förskola, osv. Vi bor i London och jag har förmånen att kunna vara hemma så länge jag vill med vår son, 1år nu i januari, jag vill vara hemma ett tag till, men vill sedan gärna komma ut i arbetslivet iallafall halvtid. Vill gärna få infallsvinklar på bästa sätt att lösa frågan, är det bättre för de små att hellre ha barnflicka el dagmamma o börja förskola senare? Vi går på barngrupper så han träffar andra barn flera ggr i veckan, men borde han komma ifrån mig och bli mer självständig? Han är ganska försiktig och han trivs i lugn miljö, medan en väninna vars barn var likadant är helt förbytt sedan han började dagis, tar för sig osv.
Svar på tråden: 1åring

Jag kan bara

Skrivet av  Jo73hanna
säga så här min älsta började vi 3 & det gick fint mina andra 2 började vi 1½ & det gick oxå fint. Om ni hade en barn flicka vad skulle hon då göra för att han skulle få träffa andra barn? Att få träffa andra barn är viktigt. KAnske kan han börja på dagis året innan han ska börja i skolan & fram till dess vara hemma med dig eller en barnflicka?
Lycka till med ditt val
 

Om du kan

Skrivet av  Christie
tycker jag barnflicka. Eftersom dagisverksamheten inte är lika utbyggd i England finns det ju massor med aktiviteter´att gå på, tex mums and minors och nannys and nippers. Mitt intryck, när jag var au-pair, var att ffa nanniesarna träffas med barnen och umgås.
Mitt au-pair-barn fick dessutom plats i en playgroup när han var 2,5. Han var där 9-11.30 varje dag.
Ofta är det kyrkorna som har en lokal och lekgrupper.
Mina killar har båda börjat på dagis strax efter att de fyllt 1 år. Det är tidigt men har inneburit minimalt med problem ifråga om anpassning. De går inte heltid heller.
Kolla med nån nanny-förmedling i närheten, det finns säkert deltidsnannies.
 

Artiklar från Familjeliv