Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alltså!

Skrivet av Nikki
Några här skriver utvecklingsförsening och jag undrar alltid vad det är för skillnad på det och utvecklingstörd? Vår dotter har Downs syndrom och hon är nu 3 år men ligger ca på en två-årings nivå.

Om man får diagnosen utvecklingsförsening istället för utvecklingstörd (hemskt ord jag vet) tror läkarna då att barnet ska komma ikapp, eller?

Nikki
Svar på tråden: Alltså!

Nivåer

Skrivet av  _carin_
Nivåtänkandet anses nuförtiden tillhöra en förgången tid, då man indelade folk i A-B-C-nivåer utifrån deras intellektuella kapacitet.
Upphovsmannen till detta indelningssätt var Lennart Kylén, en ALA-forskare kopplad till FUB.
Det hängde också samman med ett "mental-ålderstänkande", som man internationellt sett lämnat idag.
Utvecklingsstörning är ingen diagnos. Däremot är t.ex Downs syndrom en diagnos.
Många föredrar att tala om intellektuella svårigheter i stället för att tala om utvecklingsstörning.
Precis som man kan tala om svårigheter när det gäller rörelse, hörsel eller syn etc.
Många föräldrar reagerar negativt på etiketteringen utvecklingsstörd.Det finns föräldrar som föredrar benämningen utvecklingsförsenad.T.ex en mamma till ett vuxet barn med ds som idag studerar på högskolan.Hon t.ex anser att hennes vuxna barn i första hand har svårigheter av rent medicinsk art(hjätrta, lungor, hörsel,syn mm.)
Vad barn med DS beträffar vet ingen var "taket" ligger för inlärning.
Detta var inget direkt svar på din fråga, utan kanske lite resonerande kring.
 

hur man ser på det

Skrivet av  Sixtens Mamma
Jag anser att Sixten har flera problem; språksvårigheter, överrörliga leder och svagt muskeltonus, förståndshandikapp (utvecklingsstörning alltså) och tidigare hjärtfel (nu lagat). Hans problem orsakas visserligen av den där extra kromosomen (kanske - hjärtkirurgen sa att barn med ds inte har Fallots anomali=blue baby så det hade han nog haft ändå).

För mig har det varait givande att bege mig utanför planeten DS och söka andra sätt att stimulera Sixtens utveckling. Information om språkliga handikapp (utan förståndshandikapp) har gett många idéer, information om rörelselekar för muskelsvaga har hjälpt o.s.v

Även om någon "bara" har en utvecklinghämning (om man utgår från att där är en skillnad) kan den ge mig idéer hur jag ska stimulera min son. Jag tror man kan vända på det också. Hans utveckling är ju hmmad pga av utvecklingsstörningen ...

http://ds.startplats.nu
 

min dotters...

Skrivet av  Anette
neurolog sa så här när hon skulle förklara skillnaden för oss: en utvecklingsförsening säger man att barnet har när man räknar med att barnet ska växa ifrån det, men en utvecklingstörning har man hela livet, men kan för den saken skull ändå utvecklas positivt.
 

Artiklar från Familjeliv