Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang resursperson igen...

Skrivet av Millan
Jag frågade och fick svar ang resursperson på dagis nedan. Har nu pratat med både hab, skolförvaltning och förskolan. Förskolan har inte möjlighet att ta hand om min son om resurspersonen blir sjuk eller inte kan vara där av någon anledning. De hinner inte få in vikarie vid kort varsel men lovar ta in vikarie om hon blir borta mer en någon/ett par dagar. Har väldigt svårt att sätta emot detta. Kollade nu med försäkringskassan och man har inte rätt att VAB:a om inte barnet är sjukt. Vilket sätter oss "på pottan" varje gång vi får komma till dagis av någon annan anledning. Man har ju inte hur många semesterdagar som helst. Men det är svårt att vara rigid och sätta sig emot när de säger att han är så resurskrävande att resurspersonen krävs.
Svar på tråden: Ang resursperson igen...

Ring uppdrag granskning!!

Skrivet av  Skrabban
Det låte helt vansinigt!!
Stackar dig!
Jaga dom ansvariga, ring stadsdelschefen!!
Gå personligen dit, stå på dig!
Hota med att gå ut i pressen och GÖR DET, om du inte får rätt.

Stå på!!
 

Om den ordinarie vårdaren är sjuk

Skrivet av  Starfish
har man rätt att ta ut VAB, vad jag har förstått. (Jobbar själv som resurs.) Om förskolan inte kan ta hand om ditt barn när resursen är borta, så borde det ju gå under den regeln, tycker jag. Bråka lite om detta! Det kanske har effekt!
 

Sonens dagis har också

Skrivet av  Anni
sagt att de inte kan ta hand om honom om resursen inte är där, vilket jag i och för sig har full förståelse för. Däremot var jag av den självklara uppfattningen att jag kunde VAB:a en sådan dag. Den ordinarie vårdaren är ju sjuk precis som Starfish skriver och då ska man kunna VAB:a. Jag har inte behövt pröva detta under hösten för resursen har tack och lov hållt sig frisk, men jag räknar med att VAB:a när det inträffar.
 

Kräv förtydligande av rollen. Skriftligt.

Skrivet av  Annika60
Jag läste din fråga längre ner och där skriver du
"Resurspersonen hjälper ju till med andra också och tar sin del i sitt arbetslag, t ex stänger vissa dagar och öppnar andra. Detta gör att vi inte får lämna före 9.00 de dagar hon stänger etc."

Nu säger samma förskola att ditt barn är så krävande att det inte alls kan vistas på förskolan utan särskilt personellt stöd.

Det första som slår mig är att om ditt barn har så stort behov av stöd att förskolan inte klarar att ta hand om honom ens några timmar om en specifik person i personalen är frånvarande, då är det personlig assistans han behöver.
Och i så fall följer assistenten din son, dvs det är din sons vistelsetider som avgör när assistenten ska finnas på förskolan. Med rollen definierad som personlig assistent får du slut på tjafset om att du ska anpassa era tider till personalen.

Säger förskolan emot att din son behöver en personlig assistent; hävdar att det bara behövs resurs i gruppen som nu; då ska förskolan också klara att ta hand om ditt barn även om resursen är sjuk. En resurs är inte explicit till för din son utan är en personalförstärkning till *gruppen*.
Finns resurs i gruppen är tanken att all personal ska kunna ta hand om barnet som behöver stöd, resursen finns i gruppen för att öka antalet vuxna. Resursförstärkningar kan också göras genom minskning av barngruppen.

Är resursen till för gruppen, är det inte meningen att barnet med behov av stöd ska vara regulator när det är personalkris. Är det personalkris ska förskolan, om den öht ska be föräldrarna om hjälp att lösa problemet, be *samtliga* föräldrar att hjälpa till. Dvs kolla med alla föräldrar om de har möjlighet att vara hemma, eller korta vistelsetiden.
Så sammanfattningsvis: Kräv ett möte med förskolechefen och ta gärna stöd av hab till exempel, för definiering av ditt barns behov av stöd och i vilken form stödet ska ges: personliog assistent-resursförstärkning. Kommer ni fram till resursförstärkning ska du inte behöva ta ledigt varje gång resursen är borta.
Se till att få det ni kommer feam till skriftligt.


 

Tack för svaren!

Skrivet av  Millan igen
Jag får fortsätta fajtas med hjälp av hab. Kanske är det så att resursen ska definieras om som personlig assistent i alla fall. Jag tror jag tar det den vägen, eftersom det verkar som om dagis betraktar resursen som just personlig assistent.
 

Eftersom förskolan nu lyder under Skollagen så kan

Skrivet av  Ullet
förskolan hävda att ert barn inte kan vara där när resurspersonen inte är där. enligt lag så ska barnets behov tillfredställas o även om skolledningen tolkar det som dom har gjort så har dom fel. Jag har varit i ungefär samma sits o det kan vara idé att ringa Skolverket o prata med någon där. De vet alla paragrafer på sina fem fingrar, ta ut dess paragrafer o visa svart på vitt områdesansvarig. Jag gjorde det o det funkade. De är skyldiga att erbjuda er omsorg i den mån ni behöver o ni är inte där för deras skull utan tvärtom! Det bästa vore att fler i personalgruppen vore inskolade på honom så är ett avbrott i tillsynen ingen katastrof! Lycka till!
 

Du HAR rätt att vab:a!!!

Skrivet av  Lärare
Hej!

Ring försäkringskassan igen!
Om din sons barnomsorg är upphängd på en enskild person så räknas den personen som "ordinarie vårdnadshavare".

På banketten för VAB så finns en liten ruta:
"Vid ordinarie vårdnadshavares sjukdom" - där har tex föräldrar till barn hos dagmammor rätt att kryssa i om de behöver vara hemma.

Så...ring igen och hävda att samma regel ska gälla för dig.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv