Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frida har fått en ny leksak! *långt*

Skrivet av Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Idag kom sjukgymnasten på besök och hade med sig Fridas nya lära-gå-stol! Den var jättefin, blå och röd och supersmidig. Den rullar snabbt och tyst och går att höja och sänka. Frida var helt salig!!!! *ler* For fram som ett jehu i den!

Sj.gymn. var också jätteimpad över hur bra hon kör sin lilla gå-bil, hon snurrar runt, hoppar på den och har sig. Hon sa att hon kunde fixa en lära-gå-stol till som vi kunde ha på dagis när hon börjar i augusti men hon är långt ifrån säker på att hon kommer att behöva den! Härligt att höra!

Frida gör också framsteg när det gäller talet. Hon säger bamba till lampan och har börjat säga mamma & pappa, fast inte alltid i rätt sammanhang och absolut inte på uppmaning. *ler* Men hon försöker säga ord och vissa ord som trappa säger hon rättså bra, även om man måste veta att det är trappa som menas förstås. Kul!

Vi var på 1,5-årskontroll förra veckan och den läkaren tyckte att hon låg efter i grovmotoriken men att hon mentalt var inom det normala. *jippie* Gssa om jag var glad när jag gick därifrån? Samtidigt vet jag att det är alldeles för tidigt att sia om framtiden vad beträffar utv.störning men hoppet lever iaf. Fridas neurolog på HAB träffade henne igår (måste ha nytt intyg till VB-ansökan) och även han tycker att hon är väldigt "med" och vaken. *ler stolt*

Den 9 augusti är det dagisstart och då kommer Frida att ha en personlig assistent de 25 timmar i veckan som hon kommer att vara där. Det är så skönt att veta att någon hjälper henne hela tiden! Hoppas bara att inskolningen inte blir för jobbig, men jag ska låta den ta den tid vi behöver om det så ska ta över en månad!

Kramar
Ann
Svar på tråden: Frida har fått en ny leksak! *långt*

underbart

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
det låter verligen härligt att få så bra besked.
kram
 

Härligt! :-)

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Vad kul med en glad och nöjd tjej!(och mamma..*s*)

Och vad skönt med en assistent! Det kan vara en tröst för oss mammor att veta att dom bli väl omhändertagna på dagis, med någon som ser dom hela tiden!

Jag är glad för eran skull att det går så mycket framåt!

Härlig sommar!
 

Tack Anna & Helene!

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Ja man får passa på att vara glad när man har anledning, eller hur??? *skrattar* Man vet ju aldrig hur länge det vara!

Kram
Ann
 

Jo men Ann *rättar*

Skrivet av  Anna, mamma till två..
vi kommer ha all anledning i världen att vara glada! Vi har underbara speciella och vackra barn!
Deras lycka blir våran lycka då de tar sig över bara ett litet hinder här i livet.. =)
 

Wow!

Skrivet av  Millimeterns mamma(0201)
Hej

Vad roligt med en ny "leksak" - tänk vad skojigt för Frida att kunna bestämma själv vart hon ska (fniss).

Beträffande inskolningen...låt den ta tid!
Vi hade inskolning i en månad och sedan hade vi korta dagar ytterligare i två månader.
Det hjälpte Millimetern jättemycket, att känna sig trygg, att lära känna all personal och barn samt alla de nya rutinerna som dagis innebär.

Lycka till!
 

Vad olika det kan vara!!!

Skrivet av  nikki
Emma fick aldrig någon sådan gåstol utan hon fick en stor klumpig lära gå vagn till dagis (Hemma hade hon iofs en lära gå stol) som hon inte alls tyckte om! Hur gammal är Frida nu? Tar hon sig fram på egen hand på golvet? Emma började krypa då hon var ca 1,5 år och gick sen när hon var 2 år och 3 månader. Emmas sjukgymnast tyckte man skulle vara sparsam med att använda gåstol!!!!! Men själv tror jag det kan vara bra för de barn som inte kan ta sig fram på annat sätt! Så man får nog se lite mellan fingrarna ibland *S*

Låter som en fin stol hon fick!

Vad skönt att hon är pigg och glad och utvecklas bra mentalt!!! Det andra kommer ju också förr eller senare!

Emma utvecklade sin finmotorik ganska så bra när grovmotoriken inte fungerade så bra. Det har hon nytta av idag!

Du kommer ha all anledning till att vara glad och stol framöver över din duktiga tjej!!!!

Kram

Nikki
 

Nikki!

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Hej du!
Frida är nu 19 månader lite drygt och tar sig inte fram alls på golvet utan hjälp. Krypa är det inte tal om! Rumphasa KAN vara nästa steg men vi får väl se.

Fridas sjukgymnast tycker att det är viktigt att barnet får känna på den friheten och självförtroendet som de får av att kunna ta sig runt. Den gamla "vanliga" lära-gåstolen var ju alldeles för låg nu, hon gick nästan på knä i den fast vi höjt den så mycket det gick. Men det är klart, man räknar väl med att barnen börjar gå runt 1 år och det var ju ett tag sedan. *ler*

Jag är verkligen jättestolt över min gullunge, hon är så otroligt mysig. Har senaste tiden börjat pussas, kramas jättemycket och "klappa fint" på kinden, hon är verkligen mysig! *ler stolt*

Kram
Ann
 

Hej!

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Ja vi har ju eget företag så det innebär att ingen väntar på mig på jobbet s a s, mer än maken då. *ler* Himla praktiskt i detta sammanhanget!

Kram
Ann
 

Hoppas allt går bra med inskolningen,

Skrivet av  Ullet
o att hennes utveckling fortsätter som den börjat. Himla härligt att se hur dom kommer framåt o vidare, sånt ger hopp.
 

Artiklar från Familjeliv