Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej caroline!(flyttar upp)

Skrivet av simons mamma

Börjar kännas bättre nu (2004-06-18 11:50:16) + -

Hej
Tack för stöttande ord och alla råd. Det är fantastiskt att detta forum finns. Bara bekräftelsen att andra gått igenom samma sak!
VI har idag haft möte med psykolag samt för särskolans chef som har informerat om särskolans verksamhet. Och, visst , det känns lite bättre , det är kanske inte så illa som man först tror.
SAmtidigt så verkar det ofattbart att det skulle vara sån stor skillnad på vår kille jämfört med andra barn. Tanken på hans reaktion är fortfarande det jobbigaste, han är så väl medveten om sig själ och andra.Men självklart måste han få möjlighet till den bästa skolgången. Han måste börja få revanch att lyckas i skolan och känna sig bra.
Jag är bara så rädd att han hamnar "i ett fack " för resten av livet. Att hans starka sidor inte får utrymme att utvecklas, han är nämligen väldigt ojämn i sin "begåvning".
Vi kommer nu att fortsätta lära oss om särskolan och arbeta för att utredningen skall tas framåt framför allt att snarast få till stånd en medicinsk undersökning.Sen får vi se vad som händer viktigast är att det blir bra!

Kram
Caroline




Svar på tråden: Hej caroline!(flyttar upp)

Hej Caroline!

Skrivet av  simons mamma
Vad skönt att det börjar kännas lugnare för er.
Det är en lång process ni ska gå igenom.Av erfarenhet vet jag att det inte är lätt.Det är så ofattbart att ens barn är "annorlunda"Allt känns overkligt till att börja med.

När man har ett barn som befinner sig i"gränslandet" tror jag att det på ett sätt är ännu svårare.
Oftast märks inte begåvningshandikappet förrän barnet närmar sig skolåldern och man är inte på något sätt förberedd.

Att begåvningen är ojämn är vanligt.Min kille t.ex är
duktig i sv och engelska.När det gäller ma och logiskt tänkande har han stora svårigheter.Klarar fint skrivna instruktioner.Muntliga är jättesvårt.Ofta får man förklara många gånger innan han förstår.Dela upp instruktionerna i små bitar åt gången.

Jag tror er kille kommer att få det utrymme han behöver i särskolan om ni nu väljer den.Vet också att möjligheter finns att integrera i en grundskoleklass i de ämnen man är stark i.Kanske i samhällskunskap som vad jag förstår är en av hans starka sidor.

Önskar er lycka till och ha en skön helg
Kram från
 

Artiklar från Familjeliv