Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur har ni det i sommar?

Skrivet av Anina & Steffen
Jag ska ju gå på timmar och som semestervikarie i sommar.
Steffen har ju fått beviljat att han ska få vara på dagis 15 timmar i veckan för sin utvecklings skull. Allt enligt skollagen 2 kap §9, tror jag det är.

Men häromdagen så ringde rektorn för barnomsorgen och sa att jag inte kunde få ha Steffen på dagis v 28 och 29 dom dagar jag inte ska jobba.

Gäller inte skollagen på sommaren?
Är det någon som har det så här?
Svar på tråden: Hur har ni det i sommar?

hej

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
jag kan inte lagen men eftersom han ska vara på dagis för sin utvecklings skull så tycker jag att det vore självklart att han borde få vara där även v 28 o 29. Han ska ju med andra ord inte vara där i första hand för att du ska jobba och då borde det inte heller vara kopplat till ditt jobb.
Stå på dig och Lycka till!
Kram
 

Joooooo....

Skrivet av  Nikki
skollagen gäller även på sommaren! MEN tyvärr tror jag att det är så att de där 15 timmarna man kan få INTE gäller för hela året? Det är bara ett visst antal timmar man får och under sommaren så gäller det inte. Eller har jag fel för mig????? Hoppas verkligen det för er skull! Lusläs skolagen och VISA rektorn den för de känner ju nästan ALDRIG till den!!!!

Själva har vi valt att ha Emma hemma när dagis stänger och barnen måste gå på ett annat dagis för Emma trivdes inte alls med detta förr förra året!

Nikki
 

Steffen fick ett nytt beslut

Skrivet av  Anina & Steffen
i förra veckan. Det gäller från den 1/7 till den 31/12.
Det gamla gällde från 1/1 till 30/6. Så visst borde det gälla över sommaren också.
 

Jag vet inte vad som gäller tyvärr,

Skrivet av  Ullet trött o glad!
men vi har honom där hela sommaren utom två veckor. Vi orkar inte med helt enkelt. (Just nu tycker han att alla som sitter ned är hemska o han får värsta utbrotten o måste slåss med ghonom för att få på kläder etc)det är helt okej för skolan, för vi har ingen annan avlastning dagtid än det o de förstår vår situation mkt bra. Vi är tacksamma..
 

vistelse

Skrivet av  Tess
Jag har sk "vistelsetid" för båda mina barn på dagis, de behöver vara där för sin egen utveckling skull, men under de mest pressade sommarveckorna har de inte extratiden pga att de inte bedriver den pedagogiska verksamheten då, utan att det fungerar mer som lekförvaring med vikarier och kontinuiteten är inte densamma då som resten av året.. Är det det bästa för barnet att vara där ändå så tror jag inte att de kan neka om man har det beslutat.. Men jag är ju ingen expert ;-)
 

Klart

Skrivet av  Anna, mamma till två..
skollagen borde väl gälla även sommartid? E inte det året runt skollagen ska gälla? ;-)

Du får nog trycka upp paragraferna i ansiktet på dom(tyvärr) för man måste tydligen slåss för miiinsta lilla grej..*less*

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv