Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Steffens resultat

Skrivet av Anina & Steffen
Så har vi varit och fått resultaten på Steffens test.
Det var som jag och Morten trodde.
Det är inte något neurologiskt fel på vår kille. Han är lite okoncentrarad och behöver struktur.
Han ligger under femårsgränsen på många uppgifter men det är för att han inte orkar riktigt med dom. Barnpsykologen ser att han kan men orkar inte riktigt hela vägen. Så hon bryr sig inte om att resultaten är lite låga på vissa saker. Men hon vill ändå inte släppa honom efter detta utan han ska få göra ett test igen om lite mer än ett år när han går i förskolan. *känns skönt*

Men han har språksvårigheter. Hon säger att han pratar som en 3 - 4 åring. Vi ska pusha på så att dagis tar tag i det och att vi ska försöka så att talpedagogen kommer till dagis i höst och tränar honom.

Barnpsykologen sa att han är en mycket smart kille. (kunde en del över 5 års gränsen) men han kan inte få fram det han vill eftersom han inte kan uttrycka sig ordentligt. Därför blir han frustrerad och dunkar huvudet. Så får vi löst det med att han inte får uttryckt sig så kommer nog det mesta av sig själv.
Svar på tråden: Steffens resultat

Vad bra!

Skrivet av  Millimeterns mamma(0201)
Hej Anina

Åhhh, vad skönt att höra om det goda resultatet.
Det måste kännas som en lättnad nu att veta vad som behöver göras. Talpedagog låter som en jättebra idé och som du skriver så kommer förmodligen Steffens frustration att minska när han får ett bättre språk.
Mmmm (tänker efter) - jag gick ett tag hos en talpedagog när jag började skolan...jag kunde inte säga "R". Ja, det visade sig att jag visst kunde säga "R", jag bara härmade min mammas dialekt ;-)

Angående struktur och barn så mår alla barn bra av struktur och rutiner...livet blir enklare för alla parter om man försöker att hålla en någolunda rutin.

Lycka till och kramar
 

Härligt!

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Vad skönt de tmåste kännas?? =) Det gör det ju då man får saker lite mer svart på vitt..

Håller med om struktur och rutin, det går vi spårrakt på hemma.. Det e bra även för lillasyster.. =) Även om vi ibland busar till det o bangar rutiner..*fniss*

Se nu till att dagis tar tag i språkträningen, med talpedagog eller va det nu blir. Han ligger ju trots allt inte såååå mycket efter i talet(vad jag tycker).

Ha en fin fin sommar nu!
Kram!
 

Vad härligt att höra!

Skrivet av  Ann m Frida 021021 (och Fanny -99)
Då hoppas jag verkligen att han kan få hjälp med talet så han slipper bli så frustrerad! Måste ju kännas jätteskönt att få så positiva besked, grattis!

Kram
Ann