Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Börjar ana oråd, funderingar och oro

Skrivet av M&I
Vår son är nu 14 månader. Han kan inte krypa, inte dra sig upp mot saker, inte sätta sig upp, inte lägga sig ned, går endast när han håller någon i handen. Däremot är hans finmotorik bättre, inget jag har reagerat över. Hans talutveckling började bra för att sedan avstanna. Han förstår ganska många ord, men använder i stort sett endast mamma, pappa, apa (har en bok om en apa), mo-pa (morfar)och ma (mat).

Jag vet att barn utvecklas i olika takt, men nu har tankarna börjat mala. Kan det vara så att hans grovmotoriska utveckling är kraftigt försenad? Om ja, vad beror det på? Vad kan jag göra för att hjälpa honom? Jag har beslutat mig för att avvakta lite innan jag kontaktar bvc för råd, men tankarna finns kvar...

Tacksam för tankar, funderingar, råd
Kramar till alla er som kämpar på för att hjälpa era barn på bästa sätt!
Svar på tråden: Börjar ana oråd, funderingar och oro

Det finns många olika orsaker till att ngn har

Skrivet av  Ullet
försenad grovmotorik. Vissa syndrom har en viss hypotoni i sin symptombild, vissa muskelsjukdomar samma sak osv. Han kan bara ha en lite ojämn utvecklingstakt där hans grovmotorik är den som ligger efter medan det andra tar plats. Visst, det kan också vara nåt annat som tyder på att han har ngn form av problem, men för att vara på den säkra sidan tycker jag du ska ta upp detta med din BVC-sköterska så du får rätt stöd o hjälp.

Jag har en utvecklingsstörd femåring m grovmotoriska svårigheter, han satt inte förrän han var kring året, han kröp inte förrän 18 mån o gick inte förrän han var 2,5 år. Stödja honom att börja dra sig upp kan du göra genom att han får vara på ett halkfritt underlag, när han ska försöka dra sig upp visar du genom att lägga hans ben, händer på rätt sätt o på så sätt dra honom upp. Det krävs en hel del tålamod men det går.
Han kanske inte knäckt koden för hur man gör, då får man visa genom handgriplig handledning, sätta allt på rätt plats o putta lite i rumpan osv.

Han är inte extremt sen vad jag kan se, att hans finmotorik o tal är så pass utvecklat är ju bra. Isak kan inte tala ett enda ord o har inget joller alls för sig, så i mina ögon är det bra. *S* Hoppas du får tala med ngn som kan detta så du får möjlighet till stöd o hjälp eller bara ör att få klarhet i saker o ting. Hoppas allt löser sig å det bästa! Han tar sig nog ska du se! *S*
 

Tack för svaret!

Skrivet av  M&I
Förhoppningsvis är det som du skriver, att utvecklingstakten är ojämn, men det är så lätt att jämföra med andra barn... Samtidigt kanske det är utanfor normalvariationen att han inte knäcker koden på en del saker? Det är bra att få en jämförelse med grovmotorik hos barn som har fått en ordentlig diagnos, så tack för att du svarade och jämförde med din egen son!

Om han inte har kommit igång mer med grovmotoriken efter sommaren kommer min kära syster att kontakta en väninna som är sjukgymnast för barn. HOn kan ge lite tips och råd vad vi kan göra för att öva med honom och om vi bör gå vidare till bvc.
 

Artiklar från Familjeliv