Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är jag i rätt forum?

Skrivet av orolig vän
Hej!
Jag har en kompis som har en drygt två år gammal son. han är sen med talet (dvs. pratar nästan inte alls), vaknar ca tio gånger varje natt och måste nattas om och jag tycker att det är svårt att få ögonkontakt med honom. När andra barn i samma ålder är hemma hos dem leker han oftast för sig själv medan de andra barnen leker tillsammans. En gång trodde han i över en timme att en kompis var hans mamma tills den riktiga mamman kom hem och han fick fullständig panik. Vad tror ni, kan det vara något som är fel?
Svar på tråden: Är jag i rätt forum?

har du

Skrivet av  NollTreaBebis
pratat med hans föräldrar om dina observationer och funderingar? Som förälder ser man inte alltid samma saker som en utomstående, eller har svårt att värdera det man ser. Dom kanske har sett samma men inte kunnat sätta ord på det? Behöver alltså lite påstötning utifrån?
Små barn kan ju ha många konstigheter för sig utan att det måste vara nåt fel (fick höra det av olika läkare/sköterskor när min tös betedde sig avig). Det är svårt att göra en utredning när barnet är så litet men man kan visst låta experter titta på det så man få en ungefär uppfattning om det är nåt i görningen eller ej.