Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Han pratar inte

Skrivet av Jenny m. Kevin 030103 & Leo 040607
Min son är 19 månader och det enda ord han kan säga är mamma. Det ordet använder han till allt, inte bara när han ska prata med mig. Han har mest ljud för sig. Jag börjar undra om han hör dåligt för det sa dom på bvc kan vara en orsak till att han är så sen med talet. Men han hör ju när det kommer flygplan och sådant. Det gör man väl inte om man hör dåligt? Jag hoppas han ska komma igång med talet snart för han blir så frustrerad när vi inte förstår vad han vill.
Svar på tråden: Han pratar inte

hej

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
Kan inte bvc hjälpa dig med ett riktigt hörseltest om de misstänker att det är något med hörseln?
Lycka till
Kram
 

Man kan höra olika bra

Skrivet av  Ullet
Isak hade så mkt i öronen när de gjorde ett hjärnstamsaudiogram för ett par år sedan att han i princip var döv, nu hör han ganska bra m rör i öronen o ingen gegga, men inte helt fullhörande är han. Även om barnet hör flygplan så är det ett ganska intensivt ljud m vibrationer, hur hör han om ni säger hans namn på håll utan att höja rösten? Hör han slammer med pannor i ett annat rum? osv osv. Jag tycker du /ni ska ta ett hörseltest o kolla, talet är mkt uppbyggt på att man ska höra för att lära sig o höra hur man själv låter, ett hörselskadat barn gör ju inte det. Isak är idagsläget strax över fem år o har inte ett enda ord alls o inga ljud för oss föräldrar, det går det med. *skrattar* Hoppas du får ordning o klarhet i detta med pojkens hörsel, det är inte kul att undra. Kram!
 

Vår son.......

Skrivet av  Nikki
som väl ska vara icke handikappad, pratade inte mycket på dagis när han var nästan 2 år, hemma sa han ganska många ord. Det visade sig att han hade vätska bakom trumhinnorna och när det blev för många andra ljud runt honom så blev det svårare för honom att höra. Han fick plaströr och nu är han ju ALDRIG tyst så man får sår i öronen. Hemma hörde han bättre än på tex dagis.

Nikki
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Jenny m. Kevin 030103 & Leo 040607
Jag ska nog prata med bvc om att jag vill göra ett hörseltest så snart som möjligt. Så jag kan utesluta att han hör dåligt.
 

Min syster har en pojke..

Skrivet av  Misan
som vid 2,5 år enbart sa orden mamma, pappa och pippi.
Sen bara nån månad senare lossnade det ordentligt och nu pratar han mycket!!
Men givetvis kan det vara bra att kolla hörseln så att man i alla fall kan utesluta det.
Kram och lycka till!!
 

Det var skönt att höra att jag inte är den enda

Skrivet av  Jenny m. Kevin 030103 & Leo 040607
...som har ett barn som inte pratar när den är 1,5 år. På bvc sa dom till mig att han borde kunna säga minst 10 ord nu och det är klart att man blir jätte orolig och fundersam när han inte kan det. På henne lät det som om det var extremt ovanligt att inte kunna 10 ord vid 1,5 års ålder.
 

Jag kan nämna

Skrivet av  Plastmamman
att det kan skilja väldigt mellan olika barn men ändå vara normalt. Min egen bror sa inte ett ord förrän han var tre år, men då pratade han rejält och gör så fortfarande. Han är idag datatekniker och civilingenjör. Mina egna barn pratade i flerordssatser när de var 18 månader. Andra säger bara några enstaka ord. Utvecklingen går i steg och ibland har barnen så fullt upp med de andra stegen att de "sparar sig" på något område. Sedan lossnar det där också.
 

Artiklar från Familjeliv