Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sjukgymnastbesök+inskolning på dagis.

Skrivet av Ann m Frida
Idag hade vi en ny sjukgymnast på besök och det gick bra, även om Frida blev hemskt ledsen när hon försökte vända henne så att hon kom över till magläge.

Hon tyckte iaf inte att det var något fel på Fridas leder eller tonus och det var ju skönt att höra (igen). Sen att hon är lite "spattig" är väl helt enkelt en personlighetsfråga.

Hon tyckte iaf att vi skulle låta henne sitta så lite vi bara kan och låta henne gå eller ligga mer. Barn med Noonans får ju ofta skolios och en anledning är att de sitter mycket kutryggigt, och det gör Frida också. Så ju mer stående eller liggande desto bättre. Vi som har funderat på att fixa nån Bobbycar till dagis men de ska vi kanske inte göra utan låta dem gå så mycket som möjligt med henne istället. Hmmm...

Inskolningen går alldeles lysande, Fridas resurs är underbar och de har hittat varandra till 100%! Jag är så glad för detta, det har verkligen överträffat mina allra högsta förväntningar.

Ett enda litet moln finns dock på "dagishimlen". En förälder till ett annat barn hade fått för sig (och naturligtvis även fört vidare) att en i personalen fått gå ner i tid nu när Frida kom bara för att Frida måste ha assistent! Saken är att en i personalen visserligen gått ner i tid på den avdelningen men enbart pga att gruppen inte är full! Så fort gruppen fylls på så kommer hon tillbaka igen. Men då är det ju förstås mycket lättare att skylla på "det där handikappade barnet som ser så märklig ut" eller hur de nu säger. :-( Fy så ledsen jag blev när jag fick veta det. Jag känner det som om de försöker sparka på nån som redan ligger ner. Jag ringde förstås upp dagiset omedelbart och har krävt att de informerar alla föräldrar om varför den ersonalen gått ner i tid, jag vägrar låta det gå ut över oss! Någon annan som drabbats av liknande situationer?

Ha en trevlig helg!!!

Ann
Svar på tråden: Sjukgymnastbesök+inskolning på dagis.

Hej Ann!

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Först vill jag bara säga: Grattis!! VAd skönt att resursen och Frida fann varandra!! Sånt betyder massor!! Att veta att ens barn är med någon på dagarna som känns trygg! =) DET har varit m in stora tröst med S sen han började på denna avdelning. Första hade han en person hos sig som inte var resurs men som tog hand om honom och verkligen gav han allt han behövde! Stimulerade hans utveckling på HANS nivå utan massa krav eller andra konstigheter. Sen slutade hon och då kom en ny personal som jag va skakis att möta.. Hade typ \'sorg\' då den första gick.. =( Men så denna!! Jösses, där kan man snacka om att ta S under vingen!!*s* Hon ger honom 110 % på dagarna och i sommar har hon erbjudit sig och haft S tre heldagar!! =) DET är ngt som verkligen uppskattas och jag känner sån tacksamhet och.. ja, det går inte att beskriva.. typ.. =)
SÅ! Den biten ska du absolut vara glad för!!(vilket jag också tror du är!)

Sen ang ditt moln på dagishimlen.. Vad säger man? Blir sååå ledsen!! Vuxna människor! Så rädda för det som är \'annorlunda\'(men för den sakens skull inte det misnta sämre eller ngt alls!)Egentligen är det det som är det läskiga, att vuxna reagerar SÅ?? på 2000talet??*storögd* Seriöst, det e enkelt att säga men dom ska ha sig en.. bella på näbben!!*s*
Hm klyschor kanske men bry dig inte!! Man kanske inte gör det utåt men i hjärtat skär det! JAg vet att det gör ont! Men tänk vad vi har rikedomar som andra missar!! =) Hoppas verkligen det reder ut sig! =)
Är så jätteglad för att det går bra för er!!
Stor kram!! =)