Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sömnstörning

Skrivet av Susanne med Douglas 030122
Hej på er allihopa!

Hoppas att ni haft en bra sommar! Har en fråga till er och hoppas att nån av er kanske känner igen vår situation.

Sedan mer än 6 månader tillbaka så medicinerar vi Douglas för hans sömnsvårigheter.
Utan medicin vaknar han 10-20 gånger per natt och blir jättearg på kvällarna då vi tar i honom eftersom han förstår att det sovdags. Han är jättetrött och blir jättegrinig på kvällarna, men kan ändå inte komma till ro utan medicin. På nätterna gråter han av trötthet då han vaknar för han vill själv bara somna om, men klarar det inte själv. De senaste veckorna har han flera nätter i stort gråtit sig genom nätterna trots medicin och ingen av oss får sova.

Med medicin (Theralen) vaknar han minst 3-4 gånger per natt, men har som sagt de senaste veckorna gråtit sig genom flera nätter. Vi har även testat Mallorol, som inte funkade överhuvudtaget. Tack och lov kanske jag ska säga då den ska tas ur bruk och egentligen inte får skrivas ut för sömnstörningar.

Är den någon annan som har barn med såna sömnsvårigheter? Hur har ni löst det? Finns det någon annan medicin vi kan prova. Varken vår son eller vi mår bra av den här ryckiga sömnen!

Hoppas någon har lite erfarenheter att dela med sig av!
Svar på tråden: Sömnstörning

Tyvärr inte Susanne.

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Men det låter tufft!! Jobbigt för Douglas och jobbigt för er!

Här har vi inga såna \'starka\' svårigheter.. Förrutom pigga barn på morgonen.. Men mamma leker sovande ett tag till.. ;-9
Att kunna somna klarar han själv, och visst tassar han in till oss vissa nätter.. *s*

Har inga erfarenheter av det du skriver om men hoppas ni får ordning på sömnen.. Det finns inget hemskare än trassel med insomningar.. tycker jag.. ;-)

Kram
 

Hej Susanne!

Skrivet av  no1wildcat
Vår PippiLotta,9 år,har alltid haft problem med sömnen och vaknar ett antal ggr per natt.Vid 8 år började hon med Concerta pga att hon även har ADHD och då blev inte sömnstörningen bättre.Senaste tiden(läs månaderna)har hon somnat allt mellan 24.00-3.00.

Vi testade då med tavegyl en vecka och hon somnade lite bättre då så nu sover hon före midnatt=)Jo,det tar ju på alla,när de inte sover.Har ni testat med bolltäcke?Vi gjorde det en period,men då fungerade det inte-vi fick låna det tyngsta av 3 har jag för mig att det är.

Varm mjölk har oxå funkat en period *S*..man testar då allt=)Men jag kan oxå märka att det är samma perioder varje år som är värst,även om det är varje natt som hon vaknar.Hoppas ni får nån ordning på sömnen hos er!
 

Melatonin

Skrivet av  Katarina
Hej Susanne! Jag har en 5-årig dotter med Rett syndrom som i princip tidigare aldrig sovit på nätterna. Vi ger henne Melatonin sedan ett år tillbaka och det fungerar bra de flesta nätter, utom om hon har smärtor.
Melatonin är ju kroppens eget sömnhormon och till barn skrivs det ut som ett licenspreparat. Det råder lite olika åsikter om huruvida melatonin fungerar som sömnmedel, men för min dotter har det hjälpt jättemycket. En liten stund efter att hon fått det så ser vi att hon blir dåsig och hon somnar efter ca 20-30min. Effekten´varar 3-4 timmar och ger ingen "baksmälla". Det som kan vara svårt är att hitta rätt dos, eftersom ju kroppen själv producerar det också. Vet att det används av många. I USA kan man köpa det receptfritt.
 

Artiklar från Familjeliv