Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Goda råd önskas! *Rätt så långt*

Skrivet av Strömmen
Skriver inte så ofta men jag hoppas att det kanske är nån som skulle kunna hjälpa mig resonera och komma med erfarenheter.

Vi har i alla en liten kille på drygt 4 år. Han har diagnos utvecklingsstörning. Jag anser den vara lätt för han pratar och förstår allt och fungerar bra hemma. Det tar längre tid för honom att lära sig saker och han har inte den hunger för nya saker som barn normalt har in den åldern.

I alla fall... E går på dagis ungefär 25-30 timmar i veckan. Han har fått bistånd om 40 timmar för assistent men vi utnyttjar bara 30 av dem i dag. Jag jobbar dagtid och maken jobbar skift och är mer eller mindre ledig var tredje vecka. E går redan i dag på dagis en hel del när maken är ledig på inrådan av dagis för att det inte ska bli hattigt för honom.

Nu vill personalen på dagis att E ska gå fulla dagar för att dagarna ska bli lika för honom. Det betyder alltså att han ska blir mycket mindre hemma då min man är ledig. Det känns så himla fel att han ska vara på dagis när nån av oss är lediga. Hemma fungerar vardagen hur bra som helst utan att det är lika varje dag. Han är mycket flexibel så. Till saken hör oxå att jag är gravid beräknad i slutet av året och hade då såklart tänkt att E skulle gå ner ytterligare i tid vilket inte personalen tycker.

Vad ska jag göra? Vi "skaffade" inte barn för att ha honom på dagis. Det känns som tiden kommer att komma när han måste gå i skolan hela dagarna. Det skär i mitt hjärta. Det känns som han tas ifrån mig. *puh tårar i ögonen*

Vad tycker ni? Tänkte själv att jag skulle ta kontakt med Hab för att få deras syn på det.
Svar på tråden: Goda råd önskas! *Rätt så långt*

På vårat dagis

Skrivet av  Surkärring på besök
Har personalen sagt precis tvärtom, att barn som får vara hemma mycket får det lugnare omkring sig.Min flicka som är nio och utvecklingsstörd har vistats på dagis fyra timmar per dag och hon har varit jättetrött då hon kommit hem.Min åsikt är att alla barn behöver mera föräldrar och mindre dagis, i dagens samhälle har många föräldrar abdikerat i tron att det måste till en pedagog för att ta hand om barn.
Tappa inte självkänslan som mamma&pappa utan ta hem pojken dagarna går att få "lika" i hemmet också!
Tycker det vore personalens sak att stötta föräldrar i stället för att förminska behoven av kärleksfull hemmiljö.
 

Hej!

Skrivet av  Nikki
Det var då konstigt att de tycker han ska gå HELA dagar när han inte behöver det! Jag tycker att du ska göra det som du känner är rätt för er och för er son! Det är DU som är pojkens mamma och det är DU som ska bestämma vad som blir bäst för honom! Jag tycker inte att så långa dagar är bra för ett barn med utvecklingstörning då det blir svårare att hänga med när han blir trött på eftermiddagen.

Hur mycket assistent har han egentligen? Vår dotter som har Downs syndrom har en resurs 15 timmar/vecka och hon går 30 timmar. Menar du att din son har resurs alla timmar han är där?

Nikki
 

Hej Nikki!

Skrivet av  Strömmen
Tack för ditt svar!

Jag har väl lugnat mig lite i dag mot för hur jobbigt jag tyckte det var igår.

Ska prata med några till för att få olika perspektiv på saken. E´s mormor har jobbat som förskolärare i 30 år och hon känner ju honom väl. Ska försöka få tag på E´s specialpedagog på hab och höra hennes syn på det.

Angående hur mycket tid E har med assistent så har han full tid. Altså alla timmar han är på dagis. Det har gått otroligt "smärtfritt" under utredningen och jag är jätteglad att E fått beviljat assistent på full tid.
 

Hej "surkärring på besök"

Skrivet av  Strömmen
Tack för ditt svar!

Ja, jag känner oxå att det skulle vara lugnare om E var hemma i stället för långa dar på dagis. De har tidigare sagt att E blir trött när han går långa eftermiddagar vilket han gör ibland när maken jobbar em. I går sa de att de vill att han ska vara mer i barngrupp för hans utveckling inför skolan. Men det tycker jag rimmar lite illa. Ena stunden säger de att assistenten åker iväg på eftermiddagarna med E och andra stunden vill de att han ska vara mer i barngruppen. Hmm.

Ska försöka få tag på specialpedagogen på hab i dag får se vad hon säger. Jag menar om assistenten får göra enskilda saker med E på eftermiddagarna så kan ju lika gärna han vara med oss.
 

Man kan ju undra......

Skrivet av  Surkärring på besök
Hej Strömmen!Att barn med utvecklingsstörning behöver stimulans är ju ingen nyhet precis, inget går ju av bara farten som för "normalstörda" barn.Men de blir ju fortare trötta iom att de får anstränga sig mer!
Mitt barn går i särskolan och personalen förespråkar korta dagar även där.Har hört från föräldrar som är tvugna att ha barnen kvar sent varje dag att ungarna kommer hem och är helt slutkörda.
Man kan ju undra om erat dagis har något ekonomiskt skäl till att vara så intresserade av att ha erat barn så många timmar....????