Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En till fråga om dagis...

Skrivet av Linda med Tuva
Min dotter ska börja på "vanligt" dagis i januari. Då är hon 1 år och 5 månader. Hon har en kromosomavvikelse som gör att hon är sen med den motoriska utvecklingen, och det kan dröja ända till hon är 3 år innan hon kan gå själv. Hon kommer att behöva ständig hjälp med maten eftersom hennes diet måste följas strikt. Hon kommer också att vara sen med talet (med allra största sannolikhet) och kommer därmed att få kommunicera med tecken den första tiden.

På habben menar de att det vanliaste är att dagiset får en extraresurs till hela gruppen när de tar emot barn med särskilda behov. Tuva får alltså ingen egen assistent som kan hjälpa henne i allt hon behöver hjälp med.

Vad tycker ni om detta? Är det verkligen så att det vanligaste är att en extraresurs tillsätts som ska vara till för hela gruppen? Jag är rädd att Tuva inte kommer att få den stimulans som hon behöver om det bara tillsätts en resurs till gruppen.

Tacksam för svar
Svar på tråden: En till fråga om dagis...

Extra resurs

Skrivet av  Millimeterns mamma(0201)
Hej

Vårt dagis har en extra resurs som stärker upp hela barngruppen eftersom min dotter behöver mer stöd i sin utveckling. På vårt dagis har man varit väldigt noga med att se till att vår extra resurs verkligen används för att träna/uppmuntra Millimetern. Millimetern är nu 2,5 år och går inte utan stöd, hon får daglig motorisk och språklig träning (sjukgymnasten och specialpedagogen gör månatliga besök). Vi har börjat med att teckna hemma och på dagis och det går jättefint! Dottern kan nu flera "ord" som klocka, sova, docka, snigel och kloss (bra och användbara? ord).
Det har hänt enormt mycket i min dotters utveckling i och med dagisstarten för ett år sedan.

Jag tror att det är svårt att få en personlig assistent till så små barn, då skall de har väldigt omfattande behov. Det tråkiga med att ha en extra resurs är att den riskerar att endast "förstärka" hela gruppen och inte att individuellt stärka barnet som det är avsett för.

Jag skulle råda dig att göra som vi, prata med ditt dagis och se till att lägga upp en plan för din dotters utveckling/behov och hur extra resursen skall kunna ägna sin tid åt detta. Glöm inte heller att utse en ansvarig person på dagiset som kontaktperson mellan dig och kommunens resusavdelning.

Kort och gott (hoppas att dett kan lugna dig lite) så har vi bara goda erfarenheter med vårt dagis och vår extreresurs. Vår dotter får minst 2 timmar "egentid" per dag där man tränar/övar henne. Övriga timmar (fn 2 timmar/dag) är resursen stöd till henne i de allmänna aktiviteterna (sångsamlingar, projektteman lek-och-bus mm).

Kramar
 

Tack

Skrivet av  Linda med Tuva
för de goda råden! Du hade mycket att säga som jag ska lägga på minnet och ta upp med dagis och hab. Nu känner jag mig lite klokare.
 

Undrar

Skrivet av  I barnomsorgen
Är det verkligen så att resursen är tänkt att stärka det enskilda barnet. Jag tror att det nog egentligen åtminstone i vår kommun är resurserna just för att stärka hela barngruppen när något barn behöver lite extra stöd?

Men fungerar det bra så låter det ju vettigare att resursen är till för barnet med behov. På så sätt får ju faktiskt de andra barnen ändå lite extra "personal per barn". Även om det är lite :-)
 

det beror

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
väl på barnet. Om barnet bara ligger på mattan och varken kan förflytta sig, kommunicera eller äta själv så anser jag att det behöver en resurs som bara ägnar sig åt barnet. Är barnet någo mer självgående kan kanske resursen delas av gruppen.
Om resursen alltid ska delas av gruppen kan ju aldrig barn som har omfattande behov börja på dagis. Vi besökte ett dagis nu som Alexander förmodligen ska börja på nästa höst. Där hade de en flicka som hade en enskild resurs, annars hade hon blivit liggande utan möjligheter att förflytta sig, kommunicera eller äta etc.
Det dagiset vi besökte hade erfarenhet av att ta hand om ganska svårt handikappade barn på ett vanligt dagis. Det verkade fungera bra och berika både det "sjuka" och de friska barnen.
 

Men är det inte meningen

Skrivet av  Assistent på besök
att den resurs som finns i hela gruppen ska kunna ta den ordinarie personalens uppgifter så den ordinarie personalen kan ägna sig åt "resursbarnet" ibland? Detta mycket för att inte "peka ut" resursbarnet för mycket.
 

ja

Skrivet av  Helene med Alexander 27/9-03
så kan det ju vara.
Mvh
Helene
 

Hej Linda!

Skrivet av  Ann m Frida & Fanny
(Vi saknade dig igår, men det är väl kanske lite väl långt att åka nu?)

Frida har ju fått en egen assistent tackolov. I hennes fall är det ju matningarna som tar mycket tid och dessutom kan nu assistenten hjälpa Frida att ta sig runt både ute och inne hela dagarna. Jätteskönt! Frida kan ju inte krypa eller rumphasa heller så om man bara sätter henne blir hon jätteledsen.

I min dotters dagisgrupp finns däremot en resurs i gruppen. De har en flicka med en CP-skada där och jag vet att hennes mamma fått bråka rätt mycket för att få resursen till att ge dottern den träning och det stöd hon behöver. Men nu verkar det gå ganska bra, det är väl mest i början man måste "stämma i bäcken" för att få det som man vill, kanske. *ler*

Hur går det annars med Tuva? *nyfiken*

Kram
Ann
 

OJJ, det blev lite fel.

Skrivet av  Ann m Frida & Fanny
I min ANDRA dotters dagisgrupp finns den där resursen och flickan med CD-skada, inte i Fridas grupp alltså!

Ann
 

Hej Ann!

Skrivet av  Linda med Tuva
Oj, var det i förrgår!? Det visste jag inte. Men jo, det är ju lite långt att åka.

Hmmm, jag känner INTE för att stämma i bäcken. Det finns så mycket annat som jag hellre lägger mina krafter på. Jag hoppas istället att allt går lätt och smidigt. Att alla är samarbetsvilliga. Vi ska väl snart och hälsa på dagiset, så då får vi se hur de verkar där.

Allting går jättebra med Tuva (jättebra med mina mått mätt :-)). Hon sitter hur bra som helst, men hon verkar inte ha några planer på att använda de där benen som hon fått. Hon rullar istället! Och fort går det. Jag sätter min tilltro till tillväxthormonerna som hon ska börja med i april nästa år. De ökar ju muskelstyrkan drastiskt verkar det som, och de barn som får det redan som spädbarn följer ju faktiskt den normala motoriska utvecklingen.

Fast det motoriska bryr jag mig inte så mycket om. Visst bryr jag mig, men hennes utvecklingsförsening där vägs upp av hennes otroligt härliga lynne och personlighet. Hon är så go och glad nästan alltid. Och hon är så "med", vilket känns skönt. Kanske något försenad på den punkten, men inte mycket känns det som.

Fast det bästa är att hon är vår lilla Tuva. Eller stora, ska jag kanske säga - hon fyllde ju faktiskt ett år härom dagen :-)

Hoppas att allt är bra mig dig och dina små pärlor också!

Kram
 

resurs på dagis

Skrivet av  Malou
Hej Linda,
min son har också resurs i gruppen på dagis varav en fast personal är kontaktperson och har övergripande ansvar.Det funkar bra för det mesta, tyvärr är det ju så att dessa resurspersoner slutar efter kort tid, så jag tycker det är bättre om nån fast personal har ansvaret och resursen finns i gruppen. Samtidigt blir ju inte barnet ifråga så beroende av en speciell person, vid sjukdom etc.All personal bör ju kunna hantera barnet om det inte är mycket speciellt förstås!

Lycka till!
 

Det låter

Skrivet av  Linda med Tuva
som en bra lösning att ha en fast personal som kontaktperson.

Även det ska jag lägga på minnet :-)

Tack för tipset och lycka till:et
 

Hej Linda!

Skrivet av  Nikki
Vad kul att se dig här!! Jag hörde av "syrran" att Tuva hade blivit så stor och att hon var jättesöt med massor av krylligt hår!!! Fast köpa rätt storlek på kläder det kan hon inte *S*

Hoppas det löser sig med dagis för er!!

Kram

Nikki

P.s Skulle varit kul med ett nytt kort på Tuva!!! D.s
 

Ja, en riktig

Skrivet av  Linda med Tuva
liten krylltott är hon :-) Och alldeles blond fortfarande. Så nog är hon gudasöt, vår lilla Tuva!

Och med den takten som hon växer, så dröjer det nog inte så länge innan hon kan använda kläderna som hon fick :-)

Kram
 

Artiklar från Familjeliv