Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utredningen på mig är färdig!!

Skrivet av Vuxen och utvecklingshämmad
Så var den utredning jag har hållit på med sen i slutet av mars, på upprag av försäkringskassan, färdig!!

Nu finns det nedskriven HUR mitt kommande jobb måste vara anpassad för mig, både psykisk, fysiskt och socialt. Att jag för närvarande har en arbetsförmåga på 25%, men att det inte finns nått som talar för att jag inte skulle komma upp i en halvtid på sikt (vilket ska vara ett mål för mig i framtiden).. men innan jag kan jobba mer än 25% måste jag få känna mig trygg först och den tryggheten får ta den tid den tar att bygga upp.

Att jobba inom den öppna arbets marknaden kan funka för mig, OM jag får en arbetsgivare som har förståelse.. men det är att föredra att jag får ett jobb, typ Samhall, som har kundskap i mitt funktionshinder.

Det finns också nedskrivet om mitt funktionshinder (när jag ska berätta för folk vad det är jag "lider" av, så säger jag koncentrations svårigheter, svårt att hålla koncentrationen när det händer för mycket runt mig) vad de ger mig för svårheter, men också vad jag är bra på.

Att ha dessa papper känns så bra, för nu kan ju de som tvivllar på mig, själv läsa att det inte är nått som jag hittar på. Jag har papper på att jag måste få hjälp och stöd med vissa saker.

Jag har under denna utredning fått bekräftelse på varför jag kände (och känner) mig så värdelös, varför det gick som det gick med skola (mobbning å svårt att hänga med i undervisningen), varför jag i dag är så ensam,ängslig, grubblande och ha motoriska svåriheter med både grov och fin motoriken. Varför världen runt mig ibland känns så skrämande, kaotisk och svårt att förstå, varför jag inte fattar den där roliga historien alla runt bordet skattar åt och varför jag tänker och gör saker på annorlunda sätt.

Att det sen är för jag har ett lindring begåvningshandikapp + att jag är härselskadad, det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att jag får den hjälp jag behöver för att kunna fungerar som bra som möjligt i detta samhälle där alla ska vara lika, annars är man konstig...

Det är fortfarande ett virrevarv med känslor i mig om detta, men jag känner att jag börja landa i det, i allafall lite....Nu ska jag gör det bästa av situationen.

PS!! Jag även varit på ett möte med min Fk handläggare, jag är ju på väg att flytta till ett annats län (har jag fortfarande inte nått datum på när det sker, men innan jul...)
Vi ska täffas åter igen i början av oktober (skulle jag ha flyttat innan dess, så skulle jag höra av mig, men det tror jag inte).
Till dess så ska hon ta reda på hur en förflyttning mellan försäkringskassor i olika län går till och dessutom kanske till och med kontaktat någon som kommer blir min handläggare på Fk i min nya kommun. En handläggare på Fk är den viktigaste personen för mig, den är ju han/hon som ska hjälpa mig vidare till en ny läkare, hur jag ska få tag på jobb och LSS ansökan (hoppas att den kommande kommunen är bättre på detta, fick ju avslag här...) DS!
Svar på tråden: Utredningen på mig är färdig!!
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv