Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!Finns här någon med erfarenhet av hjärnspöken?

Skrivet av Ängslig mamma
Min kille är 11 år och har ett lätt begåvningshandikapp.
Han har nyligen berättat att han har "gubbar"som styr hans hjärna.De gör blixtar eller tvingar honom att se på film inne i huvudet.Verkligheten försvinner,syn och hörsel försvagas eller försvinner helt.De är elaka och han är rädd för dem.

Fenomenet sker i skolan.Läraren berättar att han har frånvaroattacker och "försvinner"vid de här tillfällena.Det är helt oförutsägbart när de kommer.

Har självklart sökt hjälp,på torsdag ska han in på undersökning på habiliteringen.Få se på vilket sätt de kan hjälpa honom.

Finns här möjligen någon med erfarenhet av något liknande?
Svar på tråden: Hej!Finns här någon med erfarenhet av hjärnspöken?

Stackars barn!

Skrivet av  Gnottan
Mitt barn som är nio år, förståndshandikappad med autistiska drag brukar säga att hon har en tv i huvudet.Hon pratar också ibland med "någon" svarar på frågor som någon ställer därinne i skallen på henne.
Går att avbryta då detta försiggår men ser helt klart borta ut medan hon lyssnar och pratar med denna "någon".Detta är inte något som skrämmer henne som tur är, utan mer som ett trivsamt umgänge med en osynlig vän.
Hoppas ni finner en lösning på problemet!Förstår att det måste kännas hemskt att han blir så rädd.
 

Hej Gnottan!

Skrivet av  Ängslig mamma som är ledsen ikväll
Tack för att du svarade.Även om det inte är på samma sätt för din dotter är kanske ändå fenomenet som sådant likartat.Osynliga snälla vänner kan nog vara en styrka.

Vi har pratat igen i kväll."Gubbarna"har varit i skolan idag och varit elaka.De vill inte att han ska lyssna på fröken.Snart kommer de att förstöra hans hjärna eftersom han berättat att de existerar.Han är jätterädd och ledsen.

Hjärtat blöder för min unge.Jag känner mig hjälplös.
Har också haft telefonkontakt med BUP men de bollade över till habiliteringen.Det måste först konstateras att inga fysiska fel föreligger.Sen kan HAB be BUP ta över.

Hur lång tid kommer allt detta att ta?Jag vill att mitt barn ska få hjälp omedelbart.
 

åååh!

Skrivet av  engeltina besöker bara :-)
Hoppas er son får hjälp. Jag blev så berörd av inlägget.
*kram*
 

Tack Engeltina!

Skrivet av  Ängslig mamma som är ledsen ikväll
Det hoppas jag också av hela mitt hjärta.Idag mår han lite bättre.Hoppas tiden går fort tills torsdag.
 

Artiklar från Familjeliv