Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nikki och Aase

Skrivet av Susanne med Douglas 030122
Jo, nog vet de på försäkringskassan om sömnstörningarna! Och, allt det andra med. Vi har tonvis med läkarintyg om än det ena och än det andra. Gubben på försäkringskassan tyckte först inte alls att vi skulle ha något vb alls. Han menade att små barn kräver mycket av sina föräldrar ändå. Jag önskar att han hade bott en vecka hemma hos oss så får vi se hur mycket han tycker att det är normalt efter den veckan. Efter överklagan fick vi 1/4 vb. Nu orkar jag inte bråka om det mer. Får se vad som händer när det är dags att förnya ansökan.
Svar på tråden: Nikki och Aase

Jag vet att vi hade tur

Skrivet av  Aase
De på barnneurologen blev faktiskt förvånade över att vi fick fullt VB redan första gången vi sökte då sonen var 1 år. Jag förmodar att vår FK gör en annan bedömning än er om hur mycket man "ska" ha i VB när man ständigt får sin nattsömn störd. Kan ni inte låna ut Douglas en vecka till handläggaren så får han se hur "kul" och normalt det är med ständigt störd nattsömn? :-(

Sen är det ju frågan om VAD det stod i era läkarintyg. I vårat (enda) stod det ungefär "kräver betydligt mer tillsyn än ett jämnårigt barn". Det, sömnstörningara och att det första läkarintyget var underskrivet med PROFESSOR xxxx gjorde tydligen susen. Jag är ganska övertygad om att professor xxxx, som verkar vara en mycket god människokännare, var mycket noga med att skriva under med sin titel eftersom han antagligen av erfarenhet vet att det ger större tyngd åt läkarintyget.
 

Hej Susanne!

Skrivet av  Nikki
Jag förstår att man inte orkar kämpa för sina rättigheter för man är för trött och sliten för det! hade man haft mer VB så hade man kanske orkat kämpa för ännu mer *S*

Vi har som sagt tur som har ett barn med Downs syndrom. Emmas handikapp är ju sååååå känt och det verkar vara allmänt känt hur hemskt det är att ha ett sådant barn så de flesta tycks få full VB men inte alla dock!

Önskar att folk på FK kunde försöka förstå okej att de inte kan men försöka skulle räcka långt!

Kram

Nikki

 

Det är så att

Skrivet av  engeltina
FK har vissa riktlinjer, vissa prejudicerande domar och sedan (hemskt kanske) är det upp till var och en enskild handläggare att bedöma och ha förståelse.

Man ska vara mycket objektiv (inte så lätt) och väldigt tydlig. Den som kanske inte har en enda susning om detta ska handlägga och besluta om ditt liv och din vardag som du är så van vid.

Kram!