Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min dotter

Skrivet av Mamma med Elin
Hejsan.Jag har en dotter som jag haft "problem" med rätt länge.När hon var upp till 3-4 år så var allt OK med henne och allt normalt. Sen stannade hon upp lite i utvecklingen. Nu är hon 8 år på pappret men psykiskt som en 2 åring, bortsett från att hon kan prata helt bra men det är också allt.Hon kan inte läsa eller skriva. Går sm vanligt utan problem.Kan inte kontrollera sina behov utan måste ha blöjor.Är hemma ensam med henne.Har fått beskedet i dagarna att hon inte kommer utvecklas mer än så.Hon har också stannat av i längd och vikt det senaste året. Men vi har inte fått någon klar diagnos. Någon som vet vad det kan bero på att det blir så här ?
Svar på tråden: Min dotter

Inga svar

Skrivet av  Cecilia med Amanda 021010
utan bara lite "medkänsla" kommer här. Det låter tufft för dig med din lilla, det är svårt när man inte vet vad som fattas sin lilla.
Jag har alltså inga svar. Dethar väl gjorts en ordentlig utredning på din dotter antar jag? Verkar ju konstigt att de kan tala om för dig att hon inte kommer att utvecklas mer om de inte vet vad det är.

Ja, mycket svammel och en stor kram från mig!!
 

Hej

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Har inga svar.. Vill bara ge en stor varm kram.

Min son har diagnos lindrig utvecklingsstörning och är fem år. Han är mentalt som 1.5-2 år. Vi gjorde en utredning på honom i feb-mars iår.

Har hon fått ngn specifik diagnos din dotter?

Vet inte vad något kan bero på känns det ibland.. Allt bara ska vara tycker man..*ler*

Men en fråga, hoppas du inte tar illa upp, var hon \'normal\' i sina första år och sedan \'kom det här\'?? FÖRLÅT om det är klumpigt formulerat!!

Det jag har hört om men inte vill säga ngt att så ÄR det e att man av vissa infektioner eller så kan \'utveckla\' funktionshinder.. Även utvecklingsstörning tydligen..

MEN!! Jag ber om ursäkt ifall jag klumpar mig och säger inget som jag inte e säger på!!

Ska ni på vidare utredningar eller?

Önskar dig lycka till o stora kramar! :-)
//Anna
 

Hej Anna, mamma till två!

Skrivet av  Nikki
Måste fråga om din son (om det går bra)

Alltså han är fem år och ligger på en 1,5 - 2 årings utvecklingsnivå och han är lindrigt utvecklingstörd?

Vår dotter är också 5 år och hon ligger ca 1-1,5 år efter förutom i talet som ligger ungefär på 2,5 år efter. Vi har aldrig hört talas om hennes grad av utvecklingstörning. Vår dotter har Downs syndrom men klarar sig mycket bra. Vad för tester har ni gjort? Vi ska göra en större utredning av hennes utveckling inför skolstarten men när den ska göras vet jag inte för vi har tänkt låta henne börja skolan ett år senare.


Nikki
 

Hej Nikki

Skrivet av  Anna, mamma till två..
JA det stämmer.. Vi har gjort psykolog utredning samt blodprover(för att se ifall det var gen spöken eller så*s*)inom ett team på HS, nu i år.
Där blev \'domen\' lindrigt förståndshandikappad/utvecklingsstörning.
Dom kan inte säga varför utan troligtvis p ga ngn infektion jag bärt på under graviditeten.
Dock måste jag säga att så som han utvecklats sen dess måste han klivit liiiite längre fr den utv skala doma ngav..*ler*

Vi ska också låta skolan vänta ett år och sen ska tester göras igen för att se vilken typ av särskola som passar för honom.

Något mer du undrar?? =)
 

Hej Anna mamma till två!

Skrivet av  Nikki
Tack för ditt svar.

Jag var mest nyfiken på graden av utvecklingstörning då vår dotter gjort ett test och de sa att hon var ca 1-1,5 år efter förutom talet då som ligger ca 2,5 år efter. Emma är ju också 5 år och klarar sig jättebra. Hade ju varit skönt att kunna tänka att hon är "lindrigt" utvecklingstörd och inte måttligt men jag vet inte var gränserna går eller jo lindrigt utv-störd är man visst mellan 50-70 i IQ men vi har ju itne gjort något IQ-test på Emma. *S* Ja ja hon är ju den hon är!!!

Nikko

 

Hej Nikki!

Skrivet av  Plastmamman
Om hon bara ligger efter 1-1,5 år så är det inte säkert att hon ens är utvecklingsstörd! Hon kan ligga inom spektrat för normalbegåvning (i hennes fall kanske runt 80 om man går efter ålder och antal år hon ligger efter; 5 år men är på 4-årings nivå), vilket barn med Downs kan göra. Jag skulle nästan tro att din flicka räknas som normalbegåvad, kanske även vad gäller talet även om hon har större svårigheter med det tydligen (verbal färdighet).
 

Hej igen Nikki!

Skrivet av  Anna, mamma till två..
Mm det e skönt att kunna tänka att jaha han e lindrigt utvecklingsstörd.. Att ha liksom som en \'ram\' att hålla sig inom.. Men! Saker kan föränadras åt både håll.. =)

Som plastmamma säger här över mig så kan det ju vara så att hon anses normalbegåvad. Din dotter alltså.. =)

Men men.. Huvudsaken dom är glada o mår bra!! =)

Kram!
 

svar...

Skrivet av  Mamma med Elin
Min dotter har varit sen av sig hela tiden, föörutom att hon pratade flytande vid 2 års ålder, men varken kroppen eller sinnet har utvecklats så mycket. Går ju att prata normalt med henne och så. Hon ska inte på fler undersökningar nu. Det enda dom sagt på barnmottagningen är att hon har stannat upp helt i utvecklingen, det hette något jag ej kommer ihåg, har det uppskrivet någonstans men inget mer än så.
 

Artiklar från Familjeliv